Totaal aantal pageviews

vrijdag, augustus 28, 2020

Groene wissel Elst 28-8 / 13 km

Dit is alweer de laatste dag van de eerste vakantie week. Gisteren hebben we bij Van de Valk Duiven bij Arnhem overnacht en vandaag gaan we een stukje wandelen.
Vanaf het hotel rijden we naar station Elst. Daar begint de route en volgens de beschrijving moeten we via het tunneltje het spoor onderdoor en richting de dorpsweg lopen. Ik herken al gelijk de straat van de Nijmeegse Vierdaagse en dat zal vandaag vaker gebeuren.De dag van Elst is altijd dag 1. In de dorpsstraat kiezen we vast een restaurant om daar straks wat te gaan eten na de wandeling, het wordt het Wapen van Elst. Maar eerst nog een stukje wandelen, de route zal ongeveer 12 km zijn.
We maken kennis met het deelgebied De Park. Hier loop je regelmatig over het Romeinse Lint: een watergang met daarlangs een verhoogd pad van ca 5 km, gelegen op een oude loop van de Rijn in de Romeinse tijd. Na die 5 km stappen over voornamelijk betonplaten (de beschrijving heeft het over graspaden waar je ook over kan lopen maar die laten we links liggen) komen we bij de eerste rust: Landerij De Park. Hier vraagt men de handen te desinfecteren en de persoonsgegevens en dat geven we braaf als we zijn.
Na de koffie met het overheerlijke gebak stappen we weer op richting de Rijkerswoerdse plassen, ook al bekend voor mij vanwege de Vierdaagse! Onderweg daarnaartoe moeten we nog even stoppen voor de regen maar na 5 minuten is het alweer droog. We hebben over leuke paadjes langs een alfalfa veld gelopen. Dat hebben we thuis even opgezocht via Google lens want het is een veld met paarse bloemetjes......dat weten we dan ook weer.
Bij de plassen aangekomen lopen we langs restaurant De Klomp wat ik ook herken van de vierdaagse en ik neem er een foto van. Een mooie route langs het water volgt en als we een leuk bankje zien gaan we weer eventjes zitten, ik heb trek in mijn meegebrachte gekookt eitje. Een labrador komt ons even vergezellen, hij springt het water in waar we op uitkijken. Wat een rustig en mooi plekje is dit!
We blijven niet lang zitten en lopen daarna weer richting Elst waar ik een plaatsnaambord momentje heb, natuurlijk van Elst. Hier is de infrastructuur vernieuwd en kunnen een deel van de route niet lopen vanwege het werk daaraan. Maar nu kunnen we wel een stukje van de vierdaagse route lopen! Een feest van herkenning! Het viaduct waar we onder door moeten, de straat richting het centrum en mijn plas adresje (ik ging altijd bij mensen thuis naar de wc, dixies hou ik niet van). Erg leuk allemaal en heel onwerkelijk om hier zonder al die wandelaars te zijn. Het eind nadert en we komen weer aan in de dorpsstraat bij het Wapen van Elst. Hier vragen ze je niet om je gegevens en we kunnen gewoon ergens neerploffen. Heerlijk nagenieten van de wandeldag. Na de lunch lopen we naar de auto bij het station en Hans stuurt ons naar huis. We hebben geboft met het weer want op de terugweg regent het bij tijd en wijle behoorlijk!
Dit was weer een leuke Groene Wissel nummer 600. Volgende week gaan we weer wandelen maar dan in Friesland!