Totaal aantal pageviews

zondag, oktober 23, 2022

Slik & Zand Ameland 21-10-2022 / 17 km

Mocht u, als volger van mijn blog denken, wat loopt ze weinig? Niets is minder waar! Ik mag dan wel geen verslagen maken, ik wandel elke week. Zoals de routes van RS80 en ik ben momenteel een route aan het bedenken vanuit Brielle voor RS80 die volgend jaar georganiseerd gaat worden, en dan moet er vaak gecontroleerd worden. Maar dit weekend zijn we weer samen op pad geweest waarvan hier het verslag:

We gaan weer eens een weekendje op pad en wel naar Ameland! Want daar wordt de jaarlijkse Slik & Zandtocht georganiseerd. We hebben ons dit keer ingeschreven voor de 17 km. Een hotel geboekt en bij de inschrijving zit ook een boot ticket, goed geregeld!
Op weg naar het hoge Noorden maken we eerst twee tussen stops, eentje bij de gele M voor een bakkie en een keer bij Van de Valk Hoorn voor de lunch. We gaan vroeg op pad omdat we ook ergens in Rotterdam een afspraak hebben dus dat is twee vliegen in één klap! Daarom zijn we al vroeg in Hoorn, de lunchzaal is nog niet eens open!
Na een heerlijke lunch en een stief kwartiertje rijden komen we aan bij de boot 🛳 in Holwerd. We dachten dat we het net zouden halen en dat klopt ook want we zitten nog maar net en de boot vertrekt! Wat een mazzel….

De auto staat in Holwerd dus dat wordt kuieren naar het hotel. Kan ook met de bus maar wij lopen liever want het is maar een half uurtje en dan heb ik meteen mijn ommetje gedaan ✅
Na het inchecken in Hotel Ameland gaan we lekker relaxen tot het etenstijd is. We reserveren een tafeltje bij Hotel Westcord dat om de hoek ligt omdat Hotel Ameland helaas geen diner serveert. Het eten was heerlijk en met een buikje rond gaan we vroeg onder de lakens want morgen gaan we van start met de wandeling.

De start is niet zo vroeg, 9.30 uur en wij gaan na het ontbijt lopend naar de start. We hoeven ons niet aan te melden en na een start selfie gaan we op pad. Het is gezellig druk, kwebbel-de-kwebbel om ons heen! Na ongeveer een half uur lopen pak ik een zakdoekje uit de rugzak van Hans want ik zweet me rot! De temperatuur is best hoog maar wel bewolkt. Dan horen we ineens Gaby en Karin die ons achterop lopen, het hondje Luuk is er ook bij en we lopen gezellig met elkaar verder en inderdaad: kwebbel-de-kwebbel want het is een tijd geleden dat we elkaar gezien hebben!
De route is tot nu toe recht-toe-recht-aan, niet zo spannend dus. We gaan richting Buren en de dijk langs het wad. Het is hoog water en gelukkig niet zo winderig en als we de dijk gehad hebben een lang stuk gras naar de rustplek bij Klein Vaarwater. Daar is het druk, we moeten zelfs in de rij staan voor een stempel en een bakkie met wat lekkers erbij. Het lijkt net een lopend buffet, er is van alles! Van snoepjes, tot reepjes, snijkoek met en zonder boter en krentenbrood met en zonder boter. De keuze is reuze!
Er is ranja, gewoon water, thee en koffie, wat een verwennerij! Als we buiten gaan zitten gaat het spetteren en de spetters worden dikker en dikker dus we willen naar binnen om te schuilen en dat doen we dan ook!
In de kantine van de sporthal nemen we plaats tot de bui overwaait. Dat duurt best wel even…..dan maar een kopje koffie erbij besteld. Zonder iets erbij, we zijn sterk! Al laat het aangeleverde gebak naast ons het water uit de mond lopen, we blijven sterk!
Uiteindelijk wordt het dan toch droog en wij gaan weer op pad, maar eerst wordt er nog een foto gemaakt bij het reclame bord van Slik & Zand.
Na over de camping gelopen te hebben komen we over een duinpad wat ons naar het strand leidt. Het pad gaat met een slinger beweging omhoog en omlaag en dat is best pittig. En helaas, het gaat weer regenen! Maar ach, we zijn niet van suiker en lopen lekker door. Als we het strand bereiken is het droog en Luuk is blij dat hij los mag en stuift het strand op, een koddig gezicht.
Nu zijn we toe aan wat eten en zien in de verte een strand tent. Zou die open zijn? We hopen van wel! Als we dichterbij komen zien we licht branden! Wat heerlijk, we kijken uit naar de lunch. Het is bloedje heet binnen en onwijs druk maar er komt nog net een tafel van vier vrij! Wat een mazzel hebben we weer!
Het eten smaakt verrukkelijk, we kiezen alle vier voor hetzelfde, de Stranddeal... Nadat we ons buikje rond gegeten hebben moeten we weer verder, nog vier km tot de finish. Een prachtige route door het Nesserbos! Het ruikt er heerlijk en de paadjes zijn zacht. Ook de vele paddestoelen steken hun kop op. Die doen mij niks maar velen raken er niet op uitgekeken en worden enthousiast bij de aanblik ervan. De ene na de andere zwam gaat op de foto en ik laat het gelaten aan mij voorbijgaan…..
Dan mogen we over een verrassend leuk vlonder paadje lopen, al vind ik het best aan de smalle kant, we komen droog over! In de verte horen we al de muziek, we zijn dichtbij de finish. De molen De Phenix wordt op de foto gezet en dan is het nog een paar meter voordat we onder de finish boog lopen. We maken foto's van elkaar, melden ons af, krijgen een speldje en een cadeautje in de vorm van een notitieboek met een foto van Slik & Zand en zoeken een tentje voor de nazit want daar moet op gedronken worden! We zien het restaurantje waar we in 2018 zaten en er is zowaar nog een tafeltje vrij! We proosten op de gezellige dag en genieten nog even na.
Daarna nemen we afscheid van Karin, Gaby en Luuk en lopen we terug naar ons hotel nadat we nog een paar boodschappen halen bij de Spar. Zondagochtend lopen we naar de boot van 10.30 uur en rijden vanaf Holwerd weer terug naar Spijkenisse waar we om 15.30 uur aankomen.
Deze tocht gaat met stip op ons favorieten lijstje! Goed georganiseerd, mooie omgeving en mooie route die goed is aangegeven! Volgend jaar weer? Ja!!

Klik hier voor meer foto’s

Anoniem zei

Hallo Ineke,
Dat is een tijd geleden.
Maar wat een prachtige wandeling is dat geweest.
Zo te lezen is hij voor herhaling vatbaar.