Totaal aantal pageviews

zondag, oktober 21, 2018

Ameland Tussen Slik & Zand wandeltocht 20-10-2018 / 25 km



Ik heb al op heel wat plekken in Nederland gewandeld maar Ameland, daar ben ik nog nooit geweest. Door een mazzeltje via Facebook kon ik een gratis ticket krijgen voor de tocht Tussen Slik & Zand dus dat was meteen aanleiding tot het boeken van een leuk hotelletje op Ameland. En meteen maar een ticket bijgeboekt voor Hans, hij wil ook mee!

De tocht start op zaterdag 20 oktober maar wij gaan vast op vrijdag naar het eiland. Een belevenis op zich want we gaan via de Afsluitdijk, ook nog nooit overheen gereden.....We rijden tot Holwerd waar we de auto parkeren want die hebben we niet nodig op het eiland. Als we aankomen in de vertrekhal van de boot hoor ik mijn naam, Margriet is er ook met haar broer. We komen haar nog tegen op de wandeldag maar daarover later meer.....
In de boot ontmoeten wij Karin en haar schoonzus Gaby en het hondje Luuk, zij gaan een andere afstand wandelen en logeren ook op Ameland. Gezellig kletsend varen we naar de overkant, de tijd gaat zo lekker snel want voor we het weten zitten we in de bus naar ons hotel, die staat ons al op wachten!

Inchecken en een bakkie op het balkon, in de zon! Het is nog steeds prachtig weer, dat belooft wat voor morgen want dan zijn de voorspellingen ook gunstig!

De start van de tocht is in het centrum van Nes, een kilometer lopen vanaf ons hotel. En ook niet zo vroeg, om 9.30 uur, dus wij gaan op ons gemak na een uitgebreid ontbijt lopend naar de start. Op het kerkplein is het nog rustig, een bandje van drie man staat lekker te spelen, gelukkig geen schreeuwerige hoempapa muziek, wat een verademing!!
We leveren ons bonnetje in voor de gratis rugzak van Camelbak, de sponsor van de tocht. En na een toespraak vlak voor de start worden we weggetoetert, de natuur in. Carla en Tina lopen er ook en ik maak even een praatje tot de eerste rust. Het is genieten van al het moois om ons heen en volgen de gifgroene pijlen die goed te zien zijn. Een routebeschrijving is niet nodig. De eerste rust is al op 4 kilometer, maar hier gaan we nog niet zitten. Even een bekertje water drinken, een hapje banaan, reepje of een koek er is vanalles maar geen koffie, lopen we weer door.

Over talrijke duinpaadjes lopend gaat de route naar de tweede rust. Het is stijgen en dalen wat de pot schaft en het is best zwaar! Onderweg komen we Margriet weer tegen, zij loopt een andere afstand dan haar broer. Tot aan de rust lopen we gezamenlijk op en op een smal duinpad lopen we een zeer langzaam lopende dame achterop. Nadat we dit eventjes aangezien hebben besluiten we haar voorzichtig te passeren want dit gaat wel erg langzaam. Na de passeer truc lopen we een brede weg op.....richting de rust! Een groot veld met banken en tafels. Ik haal wat koffie en te eten voor Hans en rusten hier wat uit, samen met Margriet en Charlotte die we ook hier weer tegenkomen. Even uitpuffen!!

Margriet vertrekt iets eerder dan wij en Charlotte wacht op haar wandelmaatjes dus wij gaan weer samen verder richting strand. Het is zwaar lopen, al die zandduinen op en weer over mul zand langs het strand. Maar ik geniet want strand en zee vind ik heerlijk! Het waait behoorlijk en hebben de wind in ons gezicht maar dat deert me niet, we gaan het strand weer af om daar vervolgens verderop weer het strand op te gaan maar nu een stukje langer.
Het is bikkelen maar hebben weer een rust in het verschiet dus daar houden wij ons aan vast. Mooie vennetjes en paadjes is ons deel en zien ook een hok vol bokken (zie foto) maar we verlangen nu wel even naar een rust! Lopend langs een chalet/camping park zien we die opdoemen in de verte. Hans gaat ons boekje afstempelen en haalt wat te drinken. Helaas.....een soepje en geen koffie. Maar die is toch welkom want het zout moet aangevuld worden al had ik koffie ook wel lekker gevonden....

Als we vertrekken voor het laatste stuk zien we ineens Karin, Gaby en hondje Luuk zitten, zij zaten net om de hoek! Na een praatje besluiten wij te gaan om hen even later weer te treffen net voordat we de lange, lange dijk op gaan naar de finish. Die dijk is bijna 4 km lang en het eindpunt kunnen we al zien, dat duurt nog best lang voor we die bereiken! Maar al kletsend met elkaar en met Luuk die onvermoeibaar door huppelt en af en toe naar fietsers blaft lopen we bijna ongemerkt de finish tegemoet.
Trots op Hans, hij heeft vandaag voor het eerst 25 km gelopen!

In Nes is het gezellig druk. We melden ons af, krijgen een leuk aandenken in de vorm van een speldje, maken finish foto’s van elkaar en zoeken een leuk café voor de nazit. Dat valt nog niet mee maar lukt uiteindelijk toch. Hmmm.....een lekker finish biertje gaat er wel in op het terras. Het is dus nog steeds lekker weer maar toch wordt het een beetje kil en gaan we even binnen zitten en bestellen nog een borrel hapje!! Super gezellig maar dan is het toch tijd geworden om afscheid te nemen. Wij gaan ieder naar ons hotel, lopend. Alsof wij nog niet gelopen hebben vandaag........
Op zondagochtend vertrekken we weer, na een uitgebreid ontbijt lopend naar de haven voor de boot van 10.30 uur. Ik app Karin dat wij deze boot hebben en net als ik bericht krijg: “ik ook” zien we hen vlakbij ons zitten op de boot, zij moesten hard doorlopen om de boot te halen, ze zitten nog na te hijgen! En weer is het een gezellige boel tot Holwerd waar wij afscheid van elkaar nemen.
Er is een eind gekomen aan een heerlijk wandelweekend, en rijden terug naar Spijkenisse. Op de Afsluitdijk maken we een tussenstop bij het monument, hoe vaak zullen we daar nog komen? Dag Ameland, wie weet komen we nog een keer terug!
De organisatie en vrijwilligers wil ik bedanken voor een voortreffelijke wandeldag!
klikkerdeklik voor meer foto's

3 opmerkingen:

Goedkoop met de trein zei

Ziet er uit als een geweldig dagje! Lekker doorgaan met genieten ;)

Ineke zei

Leuke opmerking.....lekker anoniem ;)

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Wat een prachtige wandeltocht en zo mooi beschreven.

Ik zie het helemaal voor me.

En dan ook nog eens met Hans, proficiat hoor Hans.

In gedachten heb ik hem meegelopen, alleen ik werd er niet moe van.

Het lijkt me wel een hele belevenis wandelen op zo’n mooi eiland.

En dan de reis er naar toe eerst de afsluitdijk, wat al een belevenis op zich is,

daar ga je niet altijd over heen.

En dan ook nog eens varen.

Daar kan je met plezier op terug kijken.

Groeten,

Jan