Totaal aantal pageviews

woensdag, februari 27, 2019

Voorloop tocht Pijnacker RS80 25-2 / 25 km


Mijn eerste voorloop tocht bij RS80. De start is vanuit het parochiehuis in Pijnacker en daar ga ik eens met de metro naartoe! Het station is vlakbij en de reis minder dan een uur dus geen last van files. We zijn met een groepje van vijf: Ineke (mijn naamgenoot) Els, Peter en Jan. We vertrekken rond 8.00 uur en het belooft een heerlijke, droge en zonnige dag te worden. Deze tocht is door Ineke uitgedacht en uitgemeten en die gaan we met z’n allen controleren.

Na twee kilometer stoppen we even bij Ineke voor een (flinke!) bak koffie zodat we ook even een sanitaire stop kunnen houden, het beoogde startbureau in het parochiehuis is natuurlijk nu niet open.
We vervolgen de route weer na de koffie door de bebouwde kom, maar dan komen we al snel in een prachtig natuurgebied. Een ruime tien kilometer verder is de geplande rust bij het zwembad De Veur in Zoetermeer ook dicht maar buiten staat een bankje waar we onze boterhammen opeten en ik kan even mijn voet of beter gezegd mijn teentje inpakken, die doet pijn.....een eksteroog is er aan het groeien dus dat wordt een afspraak maken bij de pedicure vandeweek! De splitsing voor de 15 km lopers volgt al snel en na een brugmomentje met de zelfontspanner scheiden we het groepje in tweeën, Ineke en ik gaan de route van 25 km nalopen, Els, Peter en Jan de 15 km. We spreken af om na afloop bij Peter een bakkie te doen.
Ineke heeft een verrassing in petto: we moeten klimmen en wel twee keer kort achter elkaar. Het eerste hek geeft geen probleem maar het tweede hek wel, ik kom er niet overheen! Als het eindelijk lukt zegt Ineke ineens: hee, volgens mij kan hij open!! Pfff....
En bedankt! We lachen er maar om.....

Na ruim 17 km gelopen te hebben zijn we aangekomen bij restaurant Buytenhout, het terras nodigt ons uit om buiten te gaan zitten, het zonnetje schijnt heerlijk en ik ben wel toe aan iets lekkers. Het is heerlijk toeven hier op het bankje maar we moeten nog wel een stukje lopen. Het restaurant ligt aan een plas, de Dobbeplas en we moeten er omheen lopen.
Verderop is er weer een verrassing: de routebeschrijving zegt graspad, maar dat is er inmiddels niet meer, het is een omgewoelde zand en modder bende! Met geulen gevuld met water. Ineke heeft langere benen als ik en stapt er gewoon over heen, maar ik moet steeds grotere sprongen maken en zak uiteindelijk toch een keer in de modder! Dit pad is 320 meter ellende.....!! Hopelijk is het tijdens de wandeltocht die in december plaatsvindt, wel een graspad!
De laatste verrassing is een opgebroken straat, we moeten door het zand ploegen. Die is zeker weten wel klaar in december en zo niet , verleggen we de route. Althans dat doet Ineke want uit haar pen komt deze wandeling.
Uiteindelijk komen we na precies 25 km en een beetje aan bij het startpunt, het parochiehuis. Ineke belt Peter of we nog langs kunnen komen, hij blijkt achter het parochiehuis te wonen!
We gaan er lopend heen. Een gezellige nazit volgt met een kopje thee.
Rond vier uur nemen we afscheid van elkaar en ik loop naar het station waar ik maar vijf minuten hoef te wachten voor de metro naar huis. Zonder oponthoud kom ik een uur later weer aan in Spijkenisse en is mijn eerste voorloop tocht een feit!

Geen opmerkingen: