Totaal aantal pageviews

zondag, maart 03, 2019

RS80 Benthuizen 2-3-2019 / 15 km



Vandaag wordt de een na laatste RS80 tocht georganiseerd, en ik ga vandaag weer helpen aan het startbureau dat in dorpshuis De Tas zit. Ik moet vroeg aanwezig zijn, dus ik rij om 06.15 uur weg uit Spijkenisse. Ik ben nog nooit in Benthuizen geweest, want daar moet ik heen en als ik de parkeerplaats op rij, is het nog donker. En gelukkig kan ik voor de deur parkeren, de vele wandelaars hebben dat geluk niet. Die moeten een plekje in de wijk zoeken.

Als alle tafels aangekleed zijn, en alle spullen verdeeld, zijn de pijlers al op pad gegaan om de 15- en 25 km route te gaan pijlen. Wij van het startbureau zitten klaar om de wandelaars een startkaart te verkopen.

Nadat bijna alle wandelaars weg zijn ga ik met nog drie andere vrijwilligers op pad om op de 15-km route de pijlen op te gaan halen zodat ik toch nog een rondje kan lopen hier. Ik ga op pad met Harriete, Dick en Peter.

Al snel gaan we een natuurgebied in, het Bentwoud. Het is begin maart dus de aanplant is kaal en het is volgens mij nog niet zo lang geleden aangelegd, het ziet er “jong” uit. Gelukkig blijft de voorspelde regen weg en zelfs de zon probeert een gat in de wolken te branden, het is lekker loopweer.

Gezellig babbelend met elkaar halen we hier en daar de pijlen weg. Ik mag er ook af en toe een weghalen maar daarvoor ben ik nog niet helemaal geslaagd. De pijl zit nog aan een stok die in de grond staat en die moet op een speciale manier eruit gehaald worden. Namelijk ertegen aan schoppen en dan staat ie losser in de grond, maar ik schop iets te hard waardoor het stokje afbreekt tot grote hilariteit van mijn collega’s!

Vervolgens lopen we via een vijver en een heuvel naar de N455 om parallel aan de N209 te lopen. Helaas is dat niet mijn favoriete wandelpad maar ach, je kan haast niet anders in deze polderrijke omgeving. We maken hier kennis met de mentaliteit van sommige automobilisten met een kort lontje als we een fietser tegenkomen die tegelijk met ons op gelijke hoogte is waardoor deze auto even in moet houden. Dat wordt niet op prijs gesteld en de automobiliste laat dat goed merken.......

Na ongeveer 10 kilometer komen we in Hazerswoude-Dorp en kunnen we ons laven aan een kop soep! De meeste wandelaars zijn hier al weg, enkele achterblijvers daargelaten. De soep smaakt heerlijk! De nieuwe sweater die ik gekregen heb is erg warm en na de pauze besluit ik zonder jas verder te lopen.
Helaas is de zon achter de wolken verdwenen en is de wind op komen zetten maar we mogen nog ruim 5 km lopen dus ik laat mijn jasje maar uit.

Door de dorpsstraat van Hazerswoude-Dorp lopen we richting de tunnel ingang van de HSL na eerst nog een mooie molen op de foto gezet te hebben. En ja......ook dit is weer een lange weg en met lang bedoel ik ook lang! Twee hele kilometers rechtuit, rechts niets en links niets......ik ben ondertussen samen met Peter omdat de twee andere collega’s aan het geocashen zijn. Voor degene die dat niet weet, dat is een soort schatzoeken met je GPS. Kennelijk ligt er bij de kerk iets verborgen.

Peter en ik vermaken onszelf wel, we kletsen honderduit zodat de te lopen kilometers snel onder de voeten verdwijnen. En dan komen we weer aan op de Bentwoudlaan die ons brengt naar de finsh. Helaas heeft een pedicure bezoek geleid tot het ontwikkelen van een blaar(tje) maar de eksteroog is weg!
Ik kijk terug op een voor mij wat saaie tocht, ik vind het altijd wel fijn om wat te zien en te ontdekken onderweg en wil graag wat afwisseling in de route maar hè, ik heb wel een deel van Benthuizen gezien, ik was er nog nooit geweest!
De tocht mag wel een succes genoemd worden want er kwamen 576 wandelaars op af!
klikkerdeklik voor meer foto’s

Geen opmerkingen: