Totaal aantal pageviews

donderdag, februari 21, 2019

SOP tocht Schoonhoven 20-2-2019 / 26 km


Op de woensdagen kan er gesopt worden. Nee.......niet dat huishoudelijk karweitje maar het lopen van een SOP-tocht wordt in de wandelgangen dus “SOP-pen” genoemd. SOP staat voor Samen Op Pad, het is een groepswandeling die gezamenlijk start op een vast tijdstip, en het lopen gebeurt zoveel mogelijk gezamenlijk met een voor- en achterloper.

En deze woensdag heb ik geen verplichtingen dus ik vertrek om half 9 richting Schoonhoven, toch nog wel goed drie kwartier rijden. Mijn navigatie geeft ineens aan dat ik niet over de van Brienenoordbrug moet maar via Dordrecht.....oké.......en een pontje??? Ik laat mij verrassen. En ja hoor, na niet al te lang rijden kom ik aan bij het veer Bergambacht-Streefkerk. Prima toch als je er zo ook komt!

Bij de startlocatie kan je niet naast de deur parkeren, dat had ik al gezien op Google Maps en ik had gezien dat er rondom wel genoeg plek is. Dus dat is zo gepiept als ik aankom in Schoonhoven. Het aanmelden is ook zo gepiept en na de toespraak en het uitreiken van een certificaat aan Ria (ik ken haar niet) gaan we op pad.

Ik had al gezien dat de route niet veel bochten kent.....oei! Nah ja, dat was te verwachten als je in deze omgeving gaat lopen. Het weer is lekker fris en in de loop van de dag trekken de wolken weg en lopen we heerlijk in de zon.

De eerste wagenrust is al op 5 km en vanaf daar gaat het alleen maar over graspaden naar de volgende café rust. Daarvoor moet er ook nog over een hek geklommen worden! De graspaden zijn in mijn ogen best lang maar omdat je gezellig loopt te kletsen met iedereen valt het wel mee. Maar als we Hekendorp voorbij lopen ben ik niet blij want ik dacht dat hier de rust zou zijn. Nee, een dorp verderop pas, in Haastrecht! Nou.......oké dan maar! Mijn voet doet pijn......volgens mij groeit er een blaar....en ik ben er een beetje klaar mee.

In het Witte Hof is de rust. Van tevoren heb ik soep besteld maar ik besluit even buiten op adem te komen als er wordt verteld dat je NIET je boterham op het terras mag opeten. Daar zal een goede reden voor zijn maar ik denk vooruit dan maar, even verderop zie ik een bankje en daar eet ik mijn bammetje op. Even later ga ik toch maar mijn soep halen, die erg lekker was. Een mosterdsoepje gaat er altijd in.

Als het fluitje klinkt, ja het is net een schoolreisje, gaan we weer verder. De route is iets langer dan 25 km dus nog 11 km bikkelen. En ja hoor, weer over gras! Ik ben er nu echt wel klaar mee maar mijn wandelmaatje van die dag sleept mij er doorheen door veel te kletsen zodat ik wat afgeleid ben. Bedankt Joop!

Er is nog een wagenrust gepland maar wij lopen in de achterhoede en als we daar aankomen klinkt het fluitje alweer!! Ja dag......ik wil even op adem komen hoor, gaan jullie maar vast. Na een minuut of vijf gaan wij ook verder richting Vlist.
Langs de boezem van Bergambacht. Sommige wandelaars vinden dit prachtig maar het kan mij niet bekoren, ik verlang naar de finish! Eindelijk, na ruim 25 km want we maken een doorsteek van een km naar de finish komen we aan in het wijkcentrum. Ik ga nog een paar stempeltjes halen voor de boekjes, een plaatje en zitten!!! Nog even napraten met Joop en Diny, een frisje drinken en weer op huis aan. Daar zie ik ook tegenop want het zal wel druk zijn op de weg. En ja hoor, bij de rotonde voor de van Brienenoordbrug sta ik stil. Dat levert een half uur vertraging op, ik stap pas om 18.00 uur over de drempel in Spijkenisse! Ik heb het best gezellig gehad vandaag, veel bekenden gezien maar of ik nog een keer richting Schoonhoven kom?????
Ik ben echt geen polder-liefhebber, dat weet ik nu zeker!


klikkerdeklik voor meer foto’s

Geen opmerkingen: