Totaal aantal pageviews

zaterdag, november 03, 2018

RS80 Dordrecht / 3-11-2018 / 15 km

Een RS-tochtje staat vandaag op de planning, deze keer starten Hans en ik in Dordrecht om daar een route van 15 km te lopen. Het belooft weer lekker weer te worden vandaag, al waren de autoruiten op sommige plekken in het land bevroren, bij ons niet.
Bij het inschrijfbureau in de sportkantine van korfbalvereniging DeetosSnel in Dordrecht is het niet meer zo druk, want de meesten zijn al om 9.00 uur vertrokken, wij doen het kalmpjes aan. In de kantine tref ik een paar dames van de “Bende van Dordt”, Joke en Marja. We kletsen wat en ik meld ons aan, een uitgebreide routebeschrijving ligt weer voor ons klaar.

Als we vertrekken hoor ik opeens mijn naam, Anneke en Maaike zijn er ook! Wat grappig dat ik toch weer telkens wat bekenden tegenkom bij een wandeltochtje.

Na een stukje bebouwde kom belanden we al snel in het Weizigtpark. De beplanting begint al aardig in de herfst kleuren te komen, het is er prachtig. We lopen in een straat dat Twintighuizen heet, wel grappig want vroeger stonden hier ook echt 20 huizen, aldus het straatnaambordje.
We zijn inmiddels aangekomen in het centrum van Dordrecht, met 118.307 inwoners en met zijn vele kades en bruggetjes want het is ook een havenstad. Als we een hoop kabaal horen van een groep meeuwen zien we hier dat de waterstand wel erg laag is dit keer. Zie foto.
Na ongeveer zes kilometer krijgen we trek in een bakkie cappuccino en strijken neer bij een restaurantje vlakbij het Groothoofd aan het water. Het is er best druk, vooral met wandelaars en de appeltaart smaakt goed. De koffie krijgt net geen voldoende helaas maar met een hapje taart goed te doen........
Na de koffie-met gaan we weer op pad, de Groothoofdspoort onderdoor. Het is een nog bestaande stadspoort en staat bij het punt waar de drie rivieren, de Oude Maas, de Merwede en de Noord bij elkaar komen. Zie hier voor meer info
We lopen naar het kleinste straatje van Dordrecht, de Zakdragersstraat. Dat is echt heel smal, en natuurlijk gaat de route ook door deze straat. Zie foto.

Via allerlei poortjes en hofjes, lopen we door een kloostertuin. We vergapen ons aan de mooie geveltjes hier. Het is marktdag vandaag en gezellig druk in het centrum.
In de Museumstraat zie ik een poort van een hofje, het Arend Maartenshof en nieuwsgierig lopen we naar binnen. Het is een oase van rust, rondom een pleintje staan 38 woningen rond een waterput en mooie platanen. Het waren oorspronkelijk woningen voor arme vrouwen gebouwd in 1625. Er is ook een regentenkamer met portretten van Arend Maartenszoon, de stichter van het hofje en de eerste regenten, het is een interieur uit 1701. Wij gaan hier niet naar binnen al zijn bezoekers hier welkom. De informatie heb ik van Wikipedia.
Voor meer info zie hier
Bij de geplande rust aan het Otto Dickeplein lopen we door omdat we net weer twee kilometer erop hebben zitten, en hebben nog geen behoefte aan weer een rust. De dames uit Dordrecht komen we hier tegen, zij hebben een sneller tempo en lopen ons voorbij. Als we de splitsing met de 25-km route voorbij zijn, komen we weer in een parkje en lopen langs landgoed Dordwijk. Ineens hoor ik mijn naam, komen Anita en haar echtgenoot Frans voorbij stuiven! Het is “hoi-hallo-en-dag” en weg zijn ze weer, wat een tempo!!

Bijna aan het eind van de route lopen we een viaduct onderdoor om vervolgens eroverheen te lopen richting station Dordrecht-Zuid. Vanaf hier is het gepijld naar de start dus we weten nu dat we in de buurt van de finish komen.
Ik meld ons af, maak een compliment over de geboden route gemaakt door Joop, krijg een stempel plus plaatje voor mijn boekje en zo komt er weer een eind aan een leuke dag! We sluiten de dag af met een lekkere lunch in restaurant de Merwelanden!


Oh ja, 450 wandelaars mochten vandaag genieten waarvan 165 op de 15 km route!


klik hier voor meer foto's

Geen opmerkingen: