Totaal aantal pageviews

zondag, november 18, 2018

RS80 Wassenaar 2018 / 25 km


De vierde editie van de Randstadserie ga ik lopen in Wassenaar, dit keer de 25 km route. Ik vind Wassenaar en omgeving erg mooi ik verwacht een prachtige route te lopen vandaag.

In de kantine van v.v. Blauw Zwart is het megadruk met wandelaars die staan te popelen om weg te gaan want men kan pas om 9.00 uur vertrekken. De routebeschrijving krijg je buiten pas uitgereikt wat ik altijd een beetje jammer vind want de vrijwilligers worden bijna onder de voet gelopen daar iedereen snel wil vertrekken. Daarom wacht ik nog even tot de grote bups weg is, dan kan ik op mijn gemak beginnen!

Vanuit de kantine loopt de route een stuk door de bebouwde kom met de zon die al flink staat te stralen wat het lopen bemoeilijkt maar na een bocht staat de zon in de rug en loopt het weer lekker.

De mooie villa’s in Wassenaar staan ook weer te blinken in het zonnetje en ik probeer de zonnestralen, ook wel Jacobsladders genoemd, te vatten met mijn fototoestel. Dit verschijnsel vind ik altijd erg mooi en loop te genieten. Tot aan de eerste geplande rust bij brasserie de Badmeester die op 8 km zit. Maar omdat ik zie dat er behoorlijk veel wandelaars naartoe lopen besluit ik door te lopen, het strand op. Volgens de routebeschrijving moet ik na ongeveer 2 kilometer het Duinpaviljoen tegenkomen. Ik ken dit van andere loopjes zoals de Kippenloop en de Zeemansloop, niet wetende dat deze niet open is in de wintermaanden!

Het stukje strand is heerlijk, met de zon en de wind in de rug kom ik al snel bij de strandopgang maar tsjonge.......die is stijl!!! Als ik bovenkom sta ik amechtig te hijgen en doe alsof ik van het uitzicht geniet.........ik maak er wel een foto van.

Het beloofde Duinpaviljoen is dus echt dicht, een beetje een domper want de volgende rust is pas op 15 km. Maar ja, het duinpad is prachtig. Wel veel stijgen en dalen wat de pot schaft, ik doe het er maar mee!

Dan zie ik in de verte de boulevard van Katwijk, en een gouden koepel. Wat zou dat zijn, ik loop er wel vaker langs maar nooit geweten wat het is. Ik loop de oprijlaan op want het hek is open, het blijkt een Soefi tempel te zijn. De kleur van het gebouw is geel en er is geen mens te bekennen. Ik loop er omheen en geniet even van de stilte hier en ga weer verder naar de boulevard waar ik in het Standhuys Katwijk even neerstrijk voor een uitgebreide rust! Een lekkere koffie met een appeltaartje heb ik nu wel verdiend vind ik!!

Na de rust loop ik een heen-en-weetje want ik heb een keuzemoment in de route overgeslagen. Op 14,4 km konden we kiezen tussen of via het strand naar de rust, of via het duinpad. Wel jammer dat het niet vermeld staat dat als je het duinpad kiest, je weer een stuk hetzelfde terug moet lopen maar ja. Ik durf nu niet andersom te gaan omdat de route dan misschien anders is.

Wat nu volgt is een prachtig stuk natuur door het Panbos. En natuurlijk zit het bruggetje er ook in, de bekende “Kippenloopbrug”. Bij deze loop is dit het punt waar de kippenpootjes worden uitgedeeld, nu is de parkeerplaats verlaten op een paar auto’s na. Aan de overkant van de weg zit een Pannenkoekrestaurant die uitnodigend zijn deur open heeft staan.....tijd voor een bakkie thee!

De laatste vijf kilometer zijn niet bijzonder, een heel lang stuk langs een autoweg, wat ik weer herken van de Kippenloop en de Zeemansloop. Paviljoen de Klip zit ook in de route maar die loop ik nu voorbij, de finish lonkt! Nog een stukje langs een camping met houten chalets en dan bereik ik om 15.30 uur de finish. Ik meld mij af, geef een complimentje over de route, haal een stempeltje en een plaatje en na een frisje rij ik weer huiswaarts. Bedankt RS80 voor deze mooie wandeling, ik heb er weer 25 km op zitten.


hier de foto's

Geen opmerkingen: