Totaal aantal pageviews

zondag, januari 26, 2014

RWV Rhoonse Grienden Tocht 25-1-2014 / 10 km

Vandaag staat er een klein rondje op het programma omdat ik samen met mijn wandelmaatje Leo ga lopen, hij is herstellende van een longontsteking en kan daarom nog niet zo ver lopen. Ik besluit vandaag eens niet met de auto te gaan maar met de metro, die vertrekt om 8.00 deze zaterdagmorgen en een kwartiertje later sta ik al bij de Sporthal Rhoon waar het startbureau zit. Het is er al behoorlijk druk, en er zitten ook al een aantal wandelvrienden van het Walkers4walkers forum aan de koffie. Gelukkig is er een plekje vrij aan die tafel al is het behoorlijk schuiven met de stoelen! Maar het lukt en gezamenlijk wachten wij op het startsein van Gijs.
Omdat er ook een lange afstand gelopen kan worden, mogen deze wandelaars al iets vroeger vertrekken waardoor het wat minder druk wordt in de kantine. De Walkers hebben ook geen haast, zij gaan voor de 25 km. Onze huisbelg Kurt is inmiddels ook aangeschoven, hij heeft een aardig stukje moeten rijden om hier aan deel te kunnen nemen! En Erik ook die helemaal uit 's Heerenberg komt om de 40 km te volbrengen!
Geert, Paul, Ed en Jan zijn ook van de partij. Jan komt van ver, hij is met zijn Els meegereden naar Rhoon en gaat met het OV weer terug.
Al met al een gezellig clubje, maar ik wacht op Leo die nog niet helemaal zeker was van deelname maar uiteindelijk zie ik hem ook verschijnen. Hij heeft zijn auto nog niet op de juiste plek gezet en als hij zover is, gaan wij rustig aan beginnen met 10 km in en om Rhoon te wandelen. Het is heerlijk weer, niet al te koud en er staat bijna geen wind, prima wandelweer dus!

Na een klein rondje door het oude gedeelte van Rhoon gaan we de Groene Kruisweg over richting de sporthal van PSV Poortugaal waar de eerste rust gepland is, maar wij gaan daar niet zitten, we hebben allebei geen behoefte aan rust.

De tocht is genoemd naar de Grienden waar wij nu naar op weg zijn via de dijkjes van Poortugaal.
De Rhoonse Grienden zijn net als de Carnisse Grienden en de Ridderkerkse grienden zogenaamde zoetwatergetijdegrienden aan de Oude Maas. De grienden liggen buitendijks en staan onder invloed van van eb en vloed. Twee maal per etmaal staan grote delen van het gebied onder water. Het gebied kent hierdoor een bijzondere flora en fauna. Op de knotwilgen groeien mossoorten, planten en paddenstoelen. Voorkomende planten in het gebied zijn de beschermde spindotterbloem, gele lis, kattenstaart, bittere veldkers en zomerklokje.
Ik vergeet hier foto's van te maken, wij hebben zoveel te bespreken met elkaar dat ik er helemaal geen erg in heb. Het is hier fijn lopen! Heerlijk rustig.

Als we bijna aan het eind van de wandeling zijn, zien we nog een verzorgingspost van Gijs met zijn beroemde soep met ballen van Astrid. Daar hebben we allebei wel zin in dus dat gaan we dan ook doen. De soep was weer heerlijk, bedankt Gijs! Hier doen we het voor!
Gesterkt door dit intermezzo gaan we weer op pad voor de laatste km's die een stuk door de polder gaan met verre uitzichten.
Na ruim twee uur wandelen melden wij ons weer af. Wat mij betreft een erg korte wandeling maar dat is niet zo erg voor een keer! Ik neem afscheid van Leo en stap weer op de metro richting Spijkenisse. Foto is van Wikipedia

Geen opmerkingen: