Totaal aantal pageviews

zondag, februari 02, 2014

RWV Winterserie deel 5/ 2-2-2014 / 15 km

Het is winter maar aan de temperatuur van vandaag kan je dat echt niet merken! Ik rij deze zondagochtend naar Kralingen waar de vijfde editie van de Winterserie wordt gelopen. Ik heb met een paar wandelvrienden afgesproken om daar 15 km te gaan lopen. Als ik in de kantine van PAC aankom, haal ik mijn startkaart op bij Ardie en ondertussen is ook Paul binnengekomen en Paul neemt even de tijd voor een bakkie. Ik niet, want ik moet daar altijd zo van plassen onderweg, dat is niet handig! Ik heb ook meteen maar even mijn wandelboekje laten stempelen want ik vergeet tegenwoordig elke keer mijn boekje te laten stempelen. Het plaatje en de stempel van vorige week ook even geregeld dus mijn boekje is weer compleet.......

Ondertussen zijn Silvia en Marco ook gearriveerd en besluit Larissa zich bij ons aan te sluiten om mee te kuieren, dat is wel heel erg gezellig en al weer een tijd geleden dat we stukje samen hebben kunnen lopen.
We vertrekken richting Kralingse Plas om daar een stukje langs te lopen om vervolgens Kralingen-Oost in te gaan, een wat duurdere wijk in Rotterdam. We vergapen ons aan de huizen die daar staan, best groot allemaal! Als we een paar straatjes gehad hebben komen we langs de Watertoren van de Esch. Deze watertoren is de oudste nog bestaande watertoren van Nederland. De watertoren heeft een hoogte van 48 meter en telt zeven waterreservoirs. De toren had een waterreservoir met inhoud van ruim een miljoen liter. Hiermee was de toren één van de grootste watertorens van Nederland. Onder het waterreservoir waren de woningen van het personeel van het waterleidingbedrijf dat op het terrein werkte.
Toen in 1978 het waterleidingbedrijf verhuisde naar een andere locatie, werden de woningen en de werkplaatsen vervangen door een coöperatieve vereniging, hout-, metaalwerkplaats, fotostudio en een geluidsstudio. In 1986 heeft openbare werken Rotterdam de toren gerenoveerd. Hierbij is het watervat vervangen door kantoorruimtes.
In de toren is momenteel een café en restaurant genaamd De Watertoren. De toren is gelegen aan de Watertorenweg 180.
De watertoren en bijgebouwen zijn in 1981 erkend als Rijksmonument.
Na een rondje om de toren lopen we weer richting Kralingen-Oost om, na het oversteken van de Maasboulevard, naar het Kralingse Bos te gaan. Daar lopen we nog een flink aantal rondjes om aan het aantal km te komen. Al kletsend en kwebbelend lopen we door het park om na ongeveer 2 uur en 45 minuten aan te komen bij de kantine. We hebben ons geen rust gegund onderweg, in één streep door naar de finish! Na het afmelden drinken we er nog eentje op en ik word getrakteerd op een heerlijke erwtensoep. Maar aan alle gezelligheid komt helaas weer een eind en we wandelen met z'n allen naar de auto. Dit was weer een wandeling om in te lijsten, ik heb er erg van genoten!
Oh ja, ik heb maar één foto gemaakt, van Paul met zijn harem!

Geen opmerkingen: