Totaal aantal pageviews

zondag, januari 19, 2014

Midwinterwandeltocht 18-1-2014 / 25 km

Deze wandeltocht staat bekend om de lekkere anijsmelk die je kan krijgen tijdens de wandeling bij een van de rusten van wandelvereniging Comtu-Westland. Ik hou daar wel van maar het is niet de belangrijkste reden dat ik hier ga wandelen, een leuk groepje Walkers gaat ook dus de keuze is snel gemaakt. Met Larissa spreek ik af bij het station Schiedam waar ik haar ophaal van de trein en gezamenlijk rijden wij naar sporthal Vreeloo waar het startbureau zit. Ik meld ons aan en ik zie dat Geert inmiddels is gearriveerd met zijn stiefdochter Mejra die ook mee gaat. Als we de routebeschrijving in handen krijgen gaan we op pad, de weersverwachting is goed. Het is erg zacht voor de tijd van het jaar, dat was vorig jaar wel anders, toen vroor het en had het gesneeuwd, nu niets van dat alles en het is droog. Heerlijk wandelweer dus!

Vanuit de sporthal op de Veilingweg lopen we richting de Wollebrand, een watertje voor recreatie. Vorig jaar werd er volop geschaatst, hoe anders is het nu! We worden getrakteerd op leuke wandelpaadjes, verhard en onverhard, sommigen met flinke waterplassen die we proberen te omzeilen. We lopen ook tussen de kassen door, het is tenslotte het Westland, en ik maak er een foto van. We hebben veel gespreksstof met elkaar, het is erg gezellig zo op die manier. Zonder wandelmaatjes zou ik hier nooit gaan wandelen, het is het gezelschap wat wandelen zo leuk maakt! En je bent lekker in de buitenlucht natuurlijk.

We komen via woonwijkjes aan in het plaatsje Wateringen waar de eerste rust is op 10 km in de kantine van VELO. Daar is het druk met voetballertjes en toeschouwers maar we kunnen makkelijk een plekje vinden om even te rusten. Mejra is wel toe aan een rust want zij heeft nog niet zoveel wandelervaring. Na 1 uur en 50 minuten doorstappen zijn wij ook wel toe aan een rust hoor, het is best een hoog tempo zo!!!
Als we net gaan zitten zien we Danyell ook aankomen en houden een plaatsje voor haar vrij. Charlotte en haar wandelmaatje is er ook bij, zij lopen hun eigen tochtje.

Na de rust lopen we door Wateringen door de straatjes kris-kras wat ik wel grappig vind want huizen kijken vind ik erg leuk en je hebt niet zo'n erg in de afstand die je moet overbruggen. Lange rechte einden daarentegen vind ik wat minder fijn lopen. Na Wateringen lopen we op Kwintsheul aan, ook een dorpje vlakbij De Lier. In Kwintsheul zit de tweede rust waar erwtensoep te verkrijgen is voor maar €2 en een gratis worstenbroodje maar ik ga voor de erwtensoep. Het is hier erg druk met wandelaars en wij maken plaats voor andere wandelaars als we uitgegeten zijn. Natuurlijk ook hier veel lol om het maken van foto's e.d. en we maken even een praatje met Gerrit die in de organisatie zit van deze wandeltocht.

De route vind ik na deze rust erg saai, lang en recht-toe-recht-aan, de Lange Wateringkade, nou en lang is hij! Lopen langs het water links en rechts huisjes. Ubersaai!! En na deze kade lopen we langs de Zweth en de veilingroute. Maar we hebben genoeg gespreksstof met elkaar dus het is niet zo heel erg en het is droog en nagenoeg windstil! Twee jaar geleden liepen we hier in de stromende regen met een striemende wind dus ik mag niet klagen! Geert maakt nog een leuke actiefoto van ons, die natuurlijk meteen op Facebook gezet word.
En hierna lopen door het kassengebied naar de volgende en laatste rust waar o.a. anijsmelk te verkrijgen is, ook gratis! Larissa en ik gaan in de rij staan terwijl Mejra en Geert een plekje zoeken. De melk moet nog opgewarmd worden en het is even wachten maar dan heb je ook wat! De melk zit in een pan met knikkers, Larissa vraagt zich verbaasd af waarom dat is en ik ook. Corina verteld dat dit tegen het aanbranden is. Goh..... weer wat geleerd!!
Smullend van de melk genieten we hier nog even van de korte rust, wij maken weer snel plaats voor de volgende groep.
Nog maar ruim twee kilometer, dan zit het er weer op. Door de straatjes van De Lier lopen we langs een huis met ernaast een veldje met kleinvee zoals geitjes, kippen en langharige konijntjes. Ik maak even een foto ervan en al lopend kijk ik om mij heen of ik nog iets herken van vroeger omdat mijn oma hier gewoond heeft en veel ooms en tantes van mij wonen hier nog steeds. De Ark herken ik wel maar verder niet.
We komen uiteindelijk weer aan bij de sporthal en melden ons af. Na afscheid genomen te hebben van Geert en Mejra drinken we nog wat, Danyell is ook inmiddels gearriveerd. We kletsen nog even wat na en dan is het weer tijd om op huis aan te gaan.
Ik sein het thuisfront in dat ik eraan kom, zet Larissa af bij het station en kom moe maar voldaan aan in Spijkenisse. Ik heb weer erg genoten van deze gezellige wandeltocht!!

1 opmerking:

Monique zei

Leuk die tip van de knikkers in de pan, ik had altijd zo'n hekel aan het schoon maken van met melk aangekoekte pannetjes. (Maar tetgenwoordig gaat het in de magnetron ook prima.)
Je hebt toch wel extra van de anijsmelk genoten want de Ruijter is gestopt met het maken van anijsblokjes! Aan mij heeft het niet gelegen want ik was altijd al 'grootgebruiker'.