Totaal aantal pageviews

zondag, januari 12, 2014

Dijkentocht Wageningen11-1-2014 / 30 km

Dit keer ga ik een tochtje lopen waarvoor ik iets verder het land in moet rijden, namelijk in Wageningen! Dat is toch ruim een uur en een kwartier rijden maar het is weer eens wat anders. Ik heb met Gon afgesproken in het clubhuis van Sempre Avanti, dat verscholen zit tussen de huizen. Het is dat er een "official" voor de ingang staat als ik voorbij kom rijden anders had ik het nooit gevonden!
Op de afgesproken tijd ontmoeten we elkaar en na een bezoekje aan het sanitair kunnen we vertrekken, Gon heeft ons al ingeschreven. We krijgen ook twee kaartjes mee voor de pont, want we mogen twee keer overvaren! Leuk, daar hou ik wel van! Maar als ik de routebeschrijving zie, slaat de schrik om het hart! Veel, heeeeeeeel veel recht-toe-recht-aan! Maar ja, wat wil je, een "dijkentocht" hè? Dan kan je dat verwachten!!

Maar wij hebben altijd heel veel te bespreken Gon en ik dus dat gaat vast goed komen! De routebeschrijving is niet gedetailleerd, er staan geen afstanden bij behalve bij de rusten. Er zijn twee binnenrusten, bij 't Veerhuis, wij plakken er later nog een extra rust aan maar daarover straks meer!
Na wat rondjes door de bebouwde kom en door de dorpen van de "bible-belt" gaan we de dijken op, en inderdaad, het is echt immer grader aus! Maar ach, al pratend en lachend gaan de km's ongemerkt onder onze voeten door en na 13,2 km komen we de eerste keer bij 't Veerhuis aan. Daar is het lekker warm en gezellig druk en we nemen het er even van. Een lekker bakkie en een appelpunt mét natuurlijk! Mmmmm.....dat hoort er eigenlijk een beetje bij, appeltaart en wandelen!

Na deze pauze bekijken we de routeaanwijzing langs de weg, en twijfelen of we verder met de 20 km route gaan of toch de 30? Als je net gerust hebt, en lekker warm bent geworden is het altijd lastig om op te starten maar na enige twijfel wordt het toch 30 km. Voor Gon is het haar eerste tocht sinds september, ik ben alweer een tijdje aan de wandel. Het vooruitzicht op méér dijken bekoort mij niet zo maar we hebben best veel lol met elkaar dus vooruit maar!
Vervolgens zien we een paar wandelaars terugkeren want het blijkt een heen-en-weer-lusje te zijn!
Er is niet veel te zien in de omgeving: wat huisjes en de uiterwaarden van de Nederrijn. We zien een mooie tuin met raar aangeklede bomen, het ziet er best grappig uit, het lijken wel reuzekonijnen! Ik zet het even op de foto en een paar foto's van de uitzichten maar meer niet. Er zit ook een schapendijk in maar deze is goed te belopen, er liggen stenen op. Ik loop echter in het midden want ik vind het gras wel lekker zacht aan mijn voeten! Na deze zachte dijken komen we op het heen-en-weer-lusje en kunnen we weer naar 't Veerhuis voor de tweede keer. Daar gaan we toch weer even zitten om op te warmen, de wind is erg koud geworden en het miezert af en toe. Daar komen we Adri van het W4W forum tegen die ons komt begroeten, altijd leuk om een bekende tegen te komen.......

Als de rust lang genoeg geduurd heeft gaan we weer op pad, de veerpont staat al te wachten. Daar doden we de tijd met foto's maken en een paar "selfies". Een medewandelaar biedt aan een foto van ons twee te maken, is ook aardig. Tijdens deze fotosessie is de pont gaan varen en zijn we alweer aan de overkant voor de rest van de route. Wederom een lange dijk, en na een tijdje besluiten we een D-tour te nemen, het centrum in! We hebben trek in warme chocomel en gaan naar het eetcafe "De Kater". Vandaag geen caloriën tellen!!
De laatse km's gaan door het centrum want Gon weet er goed de weg en even later zien we ook weer de routepijlen dus dat komt goed!
De dag komt ten einde in het clubhuis en wij melden ons af. Helaas is de clubstempel kapot maar ik krijg een stempeltje van de bondsofficial in mijn wandelboekje.
Gon loopt een stukje met mij mee naar de auto en daar nemen we afscheid van elkaar, het was een gezellig dagje. Ik maak me klaar voor de lange terugreis en als het al bijna donker is geworden kom ik weer thuis. Dit was een erg leuke dag!

1 opmerking:

Noortje zei

Een Dijkentocht zou mij persoonlijk niet zo trekken. Ik vond het vroeger al vervelend genoeg dat ik altijd een heel stuk over dijken moest fietsen naar de middelbare school. Maar als ik de foto's zie was het toch wel een leuke tocht en dat overvaren is ook wel apart bij een wandeltocht.