Totaal aantal pageviews

zondag, april 03, 2011

Merwedewandeltocht 2-4-2011 / 20 km


Vandaag heb ik de keus blijven liggen, naar Schoonhoven, Woerden of Hardinxveld-Giessendam te gaan en ik kies voor het laatste.
Na wat gehaast in de vroege ochtend ga ik op weg, Tomtom ingesteld en tas ingepakt. Het belooft een prachtige dag te worden, de temperatuur is goed.

Als ik ter plekke aankom zie ik tot mijn schrik dat er markt is naast de sporthal! Ik kan nergens parkeren. Dan maar eventjes zoeken in de naastgelegen woonwijk. Al snel vind ik een geschikte plek en meld mij aan. Ik twijfel nog tussen 30 of 20, er is helaas geen 25 km route. Ik neem beide routebeschrijvingen mee, misschien kan ik nog van gedachte veranderen onderweg.

Wat ik niet begrijp is dat bij inschrijving altijd om je adres gevraagd wordt, die vul ik standaard nooit in. Zegt de dame aan het inschrijfbureau: en uw adres? Tja............ik vind dat gewoon niet nodig en dat zeg ik ook! Na wat gesputter schrijft ze me toch in.

De route staat op één A-4tje, groot geschreven en is niet helemaal vol dus ik vrees het ergste: lange wegen!
Het eerste stuk is vreselijk saai: door woonwijken en een industrieterrein. Dan worden we een beetje op het verkeerde been gezet, althans ik. Ik zie twee mensen die de 30 lopen rechtdoor gaan, terwijl hun routebeschrijving hetzelfde is als die voor 20. Ik ga naar rechts volgens de pijl maar twijfel nog even, dan ga ik toch de kant op van de 30-ers en loop een stukje terug. Dan kom ik weer een twijfelende wandelaar tegen die 40 loopt en hij zegt dat ik goed ga dus vooruit dan maar. Toch zie ik een eindje verder weer hem en een groepje twijfelaars staan bij een plattegrond. Blijkt dat we toch verkeerd gelopen zijn dus wéér een stukje terug.

Dit is een ontzéttend lange en saaie weg langs de snelweg, gescheiden door een geluidswand. Er lopen ook scholen mee, die aan de verkeerde kant van de weg lopen namelijk rechts. Ik spreek een ouder/leraar aan: dat ik vroeger geleerd heb dat langzaam verkeer altijd links moet lopen. Zijn commentaar: ja, we lopen op een fietspad (??) Dus? Moet je je dan niet aan de verkeersregels houden? Ik heb een paar keer levensgevaarlijke situaties gezien want er zijn ook fietsers, wielrenners en hardlopers die van het pad gebruik maken!!! En niet te vergeten wandelaars zoals ik.

Maar ach, ik loop de groep al weer snel voorbij en we komen bij de eerste rust aan, Delifrance op een industrie terrein. Daar bestel ik een heerlijk kopje cappuccino, dit is eventjes genieten.

En dan gaan we weer een onnoemelijk saai parcours op, namelijk lopen langs de spoorlijn! Links spoor, rechts grasvelden. Bah bah en nog een bah. Gelukkig heb ik mijn MP3 als gezelschap en die gaat lekker hard!

De tweede rust is bij Streek- en natuurcentrum in Wijngaarden, maar dat is te snel na de eerste rust dus ik ga daaraan voorbij. Het is een idyllisch plaatsje, ik kijk naar alle verschillende huisjes die hier staan. Veel dieren ook: paarden, kalfjes, schapen, kippen en veel zwanen. Ik zie ook ergens een mooi zwart konijn zitten, vast geen wilde! Op een huis de volgende tekst gelezen: "In 1953 op februari een, kwam het water tot deze steen". Kippenvel want die steen zit best hoog!

Ik zie een groepje kleine kinderen die een gevlekt lammetje op sleeptouw hebben, schattig om te zien. Dat beestje huppelde gewoon achter de kindjes aan! Ook maar even op de plaat gezet.
De tweede rust neem ik op een bruggetje aan het water, lekker met mijn voeten naar beneden bungelend en hier eet ik mijn boterhammen op. Hier ben ik wel even aan toe!

Dan loop ik de Zwijnskade op, die lang en saai is: rechts en links alleen maar weilanden met electriciteitsmasten. We gaan de spoorweg dit keer over via een brug. En komen uiteindelijk weer in de bewoonde wereld. De Buitendams is een lange, lange dijkstraat maar er is hier genoeg te zien. Ook veel posters met Jesus redt en kom tot Jezus e.d. Een gelovig volkje hier.

Het centrum is wel aardig maar daar lopen we helaas niet door maar achterlangs. Ik ben blij als ik de sporthal weer zie, helaas is de markt alweer voorbij. Na het afmelden neem ik nog even een bakje koffie en als ik weg wil gaan, besef ik dat ik wéér vergeten ben mijn wandelboekje te laten afstempelen dus ik ga nog even terug.
Dit is helaas een wandeltocht geweest om snel weer te vergeten, ondanks het mooie weer. Het was 20 km maar het leek wel 40 km! Dus deze gaat niet op mijn favorietenlijstje! Half drie kom ik aan in Spijkenisse om nog even van het zonnetje in de tuin te genieten!

1 opmerking:

Noortje zei

Jammer dat de tocht zo saai was. Ik had gedacht dat het daar wel een mooie omgeving was om te wandelen zo met de Merwede in de buurt. Mijn broer woont namelijk in Hardinxveld-Giessendam.

Zelf heb ik vorige week met mijn wandelmaatjes een zelf geplande tocht bij ons in de buurt gelopen en dat waren ook lange rechte stukken maar dat wisten we van tevoren en dan heb je er ook geen last van.