Totaal aantal pageviews

donderdag, december 29, 2016

Samen Op Pad tocht Renswoude 28-12-2016 / 25 km

De laatste wandeling van dit jaar en ik ga vandaag voor het eerst in mijn wandelcarriere aan een groepswandeling van 25 km deelnemen van Wandelclub Samen Op Pad. Van te voren had ik er een bepaald beeld bij, maar die is bij lange na niet zoals ik het ervaren heb, waarvan hier het verslag.....

Op woensdag ochtend trek ik de gordijnen open en ik schrik: mist!! Als ik ergens een hekel aan heb is het mist maar ja.....het is nog een flink eind rijden naar Renswoude. Als ik aankom bij de startlocatie is het behoorlijk druk in het café 't Zwaantje. Ruim voor de starttijd want die is om 10.00 uur kan ik aan de bar plaatsnemen om de start af te wachten. Maar voordat we daadwerkelijk van start gaan, wordt de groep toegesproken en er wordt iemand in het zonnetje gezet voor een flink aantal SOP tochten. Deze tocht blijkt ook nog eens de 200ste te zijn, na de start in 2006! Hierover later meer....

En dan gaan we daadwerkelijk van start, en het tempo (moet ongeveer 5,5 km/u zijn) valt me mee. De wandeling is niet gepijld en er lopen voor en achter twee mensen van de organisatie om de boel in de gaten te houden. Dat is vandaag best een opgave lijkt me, met 135 deelnemers! En dat is een record sinds het bestaan van de SOP.
Er zal na een kilometer of 6 gestopt worden voor een korte stop waar wat te drinken is voor iedereen en een roze koek met 200 erop vanwege de 200ste editie. De route kenmerkt zich door veel onverharde paden en oversteekjes door middel van een balk dan wel een bruggetje. We lopen over zgn. "Klompenpaden", mijn wandelmaatje maakt een leuke foto van een paar klompjes op een hek.
Het is mistig, dus de wereld is erg klein en de omgeving is daarom niet goed te zien wat ik wel jammer vind. Tot de eerste rust lopen we dan wel met de één en dan wel met de ander te kletsen. Yolande, die ik ken van het Nijmeegse logeerhuis woont in Renswoude en zij is er ook voor het eerst bij, we kletsen gezellig de kilometers weg. Samen maken we met nog een paar dames een sanitaire stop op een dijkje, want bij de rusten zijn geen Dixies!

Na de "rust" die van korte duur is en waarbij niet gezeten kan worden stomen we door naar de café rust in het naburige Ederveen. We moeten hiervoor nog 8 kilometer wandelen over graspaadjes en paadjes langs de diverse boerderijen.
Ik heb geen idee waar we lopen en gelopen hebben want ik heb geen routebeschrijving gekregen en de Runkeeper is helaas niet zo duidelijk maar ik geniet wel van wat ik allemaal te zien krijg onderweg. In Ederveen is het cafe speciaal voor ons open gesteld en langzaam maar zeker krijgen we onze consumptie en kunnen we hier naar het toilet.

Na de horecarust die zoals gewoonlijk om en nabij 30 minuten duurt gaan we met z'n allen weer naar buiten voor de rest van de route. Die voert ons naar het Kasteel van Renswoude. Een imposant gebouw wat waarschijnlijk dateert uit eind veertiende eeuw en is gebouwd in Holland-classicistische stijl, en staat in een goed onderhouden en mooi park. We lopen om het kasteel heen om het goed op de foto te krijgen van alle kanten. Niet door mij, maar andere wandelaars doen dat waardoor de groep uit elkaar valt. Maar.....uiteindelijk wordt er toch gewacht totdat de laatste zich weer bij de groep voegt, zoals ze dat gewend zijn bij een SOP-tocht!

De route naar de finish wordt nog even onderbroken voor een volgende "rust", ook dit keer geen zitgelegenheid, en er wordt op een oliebol getrakteerd, Rolf Craanen is bijna jarig, hij wordt 72 en is een van de grondleggers van Samen Op Pad. Het is ook dit keer een korte rust en we gaan weer verder.
Uiteindelijk komen we weer aan bij het cafe 't Zwaantje. Ik kan terugkijken op een heel gezellige, niet traditionele tocht. Het voordeel is dat je geen routebeschrijving nodig hebt en ook niet hoeft te letten op pijlen waardoor het wandelen op de eerste plaats staat en je ontspannen van de omgeving kan genieten! Het is echt de moeite waard geweest om er een keer aan deel te nemen! Wel jammer dat het altijd alleen op een woensdag is........



klikkerdeklik voor meer foto's

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Inderdaad een hele mooie omgeving, prachtige mooie natuur.
Ik heb in die omgeving ook veel tochten gewandeld zoals Grebbeberg (Rhenen) – Veenendaal en
Bevrijdingstocht in Wageningen.
Maar je hebt het wederom heel goed beschreven, heel erg leuk om dit allemaal te lezen.
Het is net of ik er zelf bij ben, zonder moe te worden of blaren te krijgen.

Groetjes,
Jan