Totaal aantal pageviews

zaterdag, mei 28, 2016

Voorthuizen 28-5-2016 / 15 km

In Voorthuizen hebben mijn schoonouders een chalet en dat is een prima uitvalsbasis om te gaan wandelen......in Voorthuizen dit keer. Daar wordt namelijk de jaarlijkse wandeling georganiseerd door Schuiteman Accountants Wandelfestijn. Meestal ga ik hier de 40 km route lopen, maar dit keer ga ik met Hans samen de 15 km route eens lopen omdat ik vorig weekend nog 80 km gelopen heb en ik mijn voetjes een beetje rust gun.
Vrijdagmiddag rijden we naar Voorthuizen voor een nachtje in het chalet en zaterdagmorgen gaan we bepakt en gezakt op weg naar de startlocatie die even verderop in het dorp zit in de Bethabara kerk. Maar het zal nog even duren voordat we kunnen gaan lopen, iets met verloren portemonnee enzo....dat uiteindelijk toch nog goed afloopt dankzij eerlijke vinders!!!

Met een uitgebreide routebeschrijving gaan we op pad en de zon schijnt uitbundig, Hans heeft zijn jasje al in de auto achter gelaten, het is inmiddels ook al wat later in de ochtend dan gepland.

Al snel gaan we de bebouwde kom uit en komen we in bosrijk gebied, lopen we over leuke bospaadjes en vergapen ons aan de mooie huizen die hier staan. De rododendrons staan deze tijd van het jaar mooi in bloei. In het recreatiegebied Zeumeren ligt een grote waterplas waar we omheen mogen lopen en we zien veel jongeren in een visserstentje zitten. Blijkbaar een favoriete visstek. Aan de overkant van de plas, het Zeumerse gat, staat een groot gebouw waarvan we afvragen wat dit is. Later horen we dat dit een overdekt speelparadijs is voor kinderen.
We zien leuke bordjes langs de weg, elke keer een andere letter van het alfabet met een dier die met die letter begint, een leuke afleiding want we raden steeds wat het volgende dier zal zijn.......
En ik duik hier even de struiken in voor een sanitaire stop.

Na nog wat graspaadjes en een lange, lange asfaltweg met veel autoverkeer waardoor we vaak in de berm moeten springen om niet aangereden te worden, komen we bij de rust uit. De familie Hardeman heeft zijn erf ter beschikking gesteld en er is vanalles te krijgen voor een vriendelijk prijsje. Wij nemen een soepje en gaan even in de schaduw zitten. Ik voel me niet zo fit vandaag en het gaat moeizaam allemaal en daarom ben ik dubbel zo blij dat ik geen grotere afstand loop!
Na de soep ga ik mijn fles bijvullen en vervolgen we de route. Het is drukkend weer en er is onweer voorspeld. Bij een ijsboerderij waar je ook kan mais-sjezen (met een crossauto rijden door het mais) aarzelen we even om te zitten maar Hans zegt dat we net gezeten hebben en wil verder lopen, dat doen we dan maar....

In de verte zien we een wandelaar terugkeren en ik denk: "nee he, we lopen toch niet verkeerd?" Maar HIJ loopt verkeerd want we moeten een hekje door om over een graspad verder te gaan en hij was daaraan voorbij gelopen. Dit graspad is 1710 meter lang! Het loopt zwaar maar ik zie de kerktoren van Voorthuizen al in de verte. Na het pad zien we een plaatsnaambord en je raadt het al: tijd voor een paaldansmomentje!
Hierna lopen we de bebouwde kom in en ik herken de weg die naar Putten gaat. We hebben hier vlakbij op een camping gestaan, vandaar. Maar het lijkt een eeuwigheid voordat ik de rotonde zie die het einde van de route inluidt! Het is een tijd geleden dat ik ZO blij was met een finishdoek! Na een finishfoto gaan we ons weer afmelden en krijgen we als beloning elk een doosje eieren mee. En dit keer blijven we niet nabieren want de auto moet nog terug (we hebben een leenauto vanwege een spoedreparatie aan onze auto).
De route was erg mooi en afwisselend in het begin en hij was goed gepijld maar wandelen over autowegen is niet mijn favoriet! En de verwachtte onweersbui kwam toen wij al lang en breed bij mijn schoonouders zaten.

bekijk hier alle foto's

Geen opmerkingen: