Totaal aantal pageviews

donderdag, januari 28, 2016

Egmondse wandelmarathon 23-24 januari 2016 / 43 km

Dag 1 Noordroute

In september 2015 heb ik mij al ingeschreven voor de Egmondse wandelmarathon van Le Champion in januari 2016 en ook meteen een logeerplek geregeld. Net als vorig jaar logeren Hans en ik in een B&B vlakbij de start. Hans gaat dit keer ook meewandelen.
Op vrijdagavond voor dit weekend arriveren we in Egmond aan zee en nadat we worden verwelkomd door de eigenaresse installeren wij ons in het huisje.
Het weerbericht voor zaterdag is prima, voor zondag wat minder maar oké de route is mooi!

Maar eerst moeten we zaterdagochtend iets administratiefs afhandelen, we gaan Hans nog even aanmelden voor dag twee, dat was ik vergeten. Gelukkig kan dat probleemloos opgelost worden!
We starten vandaag vanuit sporthal de Watertoren met een groepje bekenden, voor mij dan want Hans is nog maar net bekend met het wandelen dus er volgt eerst een voorstel rondje. De sfeer zit er al goed in en we gaan op pad!
Gezellig kletsend met die of gene lopen we vandaag de Noordroute richting Bergen aan zee. We gaan na een klein stukje door Egmond meteen het strand op, met de wind in de rug. Al lopend breekt het wolkendek open en het zonnetje probeert er doorheen te schijnen en na verloop van tijd gaat dat nog lukken ook!
Bij de eerste koffierust, die al na 4 km verschijnt, staan we eventjes stil voor een bakkie. Het wordt vandaag een "trainen op rusten" dag, en dat is helemaal niet erg!
De route gaat verder over het strand tot we bij de strandopgang van Schoorl komen, alwaar de tweede stempelpost op 8 km is en we krijgen nog meer snoepgoed zoals een Sultana. Er is ook nog een fotomomentje van de groep in de stralende zon! Een deelneemster gaat ervoor liggen op het zand wat bij de reddingwerkers vragen oproept: is deze mevrouw wel lekker??! Ja hoor, niks aan de hand, toch aardig dat ze goed op de wandelaars letten!!

Na deze onderbreking gaan we de duinen in en de jassen kunnen uit. Ik laat de mijne aan want er staat toch nog wel een straffe wind. We genieten hier van het natuurschoon, we lopen in de bossen van Schoorl richting Bergen aan Zee.
Als we een bank ontwaren is het tijd om de schnapps tevoorschijn te halen, dat is bij deze groep inmiddels traditie geworden en wij doen er graag aan mee.....mjammie: gluhwein! Daar word je wel warm van als je het al koud hebt gekregen! Er komen nog meer versnaperingen tevoorschijn: Friese dumkes en eierkoeken. Die vinden gretig aftrek.......

Als de rugzakken weer wat leger zijn geworden stappen we op voor de rest van de route. De stemming zit er nu wel heel goed in, er wordt gezongen en gelachen over bananen die er niet zijn en nog veel meer onzin. Maar we hebben er reuze veel lol om!
Zo gaan die kilometers ongemerkt onder onze voeten door en arriveren we in Bergen aan Zee. Het is inmiddels tijd voor een lekkere lunch en een binnenrust. Op de boulevard zien we een leuke gelegenheid, Hotel Meyer. Het is nog even de vraag of zo'n grote groep terecht kan maar na wat gedraal over de locatie van de plek waar we willen zitten, binnen of buiten worden we door een van de medewerkers geleid naar een leuke plek achterin. Hier installeren we ons voor een lekkere lunch die al snel gebracht wordt.
Tijdens de lunch zie ik wat bekenden uit Dordrecht binnenkomen en ik maak even een praatje. Altijd leuk om bekenden tegen te komen! Een snelle wandelaarster komt ons vergezellen, zij is later gestart maar heeft ons inmiddels weer ingehaald! Ze loopt het laatste stuk van de route gezellig met ons mee.

De lunch is op en we maken weer aanstalten om te vertrekken maar eerst moeten we even van het sanitair gebruik maken. Een hilarisch momentje volgt want er staan brommers bij het toilet. Dat wordt dus "brommers kieken", in een plaatselijk dialect, welke ben ik even vergeten, betekent dat iets heeeeeeeel anders! We liggen weer in een deuk!

Door bos en duin gaan we weer richting de volgende stempelpost aan de Woudweg. We genieten van al het moois in deze omgeving en natuurlijk ook van het weer, want het lijkt wel voorjaar!!
Na 17,5 km gelopen te hebben arriveren we bij deze laatste stempelpost, hier is live muziek om de sfeer te verhogen. En het wordt nog gezelliger want de schnapps is nog niet op! Er is zelfs iets wat op koffie lijkt, het komt in ieder geval uit een Douwe Egberts thermoskan! En lekker dat het is!! Hmmm......dit trainen op rusten bevalt me wel!
En de anderen bevalt het ook want er wordt zelfs een polonaise gelopen en de muzikanten worden toegezongen.

De route gaat verder over zandpaadjes en steile hellingen en er zitten zelfs trappen in! We worden over een camping geleid, er staan her en der huisjes opgesteld. Het worden nog pittige laatste meters! Dan zien we de sporthal in de verte opdoemen en komt de wandeling ten einde. Hans maakt nog een finish foto van mij, we melden ons af en krijgen een nieuwe kaart voor morgen. Ik heb er weer zin in! Ik laat mijn stempelboekje alvast bestempelen en voorzien van een plaatje want daar heb ik vast geen erg in morgen!
's Avonds gaan we nog even de deur uit om in De Parel van Egmond een hapje te gaan eten. Een heerlijke afsluiting van een fijne wandeldag!!!

Dag 2 Zuidroute
Vandaag is het een druilerige dag, we zullen de zon dan ook niet zien! Helaas, de kilometers zullen toch gemaakt moeten worden!
We lopen vandaag weer met ongeveer dezelfde groep, vandaag in een andere samenstelling, dat wel. In de sporthal wachten we op elkaar en als het tijd is om te vertrekken doen we dat ook. We worden op de foto gezet door een Friese medewandelaar, hij loopt de Noord route vandaag.

En dan begint het toch nog te druppelen en ik heb een verkeerde inschatting gemaakt qua kleding, mijn andere jas is waterdicht, deze niet. Nou ja, ik kan niet meer terug....
We lopen nu het strand op met de wind pal in ons gezicht en de druppels wordt een nevelregen leren we van de weerman. We doen het er maar mee met in ons achterhoofd de gedachte dat ook hier weer een eind aan komt! Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, zo tegen de wind in opboxen maar Hans die niet zo'n wandelaar is en al zeker niet in de regen vindt het nu niet zo leuk meer!!!

De eerste stempelpost is al op 3,5 km en daar kunnen we ons opwarmen. Heel eventjes maar want je koelt snel af zo! Er wordt koffie en thee uitgedeeld, ik hou het bij mijn watertje.....
Nog eventjes moeten we de wind en de regen trotseren want op 8,5 km zit pas de tweede rust, een strandtent genaamd de Deining. Een toepasselijke naam vind ik. In de verte zien we het langzaam in ons gezichtsveld verschijnen. En dan mogen we eindelijk eventjes binnen zitten en daar maken we dankbaar gebruik van! De snelle wandelaarster van gisteren is ook alweer bij ons aangeschoven. Ze loopt dan weer gezellig met ons verder.
Ik hang mijn jasje bij de open haard zodat deze wat kan drogen, versnaperingen worden besteld en genuttigd en dan wordt het weer tijd om te vertrekken richting de Duincamping Bakkum. Eerst nog even een stempeltje scoren en een mandarijntje en dan gaan we weer verder de natuur in en nu met de wind in de rug. Dat loopt toch wat comfortabeler! En ook nu is het weer genieten met een grote G van wat de natuur ons biedt. Zandpaadjes en steile hellingen worden bedwongen, en zelfs een trap die niet echt in de route zit wordt genomen alleen al om van het uitzicht te kunnen genieten. Helaas is het wel een kleine wereld, want het is nogal mistig en nevelig. Gelukkig regent het nu niet meer, dat dan weer wel.
We kletsen vandaag ook weer wat af, dan weer met de een en dan weer met de ander. Zo is het nooit eentonig en loop je ongemerkt de kilometers.

Bij stempelpost Bakkum op 11 km is het gezellig want er speelt en zingt een shantikoor. Wij nemen even de tijd om een schnapps te drinken die uit verschillende rugtassen tevoorschijn komt. En ook weer Friese dumkes en eierkoeken. Er wordt luidkeels meegezongen met de liedjes die het koor ten gehore brengt, tot groot genoegen van enkele koorleden.
Zij worden ook getrakteerd op een slokje......

Aan al deze gezelligheid komt een eind want we mogen nog een stukje kuieren naar de een na laatste stempelpost. Ook nu weer door de mooie natuur en we genieten!
Bij de "worstenman" zoals ze deze post noemen is het druk en eigenlijk wil ik nu doorlopen maar ons gezelschap gaat hier toch ook nog eventjes zitten om een broodje worst te nuttigen. Na enige tijd krijgen wij het koud en ik wil door naar de finish. Helaas raken wij het gezelschap nu kwijt en samen lopen Hans en ik naar de finish.
Het laatste stukje van de route is anders dan vorig jaar, we mogen een stukje langs de duinen lopen met zicht op zee, ware het niet dat het nu erg mistig is en niks kunnen zien van het uitzicht! Helaas......

Bij het bordje: naar de finish wordt nog een foto gemaakt van mij en even later komen we over de finishlijn. Na een echte finishfoto onder de rode finishdoek melden we ons af en ontvangen wij de welverdiende medaille. De hal is vol wandelaars en hele harde muziek, wij willen onze wandelmaatjes nog gedag zeggen door eventjes te wachten maar ik vermoed dat zij er nog een pauze aan hebben vastgeplakt (dat later naar ik hoorde waar was, zij zijn nog een visje gaan eten in Egmond).

Wij gaan dan maar op huis aan, douchen in de B&B, een bakkie doen, opruimen en de auto inpakken. Nadat we afscheid hebben genomen van de eigenaresse, rijden we terug naar Spijkenisse.
Ik heb erg genoten van dit wandelweekend en trots als een pauw op Hans dat hij zonder piepen zomaar de twee keer 21,1 km heeft gelopen!
Volgend jaar gaan we zeker weer!!
Bedankt Le Champion voor de perfecte organisatie en bedankt alle vrijwilligers voor deze mooie tocht(en)!
Bekijk hier de foto's

Frans zei

Mooi verslag weer Ineke .👍🏼
Oja ....brommers kieken en stroek doeken ( struik duiken ) komt hier uit het oosten .
Achterhoeks dialect . 😉

Anoniem zei

Leuk dat Hans en jij 2 dagen met ons hebben opgelopen.
Volgend jaar weer, lees ik. Dan ook met de groep eten hoor! Mooie afsluiter.