Totaal aantal pageviews

dinsdag, december 29, 2015

Amsterdam Light Walk 27-12-2015 / 15 km

Het loopt alweer tegen het eind van het jaar 2015 aan......vandaag ga ik de laatste wandeltocht lopen van dit jaar in Amsterdam. Daar is door Le Champion een tocht georganiseerd, de eerste editie van Amsterdam Light Walk. Een route door de avond en langs allerlei met licht versierde straten, grachten, kerstmarkten en kunstobjecten. Ik ben benieuwd! Amsterdam is zoiezo een favoriete stad van mij dus ik heb er reuze zin in!
Hans en ik gaan met de trein want met goedkope Blokkerkaartjes reis je zeer voordelig, daar kan geen auto tegenop! En waar laat je je auto? Is ook niet goedkoop......

Ruim voor de starttijd komen we aan op het centraal station in Amsterdam. De startlocatie is de Pessenger Terminal Amsterdam en dat is zo'n tien minuten lopen vanaf het station. Daar aangekomen melden we ons bij de helpdesk omdat de kaart van Hans verkeerd bezorgd is. We krijgen zonder problemen een nieuwe!
Er speelt tango muziek, en er is een stel aan het dansen, ik vind de sfeer hier een beetje tam, de hal vind ik ook niet sfeervol......maar ja het is wel een perfecte locatie als je 5000 deelnemers wilt laten starten!!
Er zijn startgroepen om de stroom wandelaars te verdelen over de route, wij zitten in de laatste startgroep en mogen om 19.00 uur vertrekken. We besluiten om wat eerder te gaan en dat is geen probleem, de startstempel wordt door een enthousiaste vrijwilliger op de kaart gemept, zonder te kijken of wij wel in de juiste groep zitten....
Het is heerlijk weer, de kalender geeft december aan maar het voelt als de lente zo zwoel is de avond. Ik geniet ervan! Met een uitgebreide routekaart gaan we op pad...........
We lopen weer terug naar het centraal station dat mooi verlicht is en er staat een grote kerstboom voor, prachtig! Het valt mij ook op dat de meeste wandelaars geen "wandelaars" zijn, ze hebben geen rugzak of buideldas mee en veel mensen lopen op gewone schoenen. Ik vraag mij af of zij een idee hebben wat 15 km lopen inhoudt.
En ook veel versieringen met lichtjes, sommigen hebben er veel werk van gemaakt!
Ik zie dat de rondvaartboten ook goede zaken doen, het is erg druk bij de aanmeerplaatsen tegenover het station.
We lopen door de Jordaan en het is gezellig druk, veel winkels zijn nog open en de cafés en restaurants hebben nog stoeltjes buiten staan want zoals eerder gezegd, het lijkt wel lente! We moeten wel oppassen waar we lopen, de straatjes zijn smal en er is veel volk op de been, ook vanwege de wandeltocht natuurlijk. Echt doorlopen is er hier niet bij helaas maar ja, er is genoeg te zien en te bekijken dus het is geen straf.
We zien mooi verlichte straten als we door de "9 straatjes" lopen. Dit gebied tussen de Leidsestraat en de Raadhuisstraat is zo genoemd naar de negen dwarsstraatjes die de hoofdgrachten verbinden. Hier bevinden zich allerlei leuke en aparte winkeltjes en restaurantjes. Als je hier gaat winkelen is de kans groot dat je met iets bijzonders thuis komt!
Ik fotografeer een kunstwerk boven de gracht maar mijn fototoestel is wat primitief en kan het beoogde effect niet goed vatten. In het echt is het mooier dan op de foto.
Een ander kunstwerk moet een balzaal voorstellen, ik zie het niet. Het is wel mooi dat wel!
De Leidse straat die naar het Leidseplein leidt is erg druk met winkelend publiek en de tram rijdt hier ook door dus het is nu echt uitkijken geblazen. Ik herken de omgeving van andere bezoekjes aan deze wereldstad!
We naderen het Vondelpark, veel over gehoord maar daar heb ik nog nooit gelopen. Daar bevindt zich ook de eerste geplande rust in het Blauwe Theehuis. Hier krijgen we een stempel en een oliebol en we zoeken een plekje om te zitten die helaas niet beschikbaar is maar ach......we zijn nog niet echt moe en het is heerlijk weer. We lopen lekker door, de oliebol gaat voor de helft in de prullenbak........plassen doe ik wel in een tentje onderweg! De route naar deze rustplek is mooi aangegeven, door middel van glazen potjes langs het pad met een waxinelichtje erin. Leuk gevonden.
Vlakbij het Rijksmuseum is een ijsbaan met een gezellig restaurant en we besluiten hier even een bakkie te doen. Dat smaakt heerlijk maar de toiletten zijn te druk dus ik hou het nog wel even op...
We vervolgen de weg die onder het Rijksmuseum door gaat en als we langs de ingang lopen zien we een mooi hologram van een kerstboom. En dan weer richting Rembrandplein en lopen langs de Herengracht met veel spectaculaire voorstellingen. Ik doe mijn best om er een foto van te maken. Ineens komen we in een wachtrij terecht. Hier kan je kennelijk iets krijgen, we hebben bij de startkaart een armbandje gekregen waarmee je dit kleinood kan ophalen. Wij gaan de rij voorbij maar ik ga hier nog wel even naar het toilet.
We passeren de Magere brug die ook heel mooi verlicht is. Dit is het moment voor een foto, natuurlijk het Brugmomentje! De magere brug is een brug over de rivier de Amstel, oorspronkelijk gebouwd in 1691 en heette de Kerkstraat brug. Omdat deze brug erg smal was werd hij in de volksmond "magere brug" genoemd. Het is een ophaalbrug en werd vanwege bouwvalligheid vervangen in 1871. Vijftig jaar later was deze brug ook aan vervanging toe. In 1934 kwam er een grotere vergelijkbare brug die talloze renovaties achter de rug heeft. De laatste grote renovatie dateert van 1969. Tot 2003 reed er autoverkeer overheen. Na een reparatie en herinrichting gebruiken tegenwoordig alleen fietsers en voetgangers de brug. Enkele keren per dag wordt hij opgehaald om schepen te laten passeren. De rondvaartboten kunnen eronderdoor als hij dicht is. In 2010 werd de brug gerenoveerd, omdat ze aangetast was door houtrot.

Tot zover de info over deze aparte brug, gevonden op Wikipedia.

We zijn bijna bij de tweede rust en we krijgen de mogelijkheid om door de Hermitage te lopen maar dat doen we niet omdat de tijd wat krap is, we moeten om 23.00 bij de finish zijn.
En dan zijn we aangekomen bij de tweede geplande rust, de Stopera. Hier krijgen we een stempeltje en een bekertje warme chocomelk. Hans doet even zijn sok goed en ik geniet van de sfeer en de warme drank. Er is een DJ die leuke disco muziek draait.

Op de Nieuwmarkt is het erg gezellig met op de achtergrond de Waag wat nu omgebouwd is tot restaurant. Het is een 15-eeuws gebouw en was oorspronkelijk een stadspoort. De huidige naam verwijst naar de latere functie als waag. Het gebouw heeft een reeks andere functies gehad zoals gildenhuis, brandweerkazerne, museum
en anatomisch theater.
Hier maken we een selfie van elkaar met op de achtergrond de reusachtige kerstboom die we in grote getale gezien hebben in de stad vanavond.

Via de Prins Hendrikkade met zicht op Nemo lopen we weer richting de finish. Ik ben helemaal niet moe, zou zo nog een rondje kunnen lopen maar het is ondertussen wel 22.30 uur. Ik krijg een app van Annika dat zij inmiddels gefinished is en bij een kroegje zit naast de finish locatie, en als we daar langs lopen zien we haar samen met Willem Jan. We groeten elkaar en ik zeg dat we wel even erbij komen zitten na het afmelden. In de Passenger hal is het rumoerig en druk, er draait harde muziek. Ben blij dat we even kunnen nabieren verderop in cafe Delerium. Een drankje halen zit er niet in.......de rijen zijn erg lang!!! We praten even gezellig na en lopen dan gezamenlijk naar het station. We reizen nog een stukje met hen mee tot Breukelen, wij gaan er in Alexander uit. Ik heb genoten van deze wandelavond! Om 01.00 uur komen we weer moe maar voldaan thuis in Spijkenisse allebei met een leuke pin rijker.

Klik hier voor de foto's

Geen opmerkingen: