Totaal aantal pageviews

dinsdag, april 02, 2013

Paastocht Gouda 2013 / 40 km


Vandaag is het 1 april, Tweede Paasdag en staat er een 40-km tocht op de planning, en nee dit is geen 1 april mop! Met een aantal wandelvriendinnen heb ik afgesproken in de kantine van de handbalvereniging Vires et Celeritas in Gouda om 7.00 uur. Best vroeg, maar vroeg beginnen is ook vroeg klaar en dan heb je nog wat aan je dag! De wandelvereniging DES heeft deze tocht georganiseerd.

Maar omdat dit weekend de zomertijd is ingegaan, moeten we een uurtje vroeger opstaan. Gelukkig heb ik de spullen gisteren al klaargelegd, ik hoef alleen nog maar mijn ontbijt naar binnen te schuiven, schoenen aan te doen en weg te gaan. Dat is geen probleem maar dan moet je wel de klok een uur vooruit zetten! Dat ben ik dus vergeten. Daarom snel een SMS-je naar Silvia dat ze maar zonder mij moeten starten, ik kom wel wat later!

Na toiletbezoek, kletsen met Marja die op Daniëlle wacht, inschrijven en en passant nog een paar veters verkopend ga ik met mijn hoofd ergens anders de tocht beginnen, ik loop nog een beetje te slaapwandelen! Ik let dus niet goed op en zie niet dat de pijlen voor de 40 km naar links staan, ik ga naar rechts het parkeerterrein af. Mar is ook wat later gestart, ik krijg een telefoontje van haar dat ze het spoor bijster is (nu al??) en op mij wacht op een bepaalde kruising. Maar omdat ik zonder dat ik er erg in heb verkeerd loop, kom ik helemaal niet op de desbetreffende kruising aan! Na wat heen en weer gebel, besluiten we op elkaar te wachten bij de eerste rust op 12 km.

Onderweg naar de eerste rust loop ik te genieten. Het is erg fris voor de tijd van jaar maar de zon schijnt. De bloembollen staan op uitschieten, er lopen lammetjes in de wei en ik zie her en der versierde paastakken, het is toch echt Tweede Paasdag vandaag! We mogen een stuk door een natuurgebied, 't Weegje genoemd en met mijn MP3 als gezelschap vermaak ik me prima! Ook kom ik regelmatig dagjesmensen tegen, zij maken gebruik van de vrije Paasdag om eens even lekker uit te waaien.

Nog even een grasdijk langs het kanaal en dan gelukkig verder over de verharde weg langs het kanaal door naar de 1e rust, bij Speeltuinvereniging Korte Akkeren. Een fijne overdekte rust, waar het nog behoorlijk druk is. Onder het genot van een warme thee en een krentenbol wacht ik op Mar. Als zij is gearriveerd ben ik weer aardig aan het afkoelen dus helaas voor Mar, gaan we weer verder maar ze vindt het niet erg. Na ongeveer 200 meter na de rust besluit Mar haar schoenen te wisselen want ze zitten niet lekker en ik loop op mijn gemakkie verder tot zij zich weer bij me voegt. Via Beijerswegje waar allerlei mooie huisjes staan, komen we op een lang, onverhard pad. Daar ben ik nooit zo'n fan van want je moet dan echt goed opletten waar je je voeten neerzet en kan niet goed van de omgeving genieten. Na dit pad volgen er lange, lange polderwegen maar omdat we genoeg te kletsen hebben is dit best goed te doen. Als ik even achter me kijk zie ik ineens Ardie aankomen, en al kletsend hebben we er ineens het gas erop gezet en laten we Mar achter ons.

Dan komen we via allerlei straatjes aan in het plaatsje Gouderak en daar zit ook de tweede rust bij cafetaria Hapsikee. Het is druk maar nog wel genoeg plek om even te zitten en wat te eten, ik heb nu best wel trek gekregen! Ardie besluit weer verder te gaan als Mar op haar tosti zit te wachten en dan is er ineens een invasie van wandelaars! Het is nu propvol dus blijkbaar waren wij net op tijd! Na de lunch trekken we verder, we zitten nu op 21,6 km. Er zit een minicruise in, want we mogen overvaren met het plaatselijke pontje! Altijd leuk, daar kan ik zo van genieten, al is de overtocht superkort ik vind het leuk! Bij inschrijving hebben we een bonnetje gekregen en die moeten we bij de overvaart overhandigen.

Onderweg zien we veel vogels en Mar weet daar veel over te vertellen. Heel interessant, zo leer je nog eens wat tijdens een wandeling! Ik heb een fuut gezien en veel zwanen, ook jonkies. Zelfs een buizerd en zonder Mar zou dat geheel aan mij voorbij gegaan zijn!
We zien ook een kattenopvang met een klein kattenhokje aan de kant van het water met als naambordje "Poes". Leuk, mijn kat heet ook "Poes".
Een hond die gewoon in en uit de slootjes springt, alsof het niet maar 4 graden is! Ik verkoop onderweg ook nog een paar veters en dat is altijd leuk!
De ringdijk naar de brug van de nieuwe sluis is lang, erg lang! En er rijden auto's rond die maling aan wandelaars hebben, ze scheuren gewoon voorbij! En dan zijn we eindelijk weer bij de speeltuinvereniging waar de derde rust is. Hier zitten Marja en Daniëlle en ik ga even bij hen aan tafel zitten om wat bij te kletsen. En wederom verkoop ik hier een paar veters, de zaken gaan goed deze dag!
Deze laatste rust zit op 31,2 km dus nu nog een klein stukje nog naar de finish. Wederom langs de sluis en Beijerswegje maar nu niet meer onverhard lopen maar de andere kant op. Dit is ook een prachtig natuurgebied.

Het laatste stuk gaat door de straten van Gouda, en dan is het bijna vijf uur als we bij de finish arriveren. Moe maar voldaan melden wij ons af. Er staan bitterballen op tafel....jammie! Ik complimenteer de dames voor deze mooie tocht en geef een paar kaartjes met de naam van mijn site waar dit verslag op komt. En wederom verkoop ik een paar veters, zelfs Mar verkoopt een paar.
Ik heb genoten van deze dag, ondanks de vliegende start vanmorgen!! Weer 40 km in de pocket!

2 opmerkingen:

Mar zei

Leuk verslag, precies zo beschreven als ik het ook herinner... een mooie dag, ondanks de lage temperatuur prima wandelweer in een prachtige omgeving. Aangezien ik ook motor rij, ken ik deze omgeving wel maar de grasdijken waren wel nieuw voor mij én voor mijn spieren ;)

Monique zei

Hallo Ineke, lekker gelopen lees ik, het is ook een mooie omgeving daar nabij Gouda. Meest begint daar de lente..... maar dit jaar toch minder hoewel de lammetjes er toch al wel waren.
En gelijk de eerste training voor de KM D-R-D? Nog een paar weekjes, ik heb er al zin in.