Totaal aantal pageviews

zondag, april 21, 2013

Mars rondom Roosendaal 20-4 / 30 km


Op 20 april zijn er veel wandeltochten om uit te kiezen, en mijn voorkeur staat al ingepland n.l. de Zeemanstocht. Maar omdat ik deze al vijf keer gelopen heb, kies ik nu voor Roosendaal. Daar wordt een tocht georganiseerd door THOR, een wandelvereniging in het zuiden van het land. We hebben al een keer eerder kennis gemaakt met deze vereniging en zij kunnen heel goed wandeltochten organiseren!

De starttijd is 7.00 uur, en dat is best wel vroeg! Om 6.10 word ik van het station in Spijkenisse opgehaald door Leo, omdat ik dit weekend autoloos ben en ga dus met de fiets naar het station. Wat is het nog koud!!Gelukkig zijn de weerberichten gunstig voor vandaag. Ik kan lekker in de auto opwarmen als we samen naar Roosendaal rijden.

Daar aangekomen lijken we precies op de afgesproken tijd te arriveren, maar omdat we eigenlijk niet goed op de weg letten maar naar de TOMTOM luisteren, gaan we helemaal verkeerd! Uiteindelijk komt het toch nog goed, Silvia zit al op ons te wachten en die heeft inmiddels al twee bakkies koffie op!

Na het inschrijfritueel in het THOR honk, vertrekken we de bossen in. De route is zoals altijd bij deze vereniging perfect uitgeschreven en uitgepijlt, we hoeven alleen de nummers maar te volgen, ideaal!

Na diverse zandpaden, bospaden en stukjes bebouwde kom, komen we aan bij de eerste rust. Die is bij ons bekend van de vorige wandeling, we zitten nu in Rucphen. In de Posthoorn is het niet druk en er zijn voorbereidingen voor een bruiloft aan de gang.
De rust zit op 8,9 km.

Wel leuk te vermelden is dat de routebeschrijving verdeeld is in etappes, we vertrekken na de rust dus voor de 2e etappe en die zou 12,6 km zijn. Dit stuk kenmerkt zich door verharde wegen, we lopen ook een lang stuk langs het vliegveld Seppe. Er vliegen kleine motorvliegtuigjes rond. Het doet me een beetje denken aan het vliegveld 16hoven in Rotterdam hoewel daar wat grotere vliegtuigen landen.

We lopen wat te dollen en Leo maakt daar een foto van. Het is hier goed toeven, zo met het zonnetje op ons bolletje! Na dit vliegveld mogen we weer het bos in en daar krijg ik ineens last van uitdrogingsverschijnselen: mijn benen zijn net elastiek! Leo kiest net dit moment uit om uit te wijken naar een boompje, en wij even rustig aan kunnen doen zodat hij ons weer in kan halen. Ik maak meteen mijn flesje leeg en langzaam gaat het weer wat beter.

We komen aan in het plaatsje Zegge en we maken daar ook weer een foto van, leuk voor de verzameling naamplaatbordjes. In Zegge is het erg stil, het plaatsje bruist niet van activiteit! Er staan ook heel erg mooie huizen hier!

In cafe Kerkzicht, een toepasselijke naam want het zit recht tegenover de kerk, kunnen we heerlijk buiten op het terras plaatsnemen. Dit is genieten zeg! Dit is de eerste wandeldag in het zonnetje!! Op het terras maak ik gebruik van een monsterzakje Perskindol, want een spier in de linkerkuit doet "raar". Na het smeren geen last meer van gehad.

De 3e etappe is 8,4 km dat betekent dus dat de afstand niet geheel 30 km is en daar snoepen we later nog een klein stukje vanaf door linea recta naar het startlokaal te lopen.....
In dit stuk van de route zit een venijnig onderdeel, een graspad langs de Rucphense vaart. Daaronder versta ik een soort kanaal, breed enzo maar waar wij langs lopen is meer een sloot. Het water erin is flink vervuild, dat is erg jammer. Het graspad is erg lang, 1670 meter en een groot gedeelte lopen we in ganzenpas, zo smal is het loopoppervlak.
Hierna nog een klein stukje bebouwde kom en dan doemen de sportvelden alweer op en hier zien we de pijlen niet die ons om het veld heen leid, we zien het THOR honk en denken: daar moeten we naartoe!
De afgelopen nacht heb ik niet heel goed kunnen slapen en dat hakt er nu toch wel in! Maar ja, het is weer gezellig wandelen geweest met Sil en Leo! Deze vereniging zal ons vaker zien!

1 opmerking:

Leo zei

't Was een mooi toggie, in brabant is t toch wel wat mooier marcheren dan in de Randstad. Uitstekend georganiseerd, goed omschreven en gepeild, top!
Het was ook nogeens mooi weer, een dag om te zoenen eigenlijk.