Totaal aantal pageviews

zondag, maart 24, 2013

Kees Knappers Boswandeltocht / 30 km / 23-3-13


Vandaag ga ik eens een keer niet dichtbij wandelen maar in Rucphen, dat is bijna een uur rijden vanaf huis vandaan. Dit komt ook doordat dit weekend als Siberisch wordt aangeduid, omdat het extreem koud gaat worden! Dan maar beschut door de bossen van Rucphen wandelen!
De winterjas aangetrokken en gewapend met muts, sjaal en handschoenen vertrek ik om 7.00 uur naar de Posthoorn in Rucphen. De wandelvereniging THOR is de organisator van deze boswandeltocht.

De reis verloopt soepel en ik kan de auto op een heel groot stuk grasveld neerzetten die voor de wandelaars gereserveerd is, we worden ernaar gedirigeerd door vrijwilligers. Het is nog wel een stukje lopen naar het startbureau en al lopend daarnaartoe zie ik de auto met Silvia en Larissa, we gaan deze tocht gedrieën lopen.

De inschrijving gaat soepel, geen gedoe met briefjes invullen en overschrijven dus ook geen rijen, nee gewoon een kaartje met nummer meekrijgen na betaling en zelf invullen, het kaartje afscheuren en in een bakje van de desbetreffende afstand stoppen. Dit is de eerste positieve indruk van deze vereniging, er zullen er meer volgen! De dame achter de tafel vraagt: "Welke afstand wilt u lopen? 30?" en ik reageer verbaasd met: "Kunt u dat zien? Dat klopt inderdaad!". Dus wij hebben "democratisch" besloten de 30 te doen, want we twijfelden eigenlijk nog een beetje, ook vanwege Larissa die net een nachtdienst gedraaid heeft. De cursus slaapwandelen voor gevorderden komt nu goed van pas hahaha!

De routebeschrijving is heel gedetailleerd, met afstanden en nummers die corresponderen met de bordjes langs de route. En plastic linten als herhalings "pijl". We bekijken meteen wat voor soort rusten we hebben en dat blijken er vier te zijn, waarvan twee buitenrusten. Oei! Het is erg koud voor een buitenrust, -2 graden maar de gevoelstemperatuur is -10! Maar ach, ze zitten goed verdeeld dus dat zal geen probleem opleveren.

Als we de camping verlaten, gaan we meteen het bos in om het eerste lusje te lopen, na 7,5 km komen we weer in de Posthoorn terug voor de controle stempel. Het is dus met recht een bostocht!
Na deze stop gaan we weer verder voor het tweede lusje wederom door het bos, en de wagenrust zit op 7 km verder dus dan hebben we nu in totaal bijna 15 km gelopen. Bij de wagenrust krijgen we een kopje thee en een stukje suikerbrood, gratis! En de tocht was al niet duur, maar €2,50! Hier gaan we niet zo lang zitten omdat het erg koud is maar het is toch wel lekker om even iets warms te drinken.

En weer verder voor de derde lus door het bos en het verveelt geen moment. Dat komt omdat je de stukken niet herkent, bos is bos. We hebben ook genoeg stof tot kletsen en we lachen weer wat af. We komen een bord met "te koop" tegen, maar wat is er nou precies te koop, dat is niet geheel duidelijk, er is geen huis te bekennen! Maar dan raak ik in de welbekende dip, ik ben het lange zandpad waar we over moeten meer dan zat en het tempo is me iets te hoog en ik laat me een beetje afzakken. Niemand weet een mop en Leo is ook niet mee. Dan maar even een belletje plegen. Helaas, hij heeft visite dus die vlieger gaat ook niet op.
Uiteindelijk komen we in de bebouwde kom aan nadat we een flink stuk in de snerpende wind gelopen hebben. We zien onderweg nog een paar hele kleine lammetjes en ik heb medelijden met ze omdat het zo koud is nu! In het plaatsje Schijf is een binnenrust, "D'n Hoge Dries" en daar is het behaaglijk warm. Een kopje thee gaat er nu ook wel weer in! Ik gloei helemaal van de warmte binnen en van het lopen in die vrieskou!

Na de rust, we mogen nu nog 10 km, vertrekken we weer het bos in richting Rucphen. Onderweg word ik aangesproken om de kleurige "dingen" die aan mijn tasje hangen en ik zie mijn kans schoon om veters te verkopen. Helaas is het niet gelukt om wat te verkopen en deze mensen lopen heel erg langzaam dus ik raak achterop mijn wandeldinnetjes. Dat wordt sprinten! Maar ik kan ze weer bijbenen en gedrieën lopen we weer verder tot we weer bij dezelfde wagenrust aankomen. We zitten op 25 km nu. Hier drinken we iets warms en gaan heel kort zitten vanwege de kou. De laatste 5 km's zijn altijd de zwaarste, hoe lang de route ook is. Ook nu weer is het pittig maar we slaan ons er wel doorheen, nog even genietend van deze mooie omgeving. En toch is dit uurtje ook weer zo voorbij, gek hè?

Om 15.10 uur komen we weer aan in de Posthoorn en melden ons af. Ik complimenteer de dames achter de tafel met de perfecte wandeltocht en we krijgen een stempeltje voor in het boekje. Het plaatje kost € 0,30 dat dan weer wel maar ach, het is het dubbel en dwars waard! We zien een flyer liggen van een volgende tocht in deze contreien en wij besluiten om de Zeemansloop te laten schieten en deze kant op te komen. Ik heb er nu al zin in!

We blijven nog even nakletsen maar dan wordt het tijd om op te stappen. Nog een klein stukje (nou ja??) lopen naar de auto en dan weer op huis aan. Larissa rijdt met Silvia mee, dan kan ze lekker indommelen na deze prestatie! Half 5 kom ik thuis en stap meteen onder de douche, ik heb het erg koud gekregen. Ik heb genoten van deze dag, ondanks de kou!

Geen opmerkingen: