Totaal aantal pageviews

zondag, juni 24, 2012

Spijkenissermars RET 23-6 / 40 km

Nu eens een tochtje lopen vanuit mijn woonplaats, weer eens wat anders! Ik heb met Silvia en Patricia afgesproken om te starten vanaf 8.00 uur vanuit de sportkantine van Spark, en ik ga er natuurlijk op de fiets ernaar toe! Het belooft een heerlijke maar winderige dag te worden.

Ik schrijf me vast in voor de 40 km en koop een nieuw wandelboekje, hij is vol!. De meiden zijn er nog niet en ik knoop even een praatje aan met een wandelaarster die ik in Vlaardingen gezien heb. Zij gaat voor het eerst de vierdaagse van Nijmegen lopen. Ik kom ook wat bekenden tegen, Ivonne en Wout.

Sil en Patricia zijn inmiddels ook gearriveerd en Patricia heeft zin in een kopje koffie. Als de koffie op is gaan we op pad, richting de Spijkenisserbrug. Onder de brug door lopen we richting de wijk Schenkel waar ik veel voetstappen heb liggen omdat hier ook vaak de Avondvierdaagse gelopen werd. Via de Maasboulevard lopen we naar de Maaswijk en Waterland. Daar is de eerste rust bij "Het kleine cafe" onder het metrostation Heemraadlaan. Dat is ook letterlijk erg klein maar we vinden toch nog een plekje in de zon om van onze koffie te genieten. Daar kom ik ook een paar meiden van de hardloopclub de Brugrunners tegen, Linda, Loes, Yvonne, Jeanette en nog een paar. Een hartelijke begroeting volgt. Leuk om die meiden eens een keer te zien.

Na de koffie lopen we door de Drevenbuurt en de Gaarden om vervolgens de polder in te lopen naar Simonshaven.
Simonshaven is een klein dorp in de gemeente Bernisse.
Het dorp heeft 453 inwoners (2011). Het is genoemd naar Heer Simon, die hier in de Middeleeuwen een haven liet aanleggen.
Het dorp heeft een kenmerkend wit kerkje met oorlogsgravenkerkhof. Ook weer heel bekend omdat ik dit stuk vaak hardgelopen heb vóór mijn wandelcarriere. In Simonshaven is een manege dat tevens een rustpunt voor ons is. Hier onze flesjes bijgevuld en een frisje/koffie gedronken en weer gaan. Ik weet zo'n beetje waar we naar toe moeten en ik verheug me er niet echt op want het worden lange, rechte stukken! En saai! We lopen een flink stuk door De Bernisse, een mooi natuurgebied met veel water. Hier ging ik vroeger met de kinderen wel eens zwemmen. Nog wel even de huizen bewonderd die gebouwd zijn op het Park Zuydland Buiten. Het is een wijkje met recreatiewoningen. De nieuwbouw van Simonshaven kan ons niet bekoren, wat een vreemde bouwstijl!Foto: Molen de Arend in Zuidland

Even hoop ik dat de route door Zuidland zal gaan, waar een leuk cafetaria zit en een schattig dorpsplein, maar nee we gaan linea recta de polder weer in. Blik op oneindig en gaan! Ik ben er een beetje klaar mee, zelfs mijn MP3 kan me niet opbeuren en ik loop een beetje achter de meiden aan. Ik heb ook erge dorst, en mijn flesjes zijn weer leeg! Gelukkig heeft Patricia nog een voorraadje. En dan eindelijk zien we een wagenrust van de RET waar we onze flessen weer kunnen vullen. We gaan er even bij zitten, de stoelen komen als geroepen! Hier is het 27 km punt dus nog 13 km te gaan.

Nog even een sanitaire stop in de bosjes en na ongeveer 1,5 km komen we aan in het pittoreske dorpje Geervliet. Ik heb een half jaartje in Heenvliet gewerkt, het dorpje naast Geervliet dus dit dorpje is mij ook zeer bekend. We lopen langs het mooie gemeentehuisje waarvan hier een foto:

Via het pad naast het Hartelkanaal lopen we naar de derde rust bij de McDonalds. Ik zet mijn MP3 weer op want de weg is lang, zeer lang! En saai!! Ik vind een goed nummer met gave beat op mijn MP3 en ik krijg er weer zin in. Mijn tempo gaat ineens een stuk omhoog! Lekker is dat om even te stampen! Muziek geeft je vleugels, dat blijkt nu maar weer.

Bij de McDonalds gaan we even lekker buiten zitten, onze voeten op een stoeltje, heerlijk! We maken ons op voor het laatste stukje door het parkje rondom het crematorium. Richting de Hartelbrug en een klein stukje door Park Noord. Jammer dat ze ons niet helemaal door het park naar de finish laten gaan, dit is juist een heel mooi stuk. Het park loopt helemaal door tot Spark dus waarom niet? Ik verbaas me over het stukje op de routebeschrijving dat we eerst naar de Sportlaan gaan en dan de Malledijk!?? Eh......we maken dus een extra lusje! Nou ja, de 40 km moet wel volgemaakt worden.

Over de Malledijk, een stukje van mijn hardloop- en (thuis)wandelroute, naar het centrum van Spijkenisse. Daar aangekomen lopen we langs de nieuwe bibliotheek, de Boekenberg. Ik zie dat er zonneschermen zijn aangebracht, dat zal wel wat verlichting geven qua warmte, want het is een gebouw dat uit voornamelijk glas bestaat! Foto:


De route gaat langs de bushaltes verder maar ik weet een parallel pad, door de Voorstraat, een leuk winkelstraatje. Aan het eind van de straat komen we weer op de route en zijn we bijna bij de finish. Bij de stoplichten zie ik dat we door een wijkje moeten lopen naar de finis maar het fietspad is volgens mij lekkerder lopen en dat doen we dan ook. Niet veel later komen we aan bij de finish. We zijn alledrie best wel kapot! Een zware tocht dit keer, mede door de harde wind en de lange rechte stukken! Deze komt dus niet op onze favorietenlijstje!
Foto's afkomstig van Wikipedia.

5 opmerkingen:

Silvia zei

Leuk verslag Ien!! En inderdaad, absoluut niet op het favorietenlijstje.... het was een once in a lifetime experience!!!
Maar met jullie 2 erbij, gezellig gelopen!

Larissa zei

Dacht dat ik al de tochten van de RET al gelopen te hebben, heb je er toch 1tje kunnen vinden die ik nog niet gelopen heb. Leuk dat jullie ook door geertvliet zijn gewandeld , ik herken het gemeentehuis van uit de law tocht.

Noortje zei

Jij hebt er al heel wat kilometers opzitten zie ik alweer. Nijmegen zal voor jou wel een makkie worden schat ik zo in. Ik heb voor mijzelf wel wat bedenkingen want ik heb dit jaar veel minder kilometers gemaakt dan vorig jaar. Ik heb dit jaar in de winter helemaal niet kunnen wandelen i.v.m. mijn gebroken voet en ben dus pas in de Lente langzaam aan begonnen. De kippenloop staat ook al een aantal jaren op mijn lijstje om ook eens te gaan doen.
Trouwens Amersfoort had deze keer wel wat wijzigingen in de routes dus dat was wel prettig.
Groetjes van Noortje

Jennn zei

Wandelen en boeken, altijd leuk :) Ik ga je volgen, en misschien zie ik je nog in Nijmegen volgende week!

Groetjes Jennn (van het forum)

Noortje zei

Ik wil je bij deze succes wensen voor de 4daagse. Morgen ga ik al richting Nijmegen