Totaal aantal pageviews

zaterdag, juni 02, 2012

Haring en Biertocht 2012

Het kost mij niet zoveel moeite om vanmorgen op te staan, mijn spulletjes in te pakken en mij klaar te maken voor een leuke wandeltocht vandaag! Want ik weet dat het leuk is, vorig jaar is deze tocht, de Haring- en Biertocht héél goed bevallen!!
Ik ga vandaag naar Vlaardingen om daar samen met Silvia en Patricia deze wandeling van 25 km te maken.

Hans is zo lief mij een lift naar Vlaardingen te geven, zodat ik na afloop een lekker biertje kan drinken!
Zo gezegd zo gedaan, op de afgesproken tijd verschijn ik bij het startbureau, cafe d'Oude Stoep om 8 uur. Even inschrijven (nou ja, betalen want ik ben al ingeschreven via internet)het routeboekje in ontvangst nemen en dan kunnen we gaan. Maar eerst zal een spreekstalmeester ons uitgeleide doen. Heel erg grappig! Ardie is er ook bij en nadat zij even het toilet bezocht heeft, gaan we op pad!

Het is schitterend weer, de jasjes kunnen al snel uit. De weervoorspellers zitten er weer eens flink naast omdat het bewolkt zou zijn met af en toe een bui. Nou die bui hebben we niet gezien gelukkig en het zonnetje schijnt volop.

Kenmerk van deze route is dat hij aangeduid wordt met visjes gestempeld met waterverf op de grond en de route is goed te volgen, we hebben de beschrijving nauwelijks nodig. Alleen even om te kijken waar de rusten precies zitten. En, verrassing: de route is compleet anders dan vorig jaar!

We gaan eerst langs de haven naar de Oostwijk van Vlaardingen. Al snel zien we een rustpunt en tevens stempelpost die nog aan het opstarten is maar we krijgen toch een flesje drinken mee. Dan door de wijk Vlaardingen Ambacht om vervolgens in het kleine winkelcentrum aan te komen en daar een eierkoek in ontvangst te nemen. Heel attent! De wandeltocht is vier euro maar daar krijg je van alles voor!!

En dan door de wijk Holy Noord en een stuk mooi natuur. We passeren een bord: hond aan de lijn ivm schaapkuddes, en we komen een groepje hondenuitlaters tegen, maar alle honden lopen los!

Als verrassing hebben de routebouwers een overtochtje met een bootje ingepland! Echt heel erg leuk! Hilariteit alom en een foto-momentje. Het in- en uitstappen gaat wat stroef maar is goed te doen.

De tweede rust (eigenlijk de eerste want bij de eerste, de bakker hebben we nauwelijks gezeten) De Bommeer, gaan we er even voor zitten in het zonnetje met een cappuccino en een lekker stukje appeltaart! Dat hoort er nou eenmaal bij, het is ook een aanbieding dus dat kunnen we niet aan ons voorbij laten gaan!

We mogen een stukje over een vervelend stukje wandelpad, een graspad langs het water. Ik heb het op dit moment niet zo op graspaadjes, hoewel het uitzicht over het water wel leuk is en het regent niet! En ik zie een bootje liggen met de naam "Linda" en zet het op de foto. Linda is ook de naam van mijn dochter, vandaar. En daar volgt wéér zo'n leuk pad, omringd door brandnetel en bereklauw! Sil doet haar handen op het hoofd om die dingen niet aan te hoeven raken. Gelukkig is het geen ellenlang pad! De tweede echte rust zit aan de "Krabbeplas", een mooi natuurgebied dat bedreigd wordt door de bouw van een toekomstige rijksweg. Hier strijken we ook even neer in de stralende zon, het is echt genieten vandaag! We laten ons stempelboekje even afstempelen door een wel zeer jonge vrijwilliger, hij is misschien vijf jaar oud! Schattig toch? En we krijgen bovendien een stukje meloen aangeboden en een flesje water.

Via een kleine omleiding door het centrum zijn we bijna weer bij de finish, maar als we de hoek omslaan richting Hoogstraat, staat daar bij de molen 't Ambacht weer een verrassing te wachten: een ijzerkoekje (Vlaardings specialiteit) en een borreltje! Bij de finish is het gezellig: er speelt een bandje buiten en de bankjes zijn goeddeels bezet. Gelukkig is er nog plek zat en na het afmelden, we krijgen weer een mooie speld met nummertje 2, gaan we nog even nagenieten buiten met een haring en biertje. Mmmmmm.......lekker!! Het thuisfront even ingeseind dat de taxi kan starten en dan is het wachten. Maar dat is niet erg in het zonnetje!!

Wederom een uitstekend verzorgde tocht, ik heb er enorm van genoten!!

1 opmerking:

Larissa zei

Geloof als ik het zo lees deze tocht een stuk leuker en makkelijker voor je was dan die van 2 weken terug. Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar door je verhaal ben ik toch echt wel nieuwsgierig geworden. misschien volgend jaar.