Totaal aantal pageviews

zondag, maart 10, 2024

Rotterdam RWV 9-3-2024 / 18 km



Dit keer gaan Hans en ik met de metro naar Rotterdam, om daar de nieuwe wandel route van RWV te lopen. Ik heb de route op mijn telefoon gezet en de routebeschrijving uitgeprint na aanmelden bij RWV. Wat fijn dat je deze routes nu kan lopen wanneer het jou uitkomt! Dat is dus vandaag, zaterdag 9 maart.


Eigenlijk was Amsterdam de bestemming maar omdat ik nogal last heb van vroeg opstarten, dat kan ik slecht, toch maar naar Rotterdam gegaan. Het zonnetje schijnt lekker maar er staat nog een gemeen oosten windje!

We pakken de route op bij metro station Beurs, en lopen richting de Wijnhaven en de Oude Haven. Op de Maasboulevard staan stenen beelden van een leeuw. Drie in totaal en nog nooit gezien. Terwijl ik een “ras Rotterdamse” ben hahaha! Het is een serie van vier en de vierde staat in Amersfoort volgens de routebeschrijving. Ook nooit geweten! Een lang stuk lopen langs de oude Maas is ook niet vervelend en helemaal niet met dit weer!

We kruisen de Honingerdijk en de Sint Lambertuskerk zetten we op de foto. Dan lopen we door een stukje Oud-Kralingen waar we al vaker liepen maar omdat we nu andersom gaan is het toch anders. Dus op naar de Kralingse weg en de Kralingse Plaslaan om aan het eind daarvan aan te komen bij Woodz, een heerlijke plek om even een koffie te drinken. En dat doen we ook, we hebben er ruim 5 km op zitten nu.

Helaas is het zonnetje even achter de wolken verdwenen. We zitten buiten en krijgen het koud dus in de benen maar weer! Na weer een stukje door Kralingen lopen we via een drukke winkelstraat naar de Kubuswoningen maar gaan via de Mariniersweg en de Hoogstraat achterlangs. Het is zaterdag dus marktdag en dus is het druk op straat. De Hoogstraat missen we even maar omdat we Rotterdam goed kennen komen we weer via-via op de route en komen we op de Meent aan.

Het Sint Jacobuspark kennen we ook niet en even ben ik mijn oriëntatie kwijt. Maar dan zie ik het, we zitten vlakbij het Hofplein en de Hofpleinvijver met zijn fonteinen. We lopen langs de Delftse poort en maken er een foto van.

Het Centraal station doemt voor ons op, het plein is druk met mensen. Het nieuwe, grote standbeeld van een meisje in sportkleding wordt ook op de foto gezet.

Via de Westersingel met kunstwerken lopen we naar het Depot van Museum Boijmans van Beuningen. Om daarna aan te komen bij het Erasmus MC. Daar gaan we eventjes een koffie halen bij de AH to go aldaar. Even bijkomen….

Na de rust besluiten we de rest van de route af te maken, het is nog maar een klein stukje. Het ziekenhuis uit, de Westzeedijk oversteken en een stukje door Het Park, waar ook de Euromast staat. Voor ons een bekend bouwwerk. En dan nog een stukje via de Veerhaven langs de Oude Maas waar ik de Erasmusbrug oftewel “De Zwaan” op de foto zet. Met de blauwe luchten van vandaag een plaatje, de brug blijft een mooi bouwwerk waar ik als Rotterdamse trots op ben!

Via de Leuvehaven waar we veel schepen zien liggen lopen we naar station Beurs. Daar eindigt onze wandeling en stappen op de metro terug naar huis. We hebben genoten van deze verrassend leuke route. Ik heb dingen gezien waar ik geen weet van had, altijd leuk om nieuwe dingen te ontdekken! Bedankt RWV voor deze mooie gelegenheid om Rotterdam te ontdekken!

Geen opmerkingen: