Totaal aantal pageviews

vrijdag, mei 31, 2019

Oer-IJ expeditie 30-5-2019 / 26 km

Sind kort weet ik wat het Oer-IJ is, namelijk een groen buitengebied met een open landschap in de driehoek Zaanstad, Velsen en Alkmaar met bijzondere cultuur-historische kwaliteiten en unieke natuurwaarden. Zie voor meer info hier
De organisatie Le Champion organiseert sinds vorig jaar een wandeling in dit gebied en altijd tijdens Hemelvaartsdag. Ik besluit om samen met Hans, Karin en haar schoonzusje deze zogenaamde expeditie te lopen. Want onderweg zullen we verrast worden door allerlei ontmoetingen die de geschiedenis doet herleven en vertellen de gidsen langs de route over verborgen geheimen van dit historische landschap.
We zijn benieuwd!
We komen aan bij het Huis van Hilde in Castricum waar de start locatie is en wachten samen met Karin en Gaby op het startschot om 8.30 uur, het tijdstip van vertrek. Het weer is niet bijzonder warm of koud, er staat wel veel wind!
Al kletsend met elkaar lopen we naar de eerste stempelpost bij een historisch pleintje in Uitgeest, het Regthuysplein. Daar worden we “getrakteerd” op een droog wit desembroodje......ik krijg het niet weg. Nog even een Oer-IJ huis bekeken en een foto gemaakt met ons drieën. We rusten hier niet, het waait te hard op het plein. Wat ik eigenlijk wel jammer vind maar de meeste stemmen gelden en we hebben er pas 6,7 km op zitten. Onderweg hier naartoe zien we inderdaad wat acteurs die een historisch moment naspelen, leuk om te zien en het geeft wat afleiding want het landschap is best saai, door weilanden en over polderwegen en zelfs een lang stuk grasdijk.......
De volgende 5 km gaan door het plaatsje Heemskerk en we lopen door lieflijke straatjes met dito huisjes. De tuintjes zien er mooi uit en de klaprozen groeien er welig.
Bij de stempelpost op 11,8 km gaan we gelukkig wel zitten, er staat een pannenkoeken kraam die heerlijke geuren verspreid! We hebben allemaal trek in een pannenkoek en bij de stempel krijgen we een pakje Roosvicee drink en een (gezond) reepje. De smaak van het reepje valt niet bij iedereen in goede aarde, ik vind hem wel lekker. En ik geniet van de rust en mijn pannenkoek!
De volgende stempelpost is pas op 21 km, de weg ernaartoe onderbreken we met een rust op de Zanderij in Castricum. Het zonnetje schijnt bij tijd en wijle flink, en we kunnen lekker buiten genieten van een bakkie koffie. Op deze plek staan allerlei legervoertuigen en als er iemand wat voor gaat dragen gaan we weer verder. We hebben lang genoeg gezeten!
In de verte zien we de bossen en de startlocatie kruisen we even later na een enorme zandberg gepasseerd te hebben. Deze zandberg dalen we straks ook af, maar eerst een rondje door de bossen. Eindelijk wat natuurschoon en we maken tijd voor een brugmomentje en een selfie. De volgende stempelpost op 21 km is bij bezoekerscentrum De Hoep waar je alles te weten kan komen over de productie van drinkwater en de natuur in de Noord-Hollandse duinen. Hier is ook een watertap punt, de enige die we gezien hebben onderweg. Bij de stempel krijgen we een banaan die ik in mijn tas stop, hij is nog wat onrijp.....Na deze korte rust lopen we weer verder door de prachtige natuur.
Na 25 km komen we een leuke uitspanning tegen, en omdat we waarschijnlijk bij de finish niets gezelligs kunnen drinken besluiten we hier de ‘nazit’ te houden. We bestellen een wijntje met bitterballen en koffie met gebak. Hier is het goed toeven!
Het is nog een stukje tot de finish en na het borrelen moeten we een flinke heuvel op, om er vervolgens weer af te lopen: de zandberg waar we net langs liepen.
Na een finishfoto en het afmelden nemen we afscheid van elkaar en gaan we weer op huis aan, we zijn best moe en ik ben trots op Hans dat hij vandaag 26 km gewandeld heeft!
Terugkijkend op de tocht kom ik tot de conclusie dat het mij best tegenviel, ik had er hoge verwachtingen van. De route was overwegend saai en de historische vertellingen voegden niet veel toe. Als je 26 km loopt heb je geen tijd om overal bij stil te staan.
Leuk om een keer gelopen te hebben maar niet voor herhaling vatbaar!



meer foto’s klik hier

Geen opmerkingen: