Totaal aantal pageviews

zaterdag, september 29, 2018

RS80 Vlaardingen 29-9 / 15 km



Vandaag is het tijd voor een wandeling bij RS80, die wandelingen organiseert in en rond de Randstad en de eerste tocht start vandaag in Vlaardingen. Hans gaat mee en we kiezen voor de 15 km variant. Het belooft een mooie dag te worden. Bij het inschrijven kom ik Sandra tegen, kunnen we gezellig samen lopen dus gedrieën gaan we om 9.15 uur op pad. We horen een man mopperen dat er geen pijlen zijn......eeeuh hoezo geen pijlen, de eerste zien we meteen al als we naar buiten lopen. Hij moet echt effe langs Specsavers!!

We hebben een uitgebreide routebeschrijving meegekregen dus het zal een afwisselende route zijn gezien de vele aanwijzingen. Het wordt een dag met veel brugmomentjes en zelfs een paaldans momentje!

Maar eerst gaan we richting het tunneltje onder de A4 door, die we later weer door middel van een brug oversteken. De Aelos molen lopen we voorbij wat bij mij herinneringen oproept aan de Haring en Biertocht. Hier kregen we een ijzerkoekje, een Vlaardings lekkernij. Het is een stellingmolen waarvan de geschiedenis teruggaat naar de 15e eeuw.

Na de brug over de A4 komen we in een stukje nieuwbouw aan, en daarna langs het Franciscus-Vlietlandziekenhuis. Hier krijgen we een routewijziging, we lopen over ijzeren platen vlak langs de A20 en zien een soort huisje van plastic waarschijnlijk van een zwerver. We lopen het Beatrix park in langs het monumentje van de Schiedammerpark moord, een meisje van 10 werd in 2000 vermoord en haar vriendje van 11 werd neergestoken, hij heeft het overleefd en er is op de vindplaats een vlinder vol bloemen gemaakt en ook een mozaïek bankje met een vlinder erop.

Het is tijd voor een rust als we de Beethovenflat in de verte zien, waar in het activiteiten centrum aldaar een rustmogelijkheid is. We komen hier even bij met een heerlijk kopje cappuccino en thee voor een wandelvriendelijk prijsje! We nemen zelfs tijd voor een soepje die lekker vers is en heerlijk smaakt. Het is er wel warm en voordat we in slaap sukkelen vertrekken we maar weer snel!

Na de rust lopen we langs een trimbaan richting het tunneldak over de A4 en door een mooi park over een pad van 1490 meter lang, en dat is geen straf want het is hier mooi en heerlijk rustig. Een kat zit te zonnen in zijn tuintje en Hans ziet een specht wat een Vlaamse gaai blijkt te zijn maar ik krijg hem niet goed op de foto.

Bijna zijn we aan het eind van de tocht, heb ik weer bijna een kennismaking met de grond als ik struikel over een pol gras, ik blijf er achter haken met mijn voet! Hans die voor me loopt kan mijn val opvangen en met de schrik nog in mijn lijf loop ik door......

Langs de Vlaardingervaart zitten veel vissers. En het is druk met fietsers. De laatste brug die we over moeten levert een laatste brugmomentje op en komen we aan op de watersportweg die we uitlopen om vervolgens weer bij de finish uit te komen. Hans gaat vast de auto ophalen als ik ons samen met Sandra afmeld.
Complimenten voor de parcours bouwer Rene Burger want wij hebben genoten van deze tocht! Mooi weer, veel brugmomentjes en veel natuurschoon en dieren gezien, de ingrediënten voor een heerlijke wandeldag!
klik hier voor meer foto’s

Geen opmerkingen: