Totaal aantal pageviews

zaterdag, maart 31, 2018

Paastocht Gouda 31-3-2018


Je hebt wel eens van die dagen waarop alles mis lijkt te gaan, zo ook vandaag. Dat lijkt dramatisch, maar achteraf hebben we een leuke dag gehad, waarvan hier het verslag.

Zaterdagochtend rijden Hans en ik naar Gouda alwaar de Goudse Paastocht wordt georganiseerd door de wandelvereniging DES. Ik heb hier al tientallen keren een tochtje gelopen, ik weet wat ik kan verwachten namelijk een goed verzorgde en gepijlde tocht.
Hans zet mij even af zodat hij de auto kan parkeren, de grote parkeerplaats is weer vol helaas, en ik begeef mij naar de startlocatie waar het al enorm druk is. Het inschrijven gaat vlot en we krijgen de routebeschrijving mee op twee A4-tjes. Lekker groot geschreven en voor 15 km een uitgebreide beschrijving, dat moet goed komen (dus geen lange, rechte en saaie wegen). We gaan richting Hekendorp en Reeuwijk en dat is weer anders dan vorig jaar.

Alvorens wij van start gaan, klets ik nog eventjes met Karin die buiten op Trudy staat te wachten, en Hans komt een collega tegen, maar eindelijk kunnen we van start. Het weer is ons vandaag gunstig gezind, er staat nauwelijks wind, de temperatuur is goed en het is droog met kans op af en toe een zonnetje. Kortom, goede condities voor een heerlijke wandeldag!

Totdat we verkeerd lopen.......na de sluizen komen we op een mij wel heeeeel bekende weg, namelijk de weg naar de finish! Dat klopt niet want de gps geeft aan dat we er net 8 km op hebben zitten. Na enig gepuzzel en gevraag besluiten we een stukje terug te lopen om te kijken waar het mis is gegaan. Daar komen we dus niet achter maar we vragen het even aan tegemoet komende wandelaars die de 10 km route lopen!! Dus toch.....we zitten op de verkeerde route! Later blijkt, dat er een stuk weg was afgesloten, kennelijk op de plek waar de aanduiding van onze splitsing stond!

Nou ja, we proberen er het beste ervan te maken, lopen terug naar de finish en we besluiten dan ook de stadswandeling erbij te doen, het is toch lekker weer! Op weg naar de finish komen we Charlotte tegen en we maken natuurlijk even een praatje.
Na het afmelden en stempelen krijg ik een nieuwe routebeschrijving, een bakkie koffie als troost en een bammetje erbij. Dan gaan we weer op pad.
Het is een mooie, afwisselende route met veel bezienswaardigheden. Na ongeveer een uurtje lopen krijgen we trek in een cappuccino en bij het havenmuseumcafe de IJssel nemen we een pauze en laten we ons de koffie goed smaken!
Daarna vertrekken we voor de rest van de route maar dan gaat het wéér mis! Want we missen een aanwijzing: ga het 1ste steegje in.......tja!
Dan maar verder lopen tot we weer een aanwijzing op de beschrijving zien die ons wel wat zegt en weer doorlopen. Maar dan blijkt al snel, dat we aan het eind zijn gekomen van de stadswandeling. We hebben heel veel niet gezien, zoals de Vismarkt en de markt met het mooie gemeentehuis. Nou ja, wel jammer maar een goede reden om de beschrijving te bewaren voor een volgende keer, om het nog een keer over te doen met nóg mooier weer!

De auto staat geparkeerd op de route, dus wij maken daar wel gebruik van en lopen daarom niet terug naar de startlocatie. Ik heb me toch al afgemeld voor de tocht en een stempel gekregen. Wij rijden daarna nog even naar de Vrijbuiter, een outdoor winkel hier in de buurt waar ik een paar nieuwe wandelschoenen koop, en een bekende wandelaarster tegenkom die zich ook een paar stappers laat aanmeten. Dus eigenlijk een welbestede dag achteraf, ondanks de "missers"! En toch nog ruim 18 km gelopen vandaag.Ik heb genoten van de route en de stadswandeling. Bedankt wandelvereniging DES en vrijwilligers.


klikkerdeklik voor meer foto's

Geen opmerkingen: