Totaal aantal pageviews

zondag, november 06, 2016

RS80 Leiden 5-11-2016 / 25 km



Het is lastig een leuk verslag te schrijven over een tocht waarin niks te beleven viel qua omgeving maar ik ga het toch proberen. De startplaats van deze wandeltocht is Leiden.
Leiden wordt ook wel de Sleutelstad genoemd, verwijzend naar het stadswapen, en heeft de oudste universiteit van Nederland. Daarnaast is de stad bekend om de rijke geschiedenis en de oude binnenstad, met grachten, monumentale bouwwerken en hofjes. Maar helaas, we gaan niet naar de binnenstad lees ik op de website van RS80 die deze tocht organiseert.

Zaterdagochtend ga ik met de auto op pad richting Leiden nadat ik mij eerst goed geïnformeerd had over de parkeermogelijkheden via de site van RS80. De startlocatie is in Leiden maar we kunnen parkeren in Leiderdorp omdat het daar gratis is en je in Leiden moet betalen voor een plekkie. De straat waarin ik wil gaan staan is een eindje van de startlocatie vandaan maar ik kan de pijlen volgen naar de start.

Aangekomen in Leiderdorp kan ik mijn auto op een goede plek kwijt en ik loop op mijn gemakkie naar de startlocatie in zwembad De Zijl. Daar meld ik mij aan voor de 25 km, klets nog wat met de vrijwilligers en ga naar de kantine. Daar zie ik veel bekenden en schuif aan in afwachting van het startsein dat buiten gegeven wordt middels het uitdelen van de routebeschrijvingen. Dat gebeurt altijd stipt om 9.00 uur bij RS80 en dat begrijp ik niet helemaal, waarom kan je niet gewoon meteen starten als je ingeschreven bent??? Maar goed, ik start de tocht en al kletsend met elkaar volgen we de pijlen en aanwijzingen. Er is regen voorspeld maar vooralsnog is het droog.

We lopen veel Kris-kras door de bebouwde kom, afgewisseld door twee parkjes. We passeren ook veel bruggetjes waarvoor we trappen op en af moeten lopen. De zon schijnt best fel en ik mis mijn petje die ik vanmorgen niet kon vinden!
We lopen zo te kletsen dat we ongemerkt aankomen bij de rust, de voetbalkantine van RCL. Daar is het druk, ook voor het toilet en ik besluit te wachten tot de drukte voorbij is, wat resulteert in een rustpauze van 40 minuten! De wachtrij voor de koffie is ook lang en het bankje zit TE lekker..... hahaha!! Je moet toch iets de schuld geven van het lange pauzeren??

Als we de kantine verlaten, ga ik toch nog even naar het toilet en kunnen we weer de route vervolgen. Maar als we buiten komen, kleurt de lucht onheilspellend donker!! Oeps.....teruggaan en schuilen of??? Maar nee, we besluiten toch maar door te lopen.
En ja hoor, een paar minuten later moet ik toch de poncho tevoorschijn halen, grote druppels komen naar beneden!

Dit stuk van de route is heeeeeel erg saai!! Flinke lange stukken buitengebied en ruim 2,6 km (!) langs de snelweg.....brrr. Maar we hebben genoeg gespreksstof dus dat "ongemak" komen we ook wel overheen. En we verdrijven de verveling door een paar foto's te maken van een plaatsnaambord-paaldans-momentje. Helaas wel in een regenponcho, niet de charmantste uitrusting!
We lezen op het informatieblad dat we meekregen dat we langs een beeldje komen van Joop Zoetemelk, die hier opgegroeid is, maar helaas hebben we het gemist.

Na de rijksweg hebben we een stuurloos momentje want we missen een pijl waardoor we in een doodlopend paadje terecht komen. De goede weg is al snel gevonden, we moeten blijkbaar een stukje onverhard het grasveld op, iets waar we niet op gerekend hebben. Dit pad leidt ons wederom naar de voetbalkantine waar we al eerder een pauze hadden. Het is nu wel wat stiller en nemen daar nog even een koffiepauze. Niet zo lang als de vorige hoor, het is nu nog 3 km naar de finish.
Dit stuk is ook niet echt inspirerend en het is inmiddels droog, een waterig zonnetje komt tevoorschijn. Bij de finish aangekomen melden wij ons af en drinken nog wat en kletsen wat na.
Het was te nat om foto's te maken dus vandaar weinig foto's bij dit verslag.
Volgende tocht is de eerste van de Winterserie in Tilburg.

Een paar foto's klikkerdeklik hier

4 opmerkingen:

Marjo zei

Hallo Ineke, net als jij ben ik een wandelaar (61 jaar) die graag iedere week een tocht loopt. Ik vind het leuk om je wandelverslag(en)te lezen. Je verslag van 5 nov. ziet er heel anders uit dan mijn 'verslag'. Ik liep de 15 km vanuit Leiden en ik vond de route niet zo saai als jij, terwijl ik niet eens van verharde wegen en asfaltlopen houd! Ik twijfelde zelfs of ik wel zou gaan ivm het weer en de te verwachten(verharde)route. Gelukkig ben ik wel gegaan en ik heb genoten van het weer, veel zon en een enkele bui, de herfstkleuren, de vele verschillende paddenstoelen, een molen, de mooie steeds veranderende luchten en het water! Ik heb zelfs 3 pestvogels gezien in een boom in park de Groene Schans in Leiderdorp! Ja,de stukken door woonwijken vond ik saai!
Wandelgroetjes, Marjo.

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Inderdaad als ik dit zo lees was het een beetje aan de saaie kant.
Maar toch was het niet zo saai als je het laat voorkomen.
En regen is natuurlijk niet zo aangenaam om te wandelen.
Maar overigens is Leiden best een mooie oude stad.
Toch al lezende is het een mooi verslag geworden.
Je hebt de wandeling, zoals je hem heb gelopen, duidelijk verwoord.
Maar dit zijn we van je gewend!

En, Tilburg zijn jullie wachtende!!

Groetjes,
Jan

Ineke zei

Wat een leuke reactie Marjo! Ja, de lus die we extra moesten lopen om de 25 km vol te maken, die was supersaai! Jammer hoor, want die omgeving schijnt erg mooi te zijn!

Monique zei

Hallo Ineke, dat je het beeldje van Joop Zoetemelk niet gezien hebt klopt, daar ging de route helemaal niet langs. Maar er was wel meer waar de route niet langs ging..... al die mooie dingen die de oude binnenstad rijk is bij voorbeeld.