Totaal aantal pageviews

zondag, april 24, 2016

Zeemansloop 23-4-2016 / 40 km

Het is de zesde keer dat ik vandaag afreis naar Scheveningen voor de Zeemansloop vanuit de visafslag in de haven aldaar. Deze keer ga ik alleen, maar ik zal later Cobie tegen komen die de rest van de tocht met mij mee loopt.
De tocht wordt al jaren georganiseerd door het Wandelpeloton van de Algemene Vereniging voor personeel van de Koninklijke Marine, AVOM.
Na de aanmeld- en opstartrituelen ga ik om 7.30 uur op pad, ik ga 40 km lopen. Bij het verlaten van de visafslag zegt iemand tegen mij: hee, jij bent ook Facebookvriend, ik ook (ik heb mijn badge op de rugzak zitten). Dat blijkt de marsleider te zijn van deze tocht, Kees Dorregeest.

Na een paar meter begint het te regenen, maar nadat ik mijn poncho goed en wel aan heb is het alweer over! En dan zie ik Cobie aankomen, hij is net na mij gestart en lopen we samen verder door de straten van Scheveningen. We lopen zelfs nog een stukje door de straat van Jan en Joke, dat zijn vrienden van mij.

We lopen richting Madurodam, een leuk attractiepark waar ik een paar keer met de kinderen geweest ben in een ver verleden. Na het park voorbij te zijn gelopen lopen we over een smal onverhard pad langs de trambaan richting de Waalsdorpervlakte.
De eerste rust is op 8,2 km maar daar gaan we niet zitten. Niet omdat het te vroeg is, we zien het gewoon over het hoofd. We vergapen ons aan de mooie huizen, we zijn nu in de betere wijken van Scheveningen aanbeland. Een groepje wandelaars loopt luidruchtig hun wandeltocht te promoten, de Dodentocht in Bornem maar ik zeg dat dat mij een stapje te ver is, 100 km in 24 uur!

Voorbij de ingang van Duinrell, ook een attractiepark, gaan we even bij een Pannenkoekhuis zitten dat net zijn deuren opent. Een gelukje voor ons, de zon schijnt lekker op het terras voor een cappuccino. Hier komt Nel net naar buiten, zij heeft hier een sanitaire stop gehad en loopt vandaag zonder haar maatje Magda.
Na de rust gaan we verder naar de eerste stempelpost. Die is gevestigd in "The greenhouse", de kantine van een volkstuin vereniging. We gaan alleen maar een stempeltje halen want we hebben tenslotte net gerust!
We vervolgen de tocht vanuit deze post over een fietspad langs de weg.....pfff......en ik zie op de routebeschrijving dat deze weg twee km lang is! Hier heb ik echt zo'n hekel aan, want dit is "kilometers maken", zo saai!! En het waait ook nog eens flink dus dat wordt bikkelen.

Na deze "horror" komen we het natuurgebied in, Pan van Persijn. Dit komt me bekend voor, van de Kippenloop! En ik herken de parkeerplaats die ten tijde van deze loop vol zit met lopers die hier een kippenpootje nuttigen. We zijn inmiddels in Katwijk aangekomen, we zien een vliegtuig aanvliegen op vliegveld Valkenburg wat hier in de buurt zit.
Dan volgt kilometers duinpad, slingerend langs de kust van Katwijk richting Wassenaar. Best mooi hoor, maar het loopt ook zwaar vanwege het vele stijgen en dalen. Soms over het voetpad en soms over het fietspad voor de afwisseling. We genieten wel van deze omgeving, het is prachtig. En het weer is wonder boven wonder ook goed al zien we vaak donkere wolken in de verte maar de regen valt niet op ons maar een stukje verder, het is de hele dag droog gebleven.
Op een bankje langs het voetpad zien we een man zitten maar dat is niet zo bijzonder. Wat wel bijzonder is, dat er een vosje naast hem zit! Ik maak er een foto van en hij zegt tegen mij: "geef je toestel maar aan je man (haha, weet hij veel!) en kom maar hier".
Ik ga naast hem zitten en hij geeft me een hondenbrokje in mijn hand met de woorden: "laag houden en NIET terugtrekken". Dat doe ik en het vosje eet uit mijn hand! Zo leuk! En Cobie maakt er een paar mooie foto's van. Het vosje rent dan weg en zijn "baasje" zegt dat ie gaat drinken in een plas verderop. Ik neem afscheid van hem en zet de vos nog een keer op de foto van heel dichtbij. Nog nagenietend van deze onderbreking lopen we verder naar de tweede rust bij het Wassenaar Paviljoen, ook weer bekend van de Kippenloop. Hier kunnen we weer lekker in de zon zitten. We hebben er 24 km op zitten. Ik vul mijn fles bij en we gaan na de rust weer verder.
Na een paarhonderd meter wil ik wat drinken maar spuug het weer walgend uit! Wat een smerig water zeg! Cobie zegt dat het misschien wel grondwater is wat daar uit de kraan komt! Gelukkig staan we bij een waterpunt van Durea en ik ververs het water. Brrrrr......wat vies!

We zien grote stukken plastic liggen, dat blijkt daar te liggen vanwege de bestrijding van de zwarte engbloem, een giftig gewas. Hierdoor wordt verspreiding van dit gewas tegengegaan. We lopen nu in het duingebied van Meijendel. Ik ben wel weer toe aan een rust, die kunnen we vinden in het pannenkoek huis met dezelfde naam: Meijendel.
We nemen plaats op het terras nadat we bij Jopie en Nel een stempel gehaald hebben. Hmmm.....ff genieten van de zon en kijken naar een groepje televisie makers, Lodewijk van Eigen huis en tuin zit er ook!! Maar volgens mij voor een ander programma want ik zie verder geen andere BN-ers.

Hierna volgt nog vier km duingebied en langs de watertoren om daarna weer aan te komen in de bewoonde wereld. Het laatste stukje gaat over de boulevard van Scheveningen en het is er lekker druk met weekendvierders. Het is er dan ook prachtig weer voor, hoewel koud maar de zon schijnt nog steeds heerlijk.
Op het einde van de boulevard hou ik nog een sanitaire stop want dat haal ik niet meer tot de finish. Die is niet ver meer maar toch neem ik het zekere voor het onzekere. Ook zien we veel bedrijvigheid in de branding die door de wind flink is opzwiept, kitesurfers nemen het er goed van onder deze omstandigheden.

Bij de vuurtoren gaan we naar links, de route gaat officieel langs de semafoor maar we hebben het even gehad voor vandaag. Vlakbij de finish zie ik wandelvrienden Maike, Maarten en Teus zitten bij Simonis die ik even ga begroeten en we maken een praatje alvorens we ons af gaan melden. Maar voordat we naar binnen kunnen word ik nog even aan de praat gehouden door een dame die zegt mijn wandelverslagen te volgen en Kees staat naast haar. Ik complimenteer hem met de bepijling, die is heel creatief gemaakt en op een kleinigheid na goed geplaatst. De route was goed te volgen zonder routebeschrijving en dat loopt heerlijk! We hebben volgens Runkeeper 38,78 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 5,2 km per uur.

Eindelijk kunnen we even nazitten met een drankje en worden we begroet door het shantikoor dat hier altijd vissersliedjes zingt. Het is gezellig! We kunnen zelfs nog eventjes zitten en ik ga aan het tafeltje zitten waar Heleen zit, een ander wandelmaatje. We kletsen nog wat maar dan wordt het tijd om afscheid te nemen.
Bedankt Cobie voor deze gezellige dag en bedankt AVOM voor de leuke wandeltocht!
Ik loop naar mijn auto die in de buurt staat geparkeerd en rij dan met een goed gevoel naar huis want ik heb een heerlijke wandeldag gehad, geen enkele blaar of ander ongemak! Volgend jaar weer om een nieuw bootje aan mijn matroosje te hangen, want als beloning krijg je hier een bootje........



bekijk hier nog meer foto's

Geen opmerkingen: