Totaal aantal pageviews

zondag, maart 22, 2015

Scheveningse Bosjestocht 21-3-2015 / 30 km


Zaterdag 21 maart.....tijd voor een wandeltocht van 30 km omdat ik de kilometers wil opvoeren. Ik besluit vandaag een tochtje te lopen in Scheveningen bij de Haagse wandelsportvereniging De Vierdaagsche, de Scheveningse Bostocht.
Ik ga iets eerder weg van huis omdat er wegwerkzaamheden zijn maar uiteindelijk heb ik daar geen last van gehad, misschien omdat het nog vroeg op de dag is....
Samen met Rob ga ik deze tocht lopen en hij wil eerst nog even een bakkie cafeïne voor de start, maar in mijn geval is dit niet verstandig want dan moet ik altijd zo snel weer naar het toilet en dat is vaak niet handig!
Na het inschrijven kletsen we nog even met iemand van de vrijwilligers en Rob geeft een tip wat betreft de routebeschrijving en het vermelden van de rustposten. Wij vinden het altijd fijn om van te voren te weten waar die ongeveer zitten, dan kan je je erop instellen. Nu is het even een zoekplaatje omdat deze vereniging alle afstanden op één blaadje zet. Dit doen ze uit oogpunt van het milieu: minder papier nodig. Daar is wat voor te zeggen....

Uiteindelijk kunnen we vertrekken, wat later dan we gepland hebben.
Na heel wat straatjes doorkruist te hebben komen we wandelaars in tegengestelde richting tegen, die zeggen dat ze verkeerd lopen. Wij merken daar niets van maar na de routebeschrijving te hebben geraadpleegd komen wij ook tot de conclusie dat we verkeerd gaan! Dit zal de tendens worden van deze wandeltocht maar of dat nu ligt aan de bepijling of aan ons dat laat ik maar in het midden!
We blijken niet zo ver terug te moeten en vinden al snel de geplande route weer. Het is wat druilerig en af en toe komen er spetters uit de lucht maar erg nat worden we er niet van.

Ook staan er flink wat beelden in de stad en raken in een melige bui door er naast te gaan staan voor een gekke foto. En ineens zien we overal beelden staan die mij ook nog nooit opgevallen waren, ik heb deze tocht meerdere keren gelopen....

Er is een rust gepland op zes kilometer maar we besluiten door te lopen naar de rust op 14 km want we zijn nog lang niet aan een rust toe.
Op 8,5 km is ook een rust bij een Texaco station maar dat vinden we niet gezellig dus daar lopen we ook aan voorbij.
We komen voorbij het Indisch monument. Het is een monument ter nagedachtenis aan alle Nederlandse burgers en militairen die in de Tweede Wereldoorlog het slachtoffer zijn geworden van de Japanse bezetting (1941-1945) van het voormalige Nederlands-Indië. Zij kwamen om in de strijd, in de kampen of tijdens dwangarbeid.
Het is op 15 augustus 1988 onthuld door koningin Beatrix, 43 jaar na de capitulatie van Japan. Het is ontworpen door Jaroslawa Dankowa en bevindt zich in de Scheveningse Bosjes, vanaf 2002 vergezeld door het Indië-monument. Het monument bestaat uit 17 bronzen beelden, een kaart van Indië en de tekst “de geest overwint”.

Ik vind dit altijd een indrukwekkend monument, en er bloeien mooie bloemen in het perkje ervoor.
Bij de Plesmanweg zien we weer beelden staan maar die staan op een hele hoge sokkel dus geen plek voor een fotootje.
En we zijn weer zo verwikkeld in het gesprek dat we weer een pijl missen waardoor we fout lopen. Na enig gepuzzel en checken op Google maps lopen we terug naar de rust bij een sportkantine die we al snel vinden. Daar is het heerlijk rustig en kunnen we even de benen strekken voor een tijdje.

De rust loopt uit en we komen tot de conclusie dat als we op tijd terug willen zijn we nu toch echt weer in de benen moeten!
Na de rust lopen we weer verkeerd maar dit keer omdat de pijl op een onlogische plek zit, we lopen rechts maar hij hangt links......dit keer is de "schade" niet erg!

We lopen door het Westbroekpark waar veel Nijlganzen zitten, we zien zelfs al jonkies! Dit parkje is niet ver van het Circus theater weet ik, omdat ik in het verleden hier wel eens mijn auto parkeerde als ik naar een musical ging. Dat kan nu helaas niet meer, althans niet meer gratis!

Bij het Circustheater zien we in grote rode letters "Billy" staan en ik krijg het idee om daarvoor te poseren voor een fotootje. Dat worden hilarische foto's!
Het zonnetje maakt het allemaal een stukje vrolijker, die schijnt inmiddels een heel klein beetje.

Natuurlijk lopen we nu ook weer langs het Kurhaus.
Het Grand Hotel Amrâth Kurhaus The Hague, vaak kortweg Kurhaus genoemd, is een groot hotel tussen het Gevers Deynootplein en de boulevard langs het strand van Scheveningen. Het beschikt over ruim 250 kamers.
Middenin het complex bevindt zich de Kurzaal. Deze imposante zaal wordt als restaurant gebruikt maar ook voor een aantal jaarlijks terugkerende evenementen.
Daarnaast beschikt het hotel over een restaurant met kunstwerken van Wassily Kandinsky en een aantal conferentiezalen.

De boulevard is er vlak achter en wij zien dat er geen pijlen meer zijn maar dat staat ook vermeld op de routebeschrijving.
We vinden het nu wel tijd voor een lunch en zoeken een leuke strandtent uit. En dat lukt al snel, bij Strandpaviljoen Summertime gaan we even lekker zitten op een bankje met haardvuurtjes op de tafel. Deze lunch loopt ook wat uit waardoor we weer laat op pad gaan voor de rest van de route maar we moeten nu nog 12 km!
We lopen met de wind in de rug naar het einde van de boulevard om naar de visafslag te gaan, de plek waar over een aantal weken de Zeemansloop is.
Langs de havens van Scheveningen zijn ook veel restaurants gevestigd maar omdat het weer er zich niet voor leent, zijn de terrasjes leeg en in de haven liggen de bootjes er verlaten bij........

Via de haven lopen we naar het duinpad langs het strand om verder te lopen richting Kijkduin. De wind waait onstuimig waardoor de golven witte schuimkoppen hebben, een spectaculair gezicht! Ik hou van de zee en het strand en ik loop volop te genieten hier!!
Bij strandslag 6 moeten we het duinpad verlaten om vervolgens in een mooi duingebied te lopen richting de bebouwde kom en zo komen we weer in de buurt van het startbureau. Nog een klein stukje door het park Ockenburg en langs het verlaten pand op het park en dan komen we uiteindelijk bij het startbureau dat inmiddels verlaten is door de wandelvereniging. We hebben er een lange dag van gemaakt! Jammer van het stempeltje maar ja, als je daar een topdag voor terug krijgt is dat helemaal niet erg!
Ik ben niet eens zo heel erg moe en met een voldaan gevoel neem ik afscheid van Rob en rij weer terug naar Spijkenisse. Ik heb een leuke dag gehad!

Geen opmerkingen: