Totaal aantal pageviews

woensdag, augustus 27, 2014

Edese vierdaagse 27-8 / 4 x 20 km

Dag 1

Maanden geleden had ik me al ingeschreven voor de Edese vierdaagse omdat ik vorig jaar maar twee dagen deze vierdaagse meegemaakt had en ik nu wel een keer vier dagen wilde lopen. Dus in december al mijn inschrijving in orde gemaakt.
Op de eerste wandeldag kom ik na een goede nachtrust aan op het startbureau dat gevestigd is in Hotel de Bosrand en ik krijg een paars kaartje dat onderweg geknipt dient te worden. Paars is de hoofdkleur van deze vierdaagse, de route is ook voorzien van paarse linten en het startbureau versierd met paarse ballonnen....maar dit terzijde.

David en Joyce, die ook vier dagen hier willen wandelen zie ik al in het startbureau, Larissa komt precies op de starttijd 8.30 uur aan maar moet nog 1 en ander regelen dus we vertrekken met ons viertjes een kwartiertje later.

Op de heenweg had ik Rob al zien staan, en Chiel, zij zorgen ervoor dat we veilig de rotonde over kunnen steken. Rob krijgt van mij een knuffel, zo'n tijd geleden dat ik hem gezien heb, en Chiel ontmoet ik vandaag in "levende lijve", ik ken hem via Facebook. Na de oversteek komen we al snel in bosrijke omgeving, de toon is al gezet voor deze dag!

Wat ik wel jammer vind, van deze overigens goed georganiseerde tochten, dat er geen afstanden staan op de route beschrijving, dan heb je een klein beetje het idee hoever het nog is en hoeveel je gelopen hebt!
Ik weet nu dus niet na hoeveel km de eerste rust is, een eigen rust waar geen bankjes staan, en we daarom ook niet lang gebleven zijn.

Even later verschijnen ook David en Joyce en we gaan weer gevieren verder.

We komen nu bij een schitterend stuk natuur, het Wekeromse zand. Een zandverstuiving die lijkt op de duinen bij zee maar dan zonder zee! Het is adembenemend, letterlijk omdat het zwaar lopen is door dat mulle zand, en figuurlijk want het is een genot om dit te bekijken! Van Larissa hoor ik dat het zand nu best te doen is vergeleken met vorig jaar, omdat er zoveel regen is gevallen de laatste tijd en het zand een laagje gekregen heeft wat het zand wat compacter maakt. Maar desalniettemin gutst het zweet van mijn lijf af, dit is pas echt bikkelen!

Als tip staat er op de routebeschrijving het vennetje, er staat ook een bankje en het is er werkelijk erg mooi! Wij lopen hier wel aan voorbij, het bankje is ook bezet maar ook al zou hij niet bezet zijn geweest, er is kennelijk geen tijd om extra rusten te nemen, dit wordt dan ook geen "trainen op rusten tocht"! Toch wel een beetje jammer...... Ik hou nu eenmaal van trainen op rusten......

Een aantal zandpaden verder komen we bij "het middelpunt van Nederland", een grote kei dat die plek markeert. Dit is ook weer als tip aangegeven op de routebeschrijving. Er worden heel wat foto's genomen, ook door andere wandelaars. Ik ga achter de kei staan en Larissa neemt een foto met haar eigen toestel en met mijn fototoestel.

Wij gaan na dit intermezzo weer verder om vervolgens weer bij een rustplek aan te komen, restaurant de Goudsberg. Het is er best druk en de jongen die achter de koffiestand staat kan de drukte niet aan, ik heb ook niet zo veel zin om te blijven wachten........dan maar geen koffie!
Ik eet hier mijn boterhammetjes op mijn gemak op en geniet even van de rust, ik vind het al met al best een pittige tocht!

Hierna gaan we weer door de bossen en omdat het de laatste tijd ontzettend veel geregend heeft zijn deze paden moeilijk begaanbaar door de vele plassen! Jammer dat ik mijn laarzen niet heb meegenomen, het lijken flink diepe plassen en we lopen er daarom maar helemaal omheen! Waarschijnlijk levert dit wel extra meters op die we uiteindelijk moeten lopen, zo groot zijn die plassen!

Als volgende tip op de routebeschrijving is de uitzichttoren De Koepel. Van andere wandelaars die er net vandaan komen horen we dat deze dicht is, Larissa is er eerder geweest en zegt dat je er niets aan mist om het niet gezien te hebben want er staat te veel begroeiing omheen! En daarom lopen we hier aan voorbij.

Ik begin nu toch mijn voeten wel te voelen en ik krijg ineens last van een onwillige bilspier! Het tempo gaat er nu eventjes uit, en ik zie warempel nog een rust verschijnen....en worden ook nog op de foto gezet.
Ik besluit hier even een bakkie koffie te drinken, hier moeten we ons ook melden bij de controle, en ik ga er eventjes bij zitten want de koffie is loeiheet! Zoals het hoort..........Vanaf hier is het nog maar een paar kilometer en we lopen langs de Doesburgermolen, ook een tip op de routebeschrijving.

De laatste tip, een vleermuizenreservaat, heb ik niet gezien en na een paar paadjes zijn we alweer bijna aan het eind van de wandeltocht gekomen. Maar Larissa ziet een dame met van die langlaufstokken en vraagt aan haar of ze even mag voelen hoe dat loopt. De dame in kwestie wil het haar graag uitleggen, het valt nog niet mee om de slag te pakken te krijgen. Het werd haar dan ook aangeraden een cursus te volgen...... De dame legde ons ook nog uit wat de voordelen zijn van het lopen met zulke stokken.

Bij het startbureau aangekomen melden wij ons af en krijgen een nieuwe knipkaart voor morgen.
Mijn wandelmaatjes vertrekken hierna weer naar huis, ik ga nog even van het zonnetje genieten op het terras met een drankje, dat heb ik wel verdiend vind ik!!!!
Edit:
De gelopen km's staan wel op de routebeschrijving, ik heb dat over het hoofd gezien. Alleen had ik het nog liever wat gedetailleerder gezien, maar de km's bij de rustpunten vermelden, daar ben ik al heel blij mee!

1 opmerking:

Trudy Meurs zei

Een leuk verslag Ineke, maar ik heb nog een tip voor je. Je kan onderaan de route beschrijving lezen op welke afstand de rusten zijn, het staat er dus wel op ;-0