Totaal aantal pageviews

zondag, september 22, 2013

Dam tot Damwandeltocht 21-9-2013 / 26 km

De Dam tot Damwandeltocht staat al 8 jaar vastgebeiteld in mijn wandelagenda, dat is zo'n leuke tocht om te lopen! Ik heb een paar weken geleden al mijn treinkaartje gekocht, voor een prikkie bij de Blokker! En samen met Carolien ga ik vandaag de straten van Amsterdam onveilig maken!
Om 7.00 uur vertrek ik uit Spijkenisse maar ik heb geen rekening gehouden met de afsluiting van de Hartelbrug dus ik moet omrijden door Hoogvliet! Dat wordt een race tegen de klok want de trein vertrekt om 7.34 uur. Ik ga natuurlijk niet echt racen, blijf me netjes aan de snelheid houden maar het rijdt toch niet prettig! Als ik aankom op Rotterdam Alexander, is de trein te laat gelukkig! Een paar minuten later zit ik comfortabel in de trein en doe mijn oordopjes in met een lekker muziekje. De trein is een Sprinter, maar ik vind het meer een stoptrein, hij stopt bijna overal! Om 8.45 uur kom ik aan op station Amsterdam waar het al ontzettend druk is, er komen veel mensen op af!
Er hebben zich 16.219 mensen ingeschreven voor deze tocht!

We gaan eerst eens even een bakkie doen in het "restaurant op de hoek", maar ook wil ik graag nog even naar het toilet, in de Sprinters zitten geen toiletten dat is wel jammer. Na de koffie/thee gaan we op zoek naar de start, en die is niet ver want hij is op de Dam voor het Koninklijk Paleis, een groot plein waar ze de indeling iets gewijzigd hebben. Veel efficiënter! Meerdere starthokjes voor 26-42 km en de 18 km. Er is ook een 9 km route maar die start in Zaandam en eindigt op de Burcht waar wij ook straks finishen. Maar eerst moeten wij nog 26 km kuieren!
De route gaat eerst door de straatjes en langs de grachten van Amsterdam. Carolien en ik hebben zoveel te kletsen dat we er eigenlijk geen oog voor hebben en de eerste rust verschijnt ook al heel snel! Dit keer is de rust niet bij de Schellingwoudse brug maar bij de Amsterdamse brug, ze zijn er aan het werk nu. Dus een kleine wijziging met andere jaren, dat is ook wel weer eens leuk! De trommelende dames zijn ook weer van de partij maar op de een of andere manier klinkt het toch anders! Hier krijgen we een appeltje en een flesje drinken van de organisatie. Wij gaan hem even rustig opeten op een bankje, er staan er genoeg.

Hierna gaan we twee bruggen over, om naar Schellingwoude te gaan. Hier is onze eigen "appeltaartrust" gevestigd. Dat is sinds een paar jaar traditie geworden, even een appeltaartje met slagroom eten. Deze rust zit op 10 km, de officiële op 13 en dat vinden wij een prima verdeling! Carolien gaat in de rij staan en ik kies een plekje uit, er komen net twee stoeltjes vrij, wat een mazzel. Later blijkt het achterterras gehuurd te zijn voor een bruiloft, de wandelaars die daar zitten moeten een ander plekje gaan zoeken. Beetje jammer..........

Door de straatjes van Amsterdam-Noord en een parkje waar ik even een boom opzoek gaan we naar de volgende rust. Ondertussen zijn we ook door een fotograaf op de foto gezet en zijn de 18 km lopers erbij gekomen. Op de stempelpost het Barkpad is het best nog wel druk en er speelt een bandje, dus het is weer erg gezellig daar. En ook hier krijgen we een pakje koek en een flesje, goed verzorgd allemaal! Ook zijn er veel Dixies en er is EHBO aanwezig. Hier gaan we natuurlijk ook even zitten en laten een berichtje achter voor het thuisfront, we hebben er nu 13,5 km op zitten!
Hierna komt het leukste stukje van de route, de wijk Kadoelen. Hier is het altijd heel gezellig en de tuintjes zijn mooi versierd. Het is een rustgevend wijkje om door te lopen! Ik zie er een boot staan, gemaakt van autobumpers! En een klein jochie op een step met een giga zwarte pruik en een kerstmanpakje. Schattig! Als we richting het Molenwijkpark lopen worden we d.m.v. een spandoek aangemoedigd om "door te zetten naar de dam". En dat doen we dan ook. Ik zwaai naar een man die daar elk jaar zit met zijn geluidsinstallatie. Vorig jaar speelde hij nog zelf, nu staat er muziek op.

In Molenwijkpark krijgen we een mandarijn of appel maar geen van beiden hebben daar trek in. We gaan weer heel eventjes zitten en maken daar gebruik van de Dixies. Gelukkig heeft Carolien een desinfectie bij zich, wat vies is dat zeg!
Hier staat een zanger zijn beste repertoire weg te geven, het klinkt best goed.
We maken een foto van het bordje "nog 9 km tot de finish" en gaan weer verder.

Wat nu volgt is het meest saaie gedeelte van de route, we lopen een stuk langs de rijksweg. Maar omdat we zoveel te kletsen hebben gaat het best snel. We hebben niet eens onze muziek nodig gehad! Hier zit ik meestal even in een dip maar daar heb ik geen last van gehad vandaag! Best wel uniek, zeker gezien het feit dat ik vorige week nog 80 km gelopen heb!
We lopen via "het pad der spreuken" van Pink Ribbon naar de volgende en laatste rust. Dit is ook nieuw ten opzichte van vorig jaar en best indrukwekkend. Sommige spreuken geven me kippenvel!
De laatste rust is in Zaandam en daar krijgen we een lekker krentenstolletje en koffie. Daar ben ik nu wel even aan toe en Carolien heeft ook wel zin om hier te zitten. We zoeken een bankje op en zien daar de Smurfjes zitten! Twee dames zijn verkleed als Smurfin en het ziet er schattig uit. Ik vraag of ik een foto mag nemen en dat mag. We hebben bordjes onderweg gezien: nog 5 km, en nog een met nog 5 km, toen nog 4 km en vlakbij de rust nog 3 km. Maar ik weet uit ervaring dat het nog zeker 5 km is tot de finish.
Als we de brug overgestoken zijn mogen we niet van het trapje gebruik maken maar moeten langs het fietspad naar beneden, dat verschilt ook met andere jaren! Ik zet een schuur op de foto waar een leuke tekst op staat:"Er stond een boom in Zweden, vol takken en vol vuur. Het is al lang geleden, nu is die boom mijn schuur". Nog een stukje langs de haven van Zaandam en langs het Smartlappenkoor. We mogen niet het trapje op voor het flatgebouw langs maar er omheen! Ook weer iets anders! En dan nog een bordje: "nog 1 kilometer tot de finish! Dus nog een klein stukje door het gezellig drukke centrum en dan staan we bij de Burcht, waar de finish is. Fotomomentje! We krijgen een mooie medaille en een stempel in ons boekje. Moe maar voldaan zoeken we een zitplaatsje op en zien een tribune waar nog plek is. Daar genieten we even van de drukte op het plein en van de voldoening dat we het weer gehaald hebben zonder noemenswaardige problemen!
Het station is 1,5 km van de finish dus we gaan weer in de benen. Het is heel druk in het centrum en de bouwput is weg. Dat loopt wat prettiger en het ziet er prachtig uit! Carolien besluit hier een keer terug te komen maar dan om te winkelen!
De trein komt weer ietsje later, maar we hoeven niet lang te wachten en ik kan waarempel nog zitten ook! Ik ga naast twee dames zitten die zo te zien ook gelopen hebben en een leuk gesprek volgt tot zij moeten uitstappen in Gouda.

Om half 7 stap ik thuis over de drempel met een heel voldaan gevoel. Het was weer een leuke wandeldag! Volgend jaar weer!
Meer foto's aan de rechterkant onder kopje FOTO'S

Geen opmerkingen: