Totaal aantal pageviews

zondag, september 01, 2013

Ede Tweedaagse 30 en 31 augustus 2013

Ik mag van mijn wandelvriendin Larissa bij haar logeren in de vouwwagen om deel te kunnen nemen aan deze Vierdaagse waarvan ik twee dagen ga lopen. Vier gaat niet lukken omdat ik niet genoeg vrije dagen tot mijn beschikking heb.
Op donderdagavond reis ik af naar Ede, na een lange en drukke werkdag. Bij het wegrijden bedenk ik dat ik mijn zonnebril op moet zetten en die zit in de achterbak, dacht ik, dus zet de koets even aan de kant. Maar dan kom ik tot de ontdekking dat mijn boodschappentas er niet in zit en daar zitten ook mijn wandelspullen in! Dus meteen rechtsomkeert naar huis terug. Na deze onderbreking op naar Ede. Het is niet erg druk op de weg en kom daar rond negen uur aan. Mijn bedje is bijna gespreid, hij moet alleen nog opgeblazen worden! En daar kom ik tot de ontdekking dat ik mijn slaapzak vergeten ben! Gelukkig heeft Larissa een extra slaapzak bij zich en de buurtjes van Laris hebben ook nog een paar extra fleecedekjes voor ons. Bij de buurtjes worden we hartelijk ontvangen met een bakkie koffie en we kletsen daar wat over de vierdaagse van Ede. Zij doen daar ook aan mee maar ieder hun eigen afstand. Want dat is wel fijn van deze vierdaagse, je kan zelf kiezen wat je wilt lopen en hoeveel.

De nacht was erg koud dus ik heb niet echt goed geslapen. Moest er ook vaak uit om te plassen en ja, een wc is niet bij de hand in een vouwwagen, je moet er een stukje voor lopen. En het gras was ook ijskoud (knapperig zoals de buurvrouw het noemt) en dat bevorderd ook het slapen niet. Uiteindelijk heb ik misschien twee uurtjes geslapen! Het opstarten 's morgens verloopt erg traag en we gaan dus ook laat weg! Maar niet getreurd, in de auto van Laris op weg naar de startlocatie Hotel de Bosrand kan ik wakker worden!
Ik meld mij aan voor twee dagen wandelen en verbaas me over de prijs, die vind ik erg hoog! Dat zal zijn reden wel hebben denk ik dan maar, het is geen beletsel voor mij om niet te starten. Ik krijg een routebeschrijving en een knipje in mijn startkaart. Bij de start zien we Jannie die ons uit komt zwaaien, zij start later op de 20 km route met Sammie. We worden natuurlijk ook weer op de foto gezet!

De routebeschrijving is erg gedetailleerd, maar hebben we niet echt nodig. Wel jammer dat er geen afstanden bij de te volgen route staan, maar er staan wel afstanden bij de rustpunten. En er hangen duidelijke pijlen, voor ons groen en af en toe zie je paarse dan wel groene linten hangen ter herkenning dat we goed lopen. Dit vind ik erg relaxed lopen en hebben dan ook veel tijd om te kletsen met elkaar. Ons wandelvriendinnetje Gon is er ook bij dus we hebben genoeg stof tot kletsen! Na 7,6 km komen we aan bij de eerste rust en is het tijd voor een bakkie koffie. Een hele grote beker koffie want ik kan het niet op. Hier komen we ook weer een aantal wandelvrienden tegen zoals Suze, die hier vandaag een dagje meeloopt.
En dan is het weer tijd om verder te gaan, het bos in. Het is weer erg gezellig en lachen wat af, hebben eigenlijk geen oog voor de omgeving. Dat is opzich ook wel een nadeel, want we missen de splitsing van de 20-30 km! Nadat ik een steentje uit mijn schoen verwijderd heb, gaan we ongemerkt de verkeerde kant op. Larissa roept nog dat we verkeerd zitten, maar een man voor ons zegt dat we toch goed gaan. Hadden we nou maar niet geluisterd, want het was dus niet goed! Bij de rust aangekomen zie ik Diny de zus van Bertus staan, zij is vandaag een van de vrijwilligers. Van haar krijg ik een knuffel en een knipje in mijn startkaart. Larissa loopt nog te sputteren dat we zo stom waren om verkeerd te lopen en zij wil straks nog een rondje van 10 km gaan lopen, maar daar heb ik niet zo'n zin in en ik hoop dat het ook niet kan omdat de pijlen misschien al weg zijn! Want na een drukke werkdag en niet geslapen te hebben ben ik toch wel erg moe nu!

Dus dit wordt een "kort" (22 km en nog wat) wandeldagje vandaag! En inderdaad, we kunnen niet eens een extra rondje maken, de pijlen zijn weg! Maar niet getreurd (zeker niet door mij) het zonnetje schijnt en kunnen we lekker op het terras een drankje doen. Jannie en Rob zijn intussen ook gearriveerd en het wordt nog een gezellige middag. Na afscheid van Trudy, Jannie en Rob gaan Laris en ik nog even na het douchen naar Ede voor een paar boodschapjes. Ik heb oordopjes nodig en nog wat haarspullen en een wegwerpponcho. We gaan nog even in Ede om een hapje te eten met zijn viertjes. Jannie halen we op bij het hotel en Gon pikken we op in de stad. Een erg gezellige en lekkere afsluiting van de dag! Bij Pizzeria Villa Brutus hebben we erg lekker gegeten. Het was nog lang onrustig op de camping!


Dag 2
Deze keer word ik uitgerust wakker, ik heb wonderwel goed geslapen mede dankzij de oordopjes en een goed opgeblazen luchtbed en het was ook een stuk minder koud dan afgelopen nacht! Bij de start locatie zien we Rob, Jannie en Bosso (Jos) en we wachten tot we een knipje in onze startkaart kunnen krijgen om te vertrekken. Rob gaat op zijn eigen tempo lopen en hij is alweer vertrokken, Gon is er helaas niet bij vandaag dus Laris en ik vertrekken saampjes het bos in. Ik loop te genieten van al het moois waar we doorheen lopen. Onderweg komen we fotograferende wandelaars tegen die veel dingen tot in detail vastleggen. In de verte zien we "reuzezetpillen" liggen, grote grijze ovalen stenen. Dat blijkt kunst te zijn horen we later. Wij komen een fotograferende man tegen en Larissa vraagt of hij soms Jaap Haalboom is, maar dat is niet zo, hij kent hem wel en we kletsen verder over van alles en nog wat. Hij duidt ons ook op een TIP de Kreelse Plas. Je kan daar rondom heen lopen, een erg mooi stukje natuur. Via een trapje is het te bereiken dus tijd voor een brugmomentje! Maar wij lopen er niet omheen hoor, het is een soort vlonderbruggetje zoals wij die kennen van de Rhoonse Grienden. Het is hier prachtig en bedanken de man voor deze tip. Deze TIP staat ook vermeld op de routebeschrijving maar zoals gezegd, die gebruiken we niet. Er staan wel meer TIPS op, maar dat zie ik pas als ik mijn verslag ga schrijven!

Bij de eerste rust aangekomen nemen we afscheid van de man, we zijn aangekomen bij de theetuin de Mossel. Daar komen we Wil tegen en we gaan gezellig met z'n drieën verder. Wil zegt een stukje met ons op te willen lopen maar dan misschien verder gaat in zijn eigen tempo, maar hij vindt het blijkbaar toch gezellig en blijft de rest van de dag bij ons.
De lucht begint erg donker te worden, er zijn ook een paar buitjes voorspeld, maar wij lopen dan net als het begint te regenen over een mooie en lange laan onder de bomen door waardoor wij niet echt nat worden van de regen terwijl het toch behoorlijk regent! Wat een mazzel dat we net hier lopen.
Na een mooi stukje door het natuurgebied de Planken Wambuis, en ik langs de route een paar lekkere bramen geplukt heb, komen we aan bij de tweede rust, Effe catering. Een eigen rust van de organisatie. Daar zien we Bosso en hij zet ons natuurlijk op de foto. Hij is ook vrijwilliger bij deze vierdaagse en turft het aantal mensen die deze rust aandoen. Gisteren hebben we hem helaas moeten missen omdat we verkeerd liepen!

Ik zet mijn muziek op want ik kan de ondersteuning daarvan wel gebruiken, ik zit er een beetje doorheen. De route gaat veel over onverharde paden. Larissa en Wil lopen samen te kwebbelen en ik loop in mijn eigen wereld. Mijn voet doet zeer door een oude blaar die steeds terugkomt, dat loopt niet lekker helaas. En misschien ook door het slaaptekort.
Er volgt een mooi heuvelachtig stuk, en het dalende gedeelte is behoorlijk zanderig. Dan komt er een ellenlang ruiterpad, dus ook: zand!! Ik krijg er sterretjes van, want het is ook nog eens erg warm geworden! Ik moet even op een boomstronk gaan zitten om bij de komen en gelukkig duurt het niet lang meer voor we bij de derde rust aankomen.
Vlak na de samenkomst van alle routes, er is ook een 10 km route en een 20 km route, komen we aan bij de derde en laatste rust. Hier eet ik even een bakje koolhydraten die ik van huis heb meegenomen en na een blikje cola knap ik weer aardig op. Van Larissa krijg ik een leuke sleutelhanger met een paar schaapjes erop (Dordtenaren worden ook wel Schapekoppen genoemd en Larissa komt uit Dordrecht) en dat vind ik erg lief van haar, hij gaat meteen aan mijn wandeltas.

Nu is het nog maar een paar km naar de finish. Onderweg kom ik weer een paar bramenstruiken tegen en ik pluk er een paar. Daardoor raak ik achterop Larissa en Wil maar een man spreekt mij aan op mijn tshirt, ik heb een marathon tshirt aan (ik loop geen marathons maar ben daar vrijwilliger) en we kletsen wat over de marathon die hij in 2007 heeft gelopen. Daardoor kom ik eigenlijk ongemerkt aan bij de finish. Larissa en Wil wachten nog even op mij, een paar honderd meter voor de finish om gezamenlijk daar aan te komen. Wij melden ons af en genieten nog even van het zonnetje die nu behoorlijk fel aan het schijnen is. Jannie en Sammie zitten er al, zij hebben de 20 km route gelopen. Helaas is Rob dan net vertrokken. Ik maak kennis met Sammie en we drinken er nog wat op.
Maar dan is het tijd om afscheid te nemen van iedereen en vertrekken Laris en ik naar de camping voor een douche en het opruimen van de vouwwagen. Dat neemt aardig wat tijd in beslag en is ook een kunst apart. Maar dan is alles ingepakt en opgeruimd en kunnen we op huis aan.
De buurtjes komen nog even kijken hoe het ermee staat en wij bedanken hun voor het uitlenen van de fleecedekentjes. We gaan nog even voor een bakkie koffie bij hun caravan zitten en kletsen nog wat na over de afgelopen dagen.

Na het afscheid gaan Larissa en ik ieder onze eigen weg richting huis. Onderweg maak ik nog even een tussenstop om mijn zonnebril te pakken en het thuisfront te bellen dat ik er aan kom. Ik heb ook nog niet gegeten en heb wel trek in iets hartigs en onderweg bij een tankstation koop ik een paar sandwiches die ik in de auto opeet. Ik moet ook nog plassen dus het wordt toch nog laat als ik thuis arriveer.
Heel erg moe maar voldaan ga ik naar mijn mandje. Ik heb genoten van deze twee enerverende dagen!!!
Nog meer foto's staan onder het kopje FOTO'S aan de rechterkant van mijn blog.

1 opmerking:

Aike de Haan zei

Leuk verslag Ineke en leuk om kennis te hebben gemaakt!!

Groetjes, Aike