Totaal aantal pageviews

zondag, november 20, 2011

Sintnicolaastocht Dordrecht 2011


De goedheiligman is weer in het land en daarom staat er vandaag een Sintnicolaastocht op het programma. En wel in Dordrecht georganiseerd door de wandelvereniging WIK (Willen Is Kunnen). Het startbureau is in het Polderwiel, een mooie, ruime locatie met volop parkeerplek voor de deur, waar vind je dat tegenwoordig? En nog gratis ook!
Op de afgesproken tijd, ik heb met Larissa 8.30 uur afgesproken, draai ik de parkeerplek op en krijg tegelijkertijd een SMS-je: Waar zeit gij? Ze zit dus al vol ongeduld te wachten.

Na het aanmelden, wij besluiten democratisch om geen 25 km maar 20 km te kuieren, kunnen wij van start gaan, niet nadat eerst een foto wordt genomen van deze gebeurtenis!

De routebeschrijving is groot geschreven en staat op twee A4-tjes. Maar er blijken later toch wel lange en saaie stukken in te zitten! De beschrijving is erg duidelijk, compleet met afstanden. Kijk, daar hou ik van!

Al snel komen we in de buurt van de Noordendijk en Zeedijk en wij kletsen wat af om de verveling te verdrijven. Ook komen we een kennis tegen van Larissa die zijn hondjes aan het uitlaten is, en we zien ook Suze aankomen die ons al snel nadert. Na een kort gesprekje gaat zij haar eigen tempo lopen.

De route voert ons door een nieuwe woonwijk van Dordrecht, het nieuwe Wassenaar! Er staan erg mooie huizen, vrijstaand en zeer luxe. Wat mij verbaasd is dat er geen stoep is, we moeten op de weg lopen! Nu is er niet veel verkeer maar er je zal er met je kinderwagen moeten lopen, of kleine kinderen? Erg gevaarlijk! Het is wel mooi, die grasrand langs de huizen, maar niet erg praktisch! Voor deze wijk is een park aangelegd, waar wij ook doorheen mogen lopen voor de afwisseling.

De eerste rust in de kantine van SportingDelta, het startbureau van de Kennedymars. Er komen weer beelden naar boven..........kippenvel!
In de kantine is het druk en ik zie ineens de Dordtse bende zitten! Wat leuk hen weer eens te zien! Na hartelijke begroetingen kletsen we wat, Larissa komt ook hier weer een kennis tegen, gezellig! Maar helaas aan deze rust komt ook een einde, we "moeten" nog 10 km stappen, en gaan weer op pad.

Door de bebouwde kom van Dordrecht is het nog een paar kilometer naar de volgende rust. Onderweg komen we Sinterklaas en Pieten tegen, al is het in de verte we horen wel de drumband spelen. Het is heerlijk weer, met een waterig zonnetje en de sfeer zit er goed in! Ik knal nog bijna tegen een verkeersbod op omdat ik zo ingespannen op de routebeschrijving aan het kijken was, ik niet oplet. Maar gelukkig is mijn reactievermogen goed en een knal blijft uit. Dat bord staat ook wel erg laag hahaha!

Voor Larissa is het een feest van herkenning want zij heeft jaren gewoond in een flatje waar we langs lopen. Het laantje is omzoomd met boompjes en ziet er gezellig uit. Zij haalt herinneringen op aan die tijd. Het levert ook mooie plaatjes op!

Op 15 km zit de tweede en laatste rust in de kantine van OMC, een voetbalvereniging. Gelukkig is het nog geen rust op het moment dat wij binnenstappen en is het nog heerlijk rustig in de kantine. Ik heb ook snel mijn consumpties. Maar even later is het wel rust en stroomt de kantine vol! De Dordtse Bende is er ook en Suze zit aan ons tafeltje. Ik neem een foto van Arie en Carla als zij op het punt staan te vertrekken.

Wij vertrekken ook voor de laatste 5 km en daar valt niet veel over te vertellen. Best wel saai eigenlijk, door een industriegebied en achter een woonwijk langs om vervolgens terug te lopen aan de voorkant. De straatnamen eindigen op "erf" en de woningen hebben gekleurde huisnummers bij elk erf andere kleuren. Zo zie je dat je weer in een ander erf bent. Leuk gevonden, dat dan weer wel. Zo heten ze Ravensteynerf, Doesburgerf en Maaskanterf.

Niet veel later arriveren we weer bij het Polderwiel waar de Sint audiëntie houdt. We krijgen een speculaaspop op vertoon van ons startbewijs. En Laris gaat op de foto met de goedheiligman en zijn Piet. Nog even napraten in de kantine met een overheerlijke erwtensoep en dan weer richting thuishaven.
Uiteindelijk hebben we een heerlijke wandeling gehad, ondanks de saaie stukken!
20,3 km, 4:09 uur netto, 4,89 avg/kph (lekker rustig tempo!) en 1191 Kcal.
En een piepklein blaartje op mijn rechterhiel, doordat ik de originele zolen plus gelzolen gedragen heb. Niet meer doen dus!

4 opmerkingen:

Silvia zei

Met 2 zolen lopen is dus iets teveel van het goed!! Was jullie wandeltempo even een tegenhanger voor vorige week, hahaha!!! Ook weleens lekker hè, op het gemakkie!!

Larissa zei

hoi, we hebben inderdaad een rustig tempo gelopen, maar ik vond het een prima dag zo. je verslag was zo zeer herkenbaar dat ik het gewoon moeilijk vond om een eigen verslag te maken.

Monique zei

Hallo Ineke,

Ik lees dat je nu wekelijks wandelt. Lekker in je eigen omgeving. Je hebt gelijk hoor, het is al weer een tijd geleden maar destijds liep ik ook vaak in de omgeving van Rotterdam en heb daar schitterende tochten afgelegd.
En, heb je nu nog de kriebels van de Kennedymars? Ik zou bijna zeggen, doe er nog een paar (volgend jaar) want hoe meer je er loopt, hoe makkelijker het je af gaat. Ik herinner me mijn eerste nog in Melderslo in 2010. Ik vond er toen lange stukken in zitten, maar dit jaar, toen ik hem weer liep, bleken die stukken helemaal niet zo lang te zijn als in mijn herinnering!!!

Wandel ze,
Monique.

Noortje zei

Hoi Ineke,
Wat wandel jij de laatste tijd veel zeg. Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst na mijn gebroken voet weer een klein tochtje gewandeld.

Ik heb de laatste maanden de zin in het loggen verloren omdat weblog in de problemen zat en nog steeds zit. Ik ben daarom gisteren maar op blogspot.com een (tijdelijk??????) blog begonnen.
Mijn blogadres is nu http://noortjesvoetstappen.blogspot.com
Groetjes van Noortje