Totaal aantal pageviews

zondag, oktober 09, 2011

RET Metromars 2011


Haastige spoed is zelden goed, ik vergeet prompt mijn OV-abonnement om naar Hoogvliet te gaan met de metro, want daar start de RET Metromars van 2011. Ik heb met diverse walkers afgesproken daar om 08.00 uur koffie te drinken maar dat haal ik niet.
Als ik daar aankom, zie ik ook Sabine zitten, dat is een verrassing aangezien ze al een tijdje geblesseerd is. Ze gaat 15 km wandelen samen met Mar. Blij dat het weer beter gaat met haar!

We gaan op pad met een groot gezelschap nadat er eerst een groepsfoto gemaakt is. Kurt is een nieuw W4W lid, hij komt helemaal uit België! Verder zijn aanwezig Ed, Opa-Paul, Silvia, Larissa en Leo. Een bont gezelschap! De weersvoorspellingen zijn dusdanig dat ik mijn kecke poncho maar meegenomen heb, en die gaat ook regelmatig aan en uit!

Van de route verwacht ik niet veel, ik heb hem al diverse malen gelopen en Hoogvliet is mijn geboortedorp. Ik heb hier dan ook heel wat voetstapjes liggen!

We gaan eerst door de woonwijk van Zalmplaat naar de Oude Maas. We lopen een stukje over vlonders wat Larissa maar niks vindt, zij is een keertje onderuit gegaan en dan zit de schrik er nog goed in! Maar het gaat goed, ze houdt zich goed staande....
De Spijkenissebrug is het decor voor een brugmomentje, een foto word gemaakt door Leo. Ook nog even van mij en het oude bruggedeelte van Spijkenisse, dat bewaard is gebleven voor het nageslacht. Veel mensen weten niet dat dit een stuk van de oude brug is.

Door het Ruigeplaatbos lopen we naar de plek waar een groot deel van mijn jeugd heeft plaatsgevonden. De speeltuin van de Constansastraat is er nog steeds en Leo heeft daar ook zijn herinneringen aan. De "Oliebuurt", genaamd naar de straatnamen die uit Saoedie-Arabië komen, is helemaal gerenoveerd en er staat nog een kleine ruine van de oude flats. De flats hebben plaats gemaakt voor kleinere flats en eengezinswoningen, een hele verbetering!

We gaan niet langs mijn moeder want we lopen erachter langs door het Bonairepark en de groep is veel te groot, daarom gaan we naar McDonalds waar de eerste rust is. Larissa is jarig en zij trakteert op koek! Mmmmm.....dat gaat er wel in! En de cappuccino is ook heerlijk.

Het Oudelandse park ligt op de schop vanwege de uitbreiding van de A15 en daarom lopen we er langs over de Oudelandse weg naar het Middengebied, een nieuwbouwwijk in Hoogvliet. We lopen ook langs mijn oude werkgever, 9292OV die nog steeds in het gebouw de Hoge Vliet zit. Het bos Valckesteyn ligt er weer mooi bij en er grazen een paar paarden. Een reiger nemen we al vliegend op de foto. Na dit bos is er een RET rust, bekend van de Vierdaagse. We nemen even pauze hier en ik check mijn telefoon. Ik heb tegenwoordig een touchscreen telefoon en ben er helemaal weg van! Kan zomaar op internet enzo......ff Facebook kijken.

Na de rust vervolgen we route richting Rhoon. Op het pad naar het Kasteel komen we schaapjes tegen en we lachen om de geluiden die ze maken, Sil en Larissa doen een paar schapen na, en ik lig helemaal in een deuk.......Langs de weg naar Intratuin zien we een leuke creatie van pompoenen, Kurt heeft daar een foto van gemaakt. Een verrassend gedeelte van de route voert ons door het idyllisch dorpje Rhoon onder de rook van Rotterdam. En de zon begint zowaar te schijnen!

We verlaten dit gedeelte van Rhoon via het metrostation Rhoon wat in de stijgers staat, er wordt verbouwd. En lopen vervolgens naar het oudere gedeelte van Rhoon naar de volgende rust, de Gouden Arend. Daar zitten Sabine en Mar op ons te wachten, die hebben lang pauze gehouden! En ondertussen begint het me toch te plenzen! Blij dat we "binnen" zijn, we zitten eigenlijk buiten maar onder grote parasols. Best fris!

Als de spieren koud worden is het weer tijd om te vertrekken voor het laatste gedeelte van de tocht. Het is inmiddels droog en de poncho's kunnen in de tas. Sabine en Mar lopen het laatste gedeelte met ons mee. Gijs komen we tegen, hij loopt een stukje met Sabine op, gezellig.

Dit gedeelte van de route is hetzelfde gebleven, langs het psychiatrisch centrum Delta en langs het water naar Hoogvliet. We komen rond drie uur aan bij de finish een gedeelte van de groep is al aan het nabieren. Nog even nakletsen, we krijgen een mooie tas van de RET mee en dan is het tijd voor afscheid. Een gedeelte van de groep reist met de metro terug waaronder ik ook. Na vier haltes kom ik in Spijkenisse aan en stap op de fiets naar huis. Ik heb genoten van deze dag, mede door het gezelschap want ik heb nu spierpijn in mijn kaken en buik van het lachen in plaats van spierpijn in de benen.
Nog even de cijfers: 4:54:56 uur gelopen (netto) 5,46 km gemiddeld per uur, 1893 Kcal en 26,84 km.
De foto's in verslag zijn van Kurt en Larissa, mijn eigen foto's staan rechts.

6 opmerkingen:

henrike zei

Leuk verslag Ineke, lijkt deze tocht niet een btje op de rhoonse griendentocht, als ik de foto's zo zie. Heb dit jaar op zondag de rhoonse griendentocht gelopen met twee echte rotterdammers. Erg leuk!

Monique zei

Hallo Ineke,

Ik ga zo naar Spanje, dus ben bang dat ik er dan niet meer aan denk om je....

HARTELIJK TE FELICITEREN MET JE VERJAARDAG
aanstaande zaterdag.

Fijne dag gewenst... en ga je op die dag ook nog wandelen?

Monique.

Silvia zei

Je hebt gelijk Ien, je verslagen zijn enorm lollig en dus geen reden om niet te reageren!!
Dus ik ga m'n leven beteren ;)
Het was echt een enorm gezellige dag! Gelukkig van tevoren niet laten leiden door de weersvoorspellingen, want dan had ik een hele gezellige dag mis gelopen!!! Nog steeds pijn in mijn kaken, hahahaha!!!
Ik heb al helemaal zin in ons volgende tochtje!!
Groetjes Sil

Leo zei

digibeetje heeft eindelijk ontdekt hoe het werkt!
Ik ben blij dat jij van die goeie verslagen schrijft, hoef ik het niet te doen. Moet ik alleen nog iets verzinnen als ik een toggie loop waar jij niet bent.
Maar goed, je hebt het weer mooi verwoord, ik heb het met plezier gelezen.
Groetjes

walking zei

Hallo Ineke,

We hebben inderdaad genoten van Barcelona..... en nog lang niet alles gezien. We hebben nog een verlanglijstje over!
Was verrast om 'mezelf' tegen te komen op walkers4walkers. Heb me aangemeld, wacht alleen nog even op 'de toelating'.
Sta er steeds weer versteld van dat er zo veel mensen komen lezen en kijken, maar snap het nu een beetje beter!

Wil je low budget een keer naar Barcelona voor de Caminada.... dan kun je overwegen met Huib Bavelaar mee te gaan. Wij waren voor 340 euro heen en terug met de bus, incl. overnachting en ontbijt.Hij gaat alleen niet ieder jaar. Komend jaar wel naar Boras, Zweden (ong. E 400,=)

Groeten, Monique.

Mar aan de wandel zei

Hoi Ineke, belofte maakt schuld dus hier is dan eindelijk mijn reactie; drukte in werk wegens ziekte en vakantie, nieuwe hobby verslaving (geocachen met dank aan Danyell) en ziekenhuis met moeder ivm staar kosten aardig wat tijd.
Maar deze dag herinner ik me nog elke keer met een smile van oor tot oor... de 15km die ik met Sabine samen liep waren voor m'n hiel meer dan genoeg, het wachten op jullie in de Gouden Arend was de moeite waard; ik voel weer de kramp in de kaken en middenrif als ik er aan terug denk... Heerlijk en dat buitje ? Ach, er zijn ergere dingen toch ?