Totaal aantal pageviews

zaterdag, juni 04, 2011

Haring en Bierwandeltocht 4-6-2011


Ik heb vandaag gewandeld in de oudste stad van Nederland! Waar is dat? In Vlaardingen!

"In 1273 kreeg Vlaardingen voor zover bekend als 62ste stad van Nederland zijn stadsrechten, één jaar na Gouda en vele jaren voor Rotterdam en zelfs Amsterdam. Met een prehistorische Vlaardingencultuur kunnen we wel spreken over één van de oudste steden van Nederland. Vanuit de Markt, een terp, is Vlaardingen uitgebouwd tot de stad zoals wij het kennen."

Aldus het laatste stukje tekst van het routeboekje die we kregen bij de start.
Vandaag vroeg opgestaan om zoals afgesproken om half 8 bij de start van de 2e Haring en Bierwandeltocht te verschijnen. Ik kan met Hans meerijden die zo lief is mij een lift te geven, dus geen parkeerperikelen! Ik blijk de eerste te zijn, en na aanmelden wat heel snel gaat omdat ik mij al via internet heb ingeschreven, ga ik een bakkie koffie drinken en een beetje kletsen met een andere dame die inmiddels net na mij is binnengekomen. Al snel verschijnt Silvia ook ten tonele en kunnen we vertrekken.

Maar niet nadat we eerst door een stadsomroeper weggebeld zijn, dat is ook origineel!
Ed zien we ook heel even bij de start maar die is alweer snel uit beeld omdat de dames, wij dus, nog moeten toiletteren.
We volgen de route, d.m.v. visjes op het trottoir aangegeven. Heel toepasselijk ook!

In het route boekje waar ik het eerder over had, staat de route beschreven, je kan 25 en 15 lopen, en er staan ook bezienswaardigheden in. En je kan tevens korting krijgen op de diverse rustpunten op een consumptie. Op een plattegrondje kan je de route ook volgen en dat gaat beter, de tekst kan ik niet goed lezen: heb tegenwoordig een brilletje nodig!

Ik ben wel een heel klein beetje bekend in Vlaardingen, zoals het Liesveld en de Markt, maar verder niet. Ik kom tot een verrassende ontdekking dat Vlaardingen een prachtige natuur heeft.

Via de wijk Oostwijk lopen we naar het Oranjepark, om verder te lopen naar het eerste rustpunt het sportcentrum van Vlaardingen. Daar krijgen we een euro(!) om gebruik te kunnen maken van het koffie apparaat. We tappen een cappuccino en gaan er lekker even van genieten buiten in de schaduw.
Als we weer vertrekken komen we Ardie tegen die we later weer tegen komen bij de Krabbeplas om samen met ons de tocht af te maken.

We lopen door de wijk Vlaardingen Holy en verbazen ons over de idylische plekjes waar we langs lopen. Vijvertjes met waterlelies, eendjes met jonkies en heel veel slapende eenden langs de kant die voor niemand bang zijn, ze blijven gewoon zitten!

Als we bij de Vaart aangekomen zijn, mogen we een stukje langs het water lopen waar veel bootjes varen en vissers langs de kant zitten. We maken een bochtje door over de brug te lopen, en gaan weer terug langs de andere kant. Wat een afwisseling! Aan het eind van de Vaart zit een jachthaventje waar de tweede rust zit, restaurant Bommeer. Daar krijgen we een -groot- stuk appeltaart en koffie met korting. Even ervan genieten dan maar, het is hier ook best druk.

Na deze rust komen we in een groen gedeelte, de Broekpolder. Erg mooi hier, we lopen echt te genieten. Goed gepijld ook, de route is niet te missen, zelfs op bruggetjes staan de visjes! Als we dit groene geweld verlaten, staat er nog een verrassing te wachten: een ijzerkoekje en een borrel dat ons aangeboden wordt. Het koekje is een Vlaardingse lekkernij, smaakt naar kaneel en is erg lekker. De borrel slaan we over...

We moeten de rijksweg oversteken om naar het volgende stuk van de route te lopen en komen zo aan bij de Krabbenplas waar weer een rust zit en een stempelpost. Daar krijgen we een appel aangeboden maar we gaan hier niet rusten, hij zit te dicht op de vorige. We lopen verder en worden ingehaald door Ardie, die een beetje loopt te freewheelen zegt ze en loopt het laatste stuk van de tocht met ons mee. Gezellig!
Alleen wil ze niet op de foto, wat haar trouwens niet gelukt is, en loopt een beetje te dollen.

Bij de laatste rust,restaurant Oeverbos, neem ik een soepje om het verloren zout aan te vullen, het is best warm! Ik probeer mijn flesje bij te vullen maar dat lukt helaas niet,het fonteintje is te klein. Het is hier druk, er is een feestje aan de gang en er is een gedeelte van het restaurant gereserveerd waardoor het even zoeken is naar een goed plekje. We schuiven aan bij een dame die er alleen zit, ze vindt gezelschap wel prettig.

Het is, helaas, nog maar een klein stukje tot de finish. We lopen langs de Nieuwe Waterweg waar heel veel zwanen aan het dobberen zijn langs de kant. Zou hier veel voedsel voor die dieren zitten?
Nu lopen we een stukje door industriegebied, wat een beetje jammer is maar ik denk dat je daar niet aan ontkomt om zo in het centrum aan te kunnen komen en de 25 km vol te maken. De Maassluisedijk is lang maar door het geklets gaat 'ie ongemerkt onder onze voeten door. Dit stukje herken ik ook omdat een vriendin hier vlakbij gewoond heeft.

We komen bij de kerk aan waar het reuze gezellig is, de terrasjes zitten vol en er is een soort van braderie aan de gang. De finish is snel bereikt, die zit achter de kerk. Daar aangekomen krijgen we een lekkere haring en Ardie trakteert op een biertje. En we krijgen als verrassing een tas met kortingsbonnen en een speldje bovendien!
We maken de heren achter de afmeldtafel complimenten over deze tocht, we hebben genoten. Dit is echt een aanrader om volgend jaar weer te doen!

Het terras is bomvol, maar we kunnen nog een plekje in de schaduw vinden om na te bieren en te genieten van de livemuziek. Na een uurtje komt mijn lift eraan en verlaat ik Vlaardingen met een glimlach op mijn gezicht. Dit is een dag om in te lijsten: mooi weer, leuk gezelschap en een leuke wandeling met allerlei verrassingen!

Ik zou het leuk vinden als je, na het lezen van dit verslag, een reactie hieronder wilt zetten! Foto's staan rechts onder kopje "foto's"

1 opmerking:

Anoniem zei

erg leuk om te lezen ineke, zo herkenbaar voor me. leuk dat jullie ook door de holy zijn geweest. we zijn niks voor niks in 2009 geloof ik uitgeroepen tot groenste stad van nederland groetjes sabine