Totaal aantal pageviews

zondag, juni 26, 2011

Amersfoortse Tweedaagse 2011 / 2 x 40 km


Op donderdagavond 23 juni heb ik Sabine opgehaald om vervolgens naar Voorthuizen te rijden. Daar worden we gastvrij onthaald door mijn schoonouders. We mogen daar twee dagen logeren!
De wekker gaat al om 05.00 uur omdat ik mijn auto vooraan wil hebben in de straat voor het startterrein aan de Gasthuislaan en dat lukt nog ook. We arriveren daar rond 06.00 uur en ik zie Adri en Rick al zitten, zij gaan 50 km lopen. Onderweg naar het toilet zie ik Noortje die geen Noortje heet en Syl en Silvia, tot mijn grote verrassing gaan zij een dagje meelopen.

Bij de eerste rust de Stoeterij, gaan we niet zitten maar eten staand een lekker appeltaartje en een bobo en kletsen wat met Gon die er ook bij is. Syl en Aartje hebben hier ook een sanitaire stop en dat duurt eventjes. Maar even later gaan we weer verder, het defensieterrein op. De lucht is donkerblauw, er dreigt wat uit te vallen!

Het blijft niet bij dreigen alleen, het gaat daadwerkelijk plenzen! Gelukkig heb ik mijn mooie poncho bij me en die werkt perfect. Alleen jammer dat als het niet meer regent, ik hem in mijn hand moet houden en daar moet ik nog wat op verzinnen.

Op het defensieterrein hebben we nog een meningsverschil met twee mannen die zeggen dat wij op de verkeerde route zitten, n.l. de 30. Maar volgens mij niet, we lopen gewoon goed want bij de splitsing die we even later wel zien, gaat de groep wandelaars die met ons liepen ook die kant op. Dus............

De tweede rust is nieuw, volgens mij een camping, heb ik niet goed bekeken. Hier is het druk maar we kunnen toch nog ergens droog zitten. En ik heb ook de indruk dat het aantal km's niet klopt, we zouden hier op 17 km zitten maar we hebben veel langer gelopen op 9 km die tussen rust 1 en 2 zou zitten. En we lopen echt niet langzaam!

De tweede rust op sportpark Pijnenburg is ook druk, gelukkig is het droog en kunnen we buiten zitten. Een grote groep Walkers zit daar nog o.a. Sabine en Bill die daar al twee(!) uur zitten. Mede door de veterverkoop en het radio interview door Radio Gelderland van Bill hebben ze daar zo lang gezeten. Gezamenlijk gaan we weer verder, op naar de Kabouterhut waar we poffertjes bestellen. Ze komen uit de magnetron maar ze smaken er niet minder om!

Nu nog 6 km naar de finish en die vallen Sabine erg tegen. De zon schijnt als we het finish terrein op lopen en na een lekkere haring stappen we weer in de auto op weg naar een lekkere ouderwetse prak.

Dag 2
Het valt niet mee om 05.00 uur op te staan maar we doen het toch. We haasten ons iets minder en komen ietsje later dan gisteren aan in de straat waar we toch nog vooraan kunnen parkeren. Helemaal goed!

Het lijkt iets rustiger te zijn, veel wandelaars hebben besloten maar één dag te lopen, misschien door de weerberichten. Het gaat regenen vandaag en niet zo'n klein beetje!
Ik loop in mijn eentje en kom al snel twee heren tegen die een grote bepakking op de rug hebben zitten. Zij spreken mij aan over de veters en ik vraag wat zij op de rug hebben zitten, het ziet er zwaar uit! Ze blijken te trainen voor een tocht door Lapland, er zit een tent in, slaapzakken en keukengerei. Heel gezellig lopen we kwebbelend over de Dodenweg. Die is best lang maar al snel gaan we linksaf het bos in. Daar zie ik Dini en Bertus lopen en ik loop met hen verder, de heren gaan ietsje sneller dan ik en we nemen afscheid.

Bertus en Dini maken veel foto's maar staan daar ook bij stil.
Maar lopen en foto's maken en daarbij ook nog stilstaan is niks voor mij dus ik ben doorgestekkert met mijn MP3 op naar de Vallei Ruiters, een manege. Daar een soepje gegeten en met Wil gekletst die daar ook al zat. Gelukkig konden we binnen zitten na enig gezoek naar een stoel want het begon weer door te regenen.
Ik heb ook een tijd gelopen met twee dames die geknoopte veters van mij kochten, en dat was ook heel gezellig. Veel verteld over de achtergrond van de veterverkoop. Op één paar veters na(ongeknoopt) heb ik alles verkocht. Zes geknoopte en drie "gewone". Leuke reacties onderweg, maar ook minder leuke. O.a. dat er al zoveel akties zijn voor het KWF! En dat wij de paarse veter aktie na deden!

De rust bij het Henschotermeer heb ik over geslagen en ben doorgelopen naar Austerlitz. Daar had ik mezelf een patatje beloofd.
Ik ga even op een boomstronk zitten want ik voel me een beetje dizzie en neem een muesliereep en een slok drinken. Ik ga me mentaal voorbereiden op een rot stuk lopen! Op dit stuk kom ik Brechje tegen, zij heeft me de heuvel op gekletst. Samen met een 50-km loper waarmee we even hebben lopen dollen. Zonder erg erin te hebben kwam ik boven en vervolgens weer beneden. Daar namen we afscheid en ik ging schuilen voor de regen.
Dini en Bertus kwamen er ook aan en die heb ik naar binnen geloosd.
Samen hebben we genoten van deze rust, eventjes bijkomen hoor! En ons voorbereiden op nog een aardige klim, richting de pyramide van Austerlitz. Daar aangekomen zet ik hem op de foto, dat heb ik in al die jaren dat ik er langs gekomen ben nooit gedaan!
Bergje op naar de pyramide en het bos in om vervolgens naar Bergzicht te lopen, de derde rust. Maar die lopen we voorbij. Bij de oversteekplaats neem ik afscheid want ik heb geen zin in de heide. Ik steek een stukje af om langs de provinciale weg verder te lopen naar de Gezelligheid, een nieuwe rust. Daar zag ik de dames die veters bij me kochten en heb even bij hen gezeten. Je mocht daar binnen niet plassen wat ik heel raar vond, er stonden dixies buiten! En consumpties met een bonnetje kopen, ook heel raar...............
Ik hoor van een andere wandelaar dat ze een cappuccino in een kartonnen bekertje kreeg omdat ze wandelaar was! Dit is discriminatie volgens mij!
Met deze dames loop ik door naar de finish. Op het laatste stuk een man naar de finish gepraat want die zag het helemaal niet meer zitten, hij liep een beetje te zwalken. Na wat bemoedigende woorden kreeg hij weer de moed om door te gaan. Gekletst over Rotterdam, daar kom ik vandaan, en hij heeft daar gewerkt. Hij vertelde ook nog over zijn hartoperatie in februari en dat hij als revalidatie wandelen gekozen heeft.
Bij de finish even gezeten maar ik was zo moe en nat dat ik al snel naar huis wou. Na eten en een lekkere douche om 20.00 uur naar huis. In Rotterdam Sabine afgezet en daarna door naar Spijkenisse.
Ik heb genoten van deze twee wandeldagen, jammer van de regen maar je kan niet alles hebben!

Dag 1

4 opmerkingen:

Sabine zei

leuk verslag ineke, ik heb genoten van de afgelopen dagen. super bedankt hiervoor kus

Fred zei

Leuk verslag. Het was, onder andere door het weer op de tweede dag een zware tocht. Alleen jammer voor jou dat je niet de keuze heb gemaakt (kunnen maken) voor het "zware" stukje route na Austerlitz. Dat was net het mooiste deel van de hele tweedaagse. Dat stuk was overigens dit jaar wel redelijk goed te doen omdat het losse zand door de regen niet zó los meer was.

walking zei

Hallo Ineke,

Leuk dat je de tweedaagse hebt gelopen. Deed ik in een grijs verleden ook altijd met mijn toenmalige wandelvereniging als voorbereiding op de Apeldoornse Vierdaagse.
Wij hebben met het weer in Denemarken gelukkig wat meer geluk gehad hoewel ik me de hitte in de droge omgeving van Amersfoort ook nog goed kan herinneren is ook niet alles..... schrale troost hé....

Groeten, en straks naar Nijmegen?
Monique

Noortje zei

Eindelijk staat mijn verslag er van Amersfoort ook op. Ja Barneveld is ook wel een leuke tocht om te doen. Ik heb deze ook al 3x gedaan. Het eerste jaar 25 km en de andere keren 40. Ik zie dit ook als een voorbereiding op de 4daagse. Zou wel leuk zijn als ik je ook in Nijmegen zou zien. Mijn vast wandelmaatje heeft op dit moment last van haar voeten. Eerst hielspoor en de laatste weken blaren. Heleen waar ik mee in Amersfoort was heeft de laatste tijd ook steeds blaren. We moeten maar zien hoe het in Nijmegen gaat. Zaterdag lopen we nog een tocht van 25 km in Zuidlaren.
Bij deze wil ik je alle succes toe wensen voor Nijmegen.
Groetjes van Atti (alias Noortje)