Totaal aantal pageviews

zaterdag, januari 29, 2011

Rhoonse Griendentocht 29-1-2011/25 km


Met de metro naar Rhoon getogen en daar kom ik rond 8 uur aan. Sabine, Paul en Ed zitten al aan de koffie. Ik schrijf me in voor 25 km. Inmiddels komen ook Jan, Robert en Marc plus echtgenote binnen. En Bakhos (Larissa) en Hippo (Geert). Zij gaan resp. de 30 en 40 km lopen. Kortom, een leuk groepje W4W-ers. Danyell die nog flink last blijkt te hebben van haar pols gaat 15 km kuieren.

Gijs houdt nog even een toespraakje, vertelt dat het nu toch wel erg druk begint te worden in de kantine en dat de mensen die al zitten wat eerder op weg kunnen zodat anderen weer kunnen zitten. Het is inderdaad erg druk geworden, lange wachtrijen bij de tafels! Na de routebeschrijving bemachtigd te hebben gaan we op weg.

Maar na 10 minuten gewandeld te hebben barst Sabine ineens in huilen uit: ze heeft vreselijk veel pijn in de schenen en moet even stoppen. Ik schrik me een hoedje maar gelukkig gaat het weer beter met haar als we eenmaal goed op weg zijn. We komen nog iemand tegen die ik vaak tijdens wandelingen zie, maar heb haar een tijd niet gezien. En dat klopt ook want ze was geblesseerd geraakt en nu gaat het weer beter met haar. Ze geeft Sabine ook wat tips ivm de scheenbeenblessure. Altijd fijn om van een ervaren wandelaar wat tips te krijgen toch? Ons tempo ligt haar te laag dus ze gaat er weer als een speer vandoor. Na vijf minuten is ze ook helemaal uit beeld: wat een tempo! En even later komt Leo ons inhalen, hij moest wat later starten ivm de drukte.

De route gaat richting Hoogvliet waar de eerste rustpost zal zijn van RWV. Na een heerlijk bakkie koffie en thee gaan we weer snel verder, want het is ijzig koud en we koelen dan ook snel af.

Langs de Oude Maas is een wandelpad aangelegd met vlonders die ondanks de beijzeling toch in de route zit. Ik vind het maar wat eng: je zal maar uitglijden en in het water kukelen! Maar gelukkig komen we allen zonder schade weer aan op vaste grond. Richting Poortugaal gaan we en we lopen een stukje over het terrein van Delta. Een medewandelaar verbaasd zich erover dat het zo groot is.

Het "schapenpad" waar we overheen gaan is gelukkig schoon, de schaapjes zitten zeker lekker warm in hun stal.

De tweede rust zit in de kantine van de handbalvereniging ETC Hoogvliet waar we neerstrijken voor een biertje en koffie en thee. Deze rust duurt mij eigenlijk iets te lang, maar ja, we moeten ook trainen op rusten! Ik leer hier ook wat de afkorting BBHH betekend: Bezigheden Buiten Huis Hebbende.

Ik ben flink afgekoeld en krijg het koud, gelukkig loop ik me weer snel warm richting derde rust. Daar gaan we aan voorbij, de kantine van PSV Poortugaal, hij zit te dicht op de vorige rust. Ik loop samen met iemand die we een paar weken terug ontmoet hebben bij de RWV Winterserie, Chris en we kletsen samen de route door. De anderen lopen een paar meter voor ons. Het tempo ligt best hoog! Bij de jachthaven van Rhoon zit het restaurant Abel waar wij even een tussenstop inlassen. De heren ruiken het bier! Robert en Leo lopen verder. En wederom, hier een lange rust want tja, we zijn lekker aan het "buitenspelen" en hebben de tijd aan onszelf. Hier ontstaat ook het idee van Paul voor de volgende Voetstappentocht maar dat is pas volgend jaar. Dit ideetje houden we warm!

En dan is het tijd voor "de Grienden". Ze staan er weer mooi bij dit jaar, geen modderboel en geen overstromingen. Lekker lopen zo hoewel je soms over boomstronken moet is het goed te doen. We lopen als ganzen achter elkaar want het pad is vrij smal. En het weer is verrukkelijk: geen wind, een zonnetje maar ijzig koud!

Bij de tweede verzorgingspost komen we Geert en Larissa ook weer tegen. Na een heerlijk soepje maken we ons op voor het sluitstuk. Het is nog maar 6 km dus over een goed uur moeten we finishen. Ik loop het laatste stukje met Larissa op, zij is nieuw op ons forum en ook een debutante op de Vierdaagse. We kletsen samen naar de finish die ongemerkt dichterbij komt. Om half vier arriveren we daar eindelijk. Na een frisje stap ik weer op richting metro. De dame die voor me zat in de metro vanmorgen, loopt achter mij en samen lopen we richting station Rhoon. Zij blijkt bij het CIZ te werken in Utrecht, mijn oude werkgever! Als dat geen toeval is?

Na een korte metro reis stap ik nog even naar AH voor een boodschapje en daarna op de fiets naar huis. Brr... wat is het koud eigenlijk! Moe maar zeer voldaan kom ik thuis. Dit was weer een dag om in te lijsten! Leuk gezelschap, leuke route. Dit smaakt naar meer!!!

Geen opmerkingen: