Totaal aantal pageviews

zondag, oktober 06, 2024

Westerborkpad Wezep - Zwolle 5-10-2024 / 16,5 km

Westerborkpad, etappes 18 en 19. We gaan dit keer met het OV. Wel heel vroeg opstaan hoor! Om 6.39 uur de metro naar Schiedam, daar de trein naar Leiden (die te laat vertrok) voor een overstap daar naar Zwolle. De aansluiting is krap, maar gelukkig staat de trein naar Zwolle nog te wachten. Hij komt ook langs Schiphol en het zit daarom vol met vakantiegangers en koffers! In Zwolle de trein terug naar Wezep want daar is de start. Om 9.30 uur kunnen we eindelijk beginnen nadat we uitgevogeld hebben in welke richting we moeten lopen. Ik heb sinds kort de Komoot app en die geeft duidelijk de weg aan, handig.

De bossen in en het is best nog fris maar in de loop van de dag wordt het zonnig is er beloofd. In het begin lopen we al fout want ik zie een aanwijzing aan voor een pijl naar rechts maar na een plaspauze komen we er achter dat dit niet goed is. Gelukkig verloopt de rest van de route goed, de aanwijzingen langs de route zijn dit keer goed te vinden! Na het bosrijke gebied, de Wezepsche heide waar we bijna geen mensen tegenkomen lopen we een stuk door landgoed Molencaten. Daar staat ook een landhuis met die naam waar we langs lopen. Een groepje vrijwilligers gaat de omgeving onder handen nemen, we zien een groepje met tuingereedschap staan. Dan komen we in de buurt van Hattem en lopen langs een Joodse begraafplaats. Aan de andere kant een prachtig uitzicht op de Wiessenberger kolk, een mooi watertje. Dan zijn we aanbeland in het vestingstadje Hattem. Daar lopen we langs de synagoge met op de muur een lijst met omgekomen burgers uit Hattem. Na hier even bij stilgestaan te hebben lopen we de markt op waar gezellige terrasjes zijn. Tijd voor een pauze! Heerlijk in het zonnetje! Wat boffen we met het weer vandaag!
Na de lunch lopen we door een winkelstraatje en zien we een tweedehands boekenwinkeltje. Natuurlijk kom ik weer met een boek naar buiten, van Angelique Haak! Blij mee! En bij de HEMA een snoertje voor mijn telefoon die ik wil opladen in de trein.
De app Komoot trekt mijn batterij leeg helaas…….
Ik fotografeer Hans voor de stadspoort van Hattem en vervolgen de route over de Gelderse dijk naar de rode brug over de IJssel, de Hanzeboog. De brug is erg lang, bijna een kilometer! We maken foto’s van het uitzicht op de IJssel. Na de brug moeten we een heeeeeel steil trapje naar beneden. Zonder leuning! Ik kom zonder kleerscheuren beneden en gaan we richting de volgende brug. Maar eerst een bakkie bij restaurant Het Engelse werk. Ook hier een vol terras! Lekker hoor. Na deze korte pauze lopen we weer verder richting Zwolle onder de IJsselbrug door naar twee ophaalbruggetjes bij het Katerveer. We lopen door straten met kasten van huizen waaronder de Jhr. Strick van Linschotenlaan. Zelfs de naam is bekakt!!
Dan zijn we aan het einde gekomen van de etappe als we bij het treinstation aankomen. Op een bankje bekijken we de dienstregeling en zien dat de trein bijna vertrekt, en halen snel nog even wat te drinken voor in de trein. Die vertrekt om 15.17 uur precies op tijd en komt ook op tijd aan in Leiden waardoor we de aansluiting op de trein naar Schiedam halen. Dan nog even de metro naar Spijkenisse en zijn we bijna drie uur later weer terug.
Nagenietend op de bank kijken we terug op een heerlijke wandeldag!