Totaal aantal pageviews

maandag, april 29, 2024

De Zilk en de Keukenhof 28 en 29 april 15 km






Zondag 28 april gaan we in De Zilk een tochtje lopen, en omdat we in de buurt zijn een dag later naar de Keukenhof. De wandeltocht is uitgezet door Milou voor RS80. Op de dag zelf konden we niet maar via internet kan je de route ook kopen, dat is wel handig. We overnachten zondag in hotel Sassenheim van Van der Valk.


Maar eerst gaan we wandelen! We zetten de auto vlakbij het begin van de route, bij de ingang van De Zilk. Dat is een waterwingebied in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Het is wat fris en er staat een stevig windje, we zitten vlakbij de kust en daar waait het vaak het hardst! Niet dat we er veel last van hebben, de meeste wind hebben we in de rug. Over de route is eigenlijk niet veel te vertellen behalve dan dat het vrij rustig is, het eerste stuk over stenen voetpaden. Later wordt het interessanter als we over gras en langs het water mogen lopen. We zien veel scheef gewaaide bomen en takken op de grond maar ook veel bloemetjes. Dieren zien we niet voorbij komen. Als ik in gedachten loop, passeert een wandelaar mij en hij groet. Maar ik had hem niet horen aankomen dus ik schrik me een hoedje!! Tussendoor houden we een bankjesrust bij een soort huisje met vier afgeschermde bankjes zodat je lekker uit de wind kunt zitten. 


Op 10 km afstand, voor ons 9 omdat we niet bij de officiële start zijn begonnen, is een rust bij de kabouterhut Het Panneland. Het is er druk maar omdat het niet koud is kunnen we ook buiten zitten. Heerlijk hoor, we zijn toe aan wat lekkers! Hier genieten we dan ook van en na de rust gaan we voor de laatste km’s. Even lijkt het erop of we weer door het bos gaan, maar nee. Het laatste stuk gaat langs de bollenvelden die al grotendeels zijn uitgebloeid. En nu dus wel de wind van voren, letterlijk! Het is niet fijn lopen op een weg die ook door andere weggebruikers gebruikt wordt zoals langs scherende auto’s. We moeten vaak de berm inspringen om niet omver gereden te worden. We besluiten niet helemaal de route te volgen maar linea recta naar de auto te gaan. Onderweg nog wel even het plaatsnaambord op de foto gezet. 

Als we de auto vinden hebben we er precies 15 km op zitten, de route is officieel 17 km. We rijden naar Sassenheim om in te checken en in de hotelkamer komen we bij van de wandeling, lekker relaxen in bad! Morgen gaan we naar de Keukenhof.


Maandag 29 april




Vandaag gaan we na een uitgebreid en laat ontbijt naar de Keukenhof. Omdat je een tijdslot moet boeken, moet je er ook optijd zijn. We hebben voor 11 uur gekozen, het is 15 minuten rijden naar de parkeerplaats. Die is groooooot, en druk!! Gelukkig zijn er twee ingangen. Wij parkeren de auto op aanwijzingen van de verkeersleiding, dat verloopt heel soepel. Het kaartje wordt gescand bij de ingang maar jeeeetje……wat een mensenmassa!! Niet normaal. Heel veel buitenlanders, ik denk wel 85%.

Het is vandaag heel mooi weer, de wind is verdwenen en de zon schijnt, eindelijk!! We lopen te genieten van alle prachtige bloemen en ik verbaas me over de vele Chinezen die hier rondlopen. Er worden veel foto’s, selfies en vlogs opgenomen voor TikTok. Ook zie je de meest vreemde uitdossingen, ik vermaak me wel. Bij een koffie annex eet tentje kan ik twee stoeltjes bemachtigen terwijl Hans in de rij staat voor een kopje koffie. Die smaakte heerlijk!

Na de koffie besluiten we naar de andere kant van het park te lopen en daar neem ik nog een portie aardbeien die ik op het randje van een bloemperkje opeet. Na twee uur hebben we het wel gezien en lopen terug naar de auto. Helaas komt aan alle leuke dingen een eind en we rijden weer naar Spijkenisse. Ik snap nu waarom de wandeltocht die jaren geleden door de Keukenhof ging nooit meer wordt georganiseerd, het is er veeeeeeeels te druk!

Klik hier voor meer foto’s

Geen opmerkingen: