Totaal aantal pageviews

zaterdag, januari 13, 2024

RS80 Scheveningen 13-1-2024 / 17 km

Vandaag weer eens naar Scheveningen gereden om daar een wandeling te lopen georganiseerd door RS80. Het startbureau is makkelijk te vinden en zoals altijd gevestigd in de sportkantine van SVV Scheveningen.

Ik meld ons aan en met een routebeschrijving gaan we op pad, het is niet meer zo heel erg koud. Gelukkig maar! Want we gaan richting strand en daar kan het flink spoken! In de haven is het druk met bootjes. Het stuk langs de boulevard is bekend en duurt best wel lang. Dat komt omdat er niet veel meer te zien is, alle strand tenten zijn weg. Ze zijn de boulevard ook aan het verbreden, de graafmachines staan erbij. En er ligt overal zand maar dat komt misschien door het slechte weer van de afgelopen tijd. Storm Gerrit heeft huisgehouden hier!
Als we bijna een uurtje erop hebben zitten zijn we wel toe aan een bakkie en zoeken een strand tentje op. Nog niet alles is open, maar deze nodigt uit met zijn vuurkorven buiten. Binnen is het aangenaam warm, even bijkomen!

Na de pauze lopen we verder de boulevard af, richting de watertoren. Hier passeren we Saskia en Ronald en maken even een praatje. De route is voor ons vanaf de watertoren onbekend, we lopen over zanderige paden met veel hoogte verschillen. Heel afwisselend maar best zwaar….
En dan gaat het bij de van Alkemadelaan fout. We steken over en missen een pijl en helaas zijn er lopers achter ons aan gekomen waaronder ook Saskia. Na de route op papier bekeken te hebben komen we er achter dat we inderdaad fout zitten. Niet getreurd, het is maar een klein stukje terug. De beoogde pauze bij Klein Zwitserland slaan we over en lopen verder door de duinen. We lopen over “de Bloedberg”, een steile trap omhoog om daarna van het uitzicht te genieten en weer met de trap omlaag.
En weer over heuvels en dalen en onverharde paadjes. Hans is er een beetje klaar mee en als we een bankje zien gaan we eventjes pauzeren. Dit bankje staat tegenover het Indisch oorlogsmonument. Elk jaar op 15 augustus vindt hier de Nationale Indië herdenking plaats, er liggen nog heel veel boeketten en planten en zijn door het weer niet meer als zodanig herkenbaar. Het doet een beetje armoedig aan.

De laatste meters naar de finish dan maar, we mogen nog een klein stukje door de bebouwde kom. Hé…..verrassing, we komen door de straat van vrienden van ons. Even kijken of ze thuis zijn. Helaas, deze tussenstop gaat niet door! Al die jaren dat we in Scheveningen wandelen hebben we nog nooit door hun straat gelopen!
En dan zijn we aangekomen bij de parkeerplaats. Ik ga even mijn doppen halen die Sjaak voor mij gespaard heeft en maak nog even een praatje bij de starttafel met de vrijwilligers. Hans gaat vast de auto halen. Hiermee is een einde gekomen aan de wandeling en ik kijk terug op een afwisselende en verrassend zware tocht, met al die heuvels! En hij was niet 15 km lang maar 16,7! Met het fout lopen dus ruim 17 km…