Totaal aantal pageviews

zondag, november 07, 2021

RWV Winterserie deel 1 / 7-11-2021 / 15 km



Eindelijk kunnen we weer! Wat? Nou, gewoon met een routebeschrijving en pijlen op de weg wandelen natuurlijk! Mijn eigen club, RWV, mag weer vanaf het Langepad een tocht organiseren. Echter wel op speciale wijze vanwege de nog steeds geldende Corona regels zodat alles veilig verloopt. Dus er werd een tent opgezet en digitaal ingeschreven met de keuze voor een tijdslot. Een goede manier om toch te kunnen organiseren maar toch blijft een startbureau vol met wandelaars, een praatje hier en een praatje daar toch leuker! Maar ja…….we mogen weer!

Hans en ik rijden daarom deze zondag naar Kralingen en Hans dropt mij af bij de ingang als hij de auto gaat parkeren. Die moet een eind weg parkeren vanwege een festival tent op het parkeerterrein.
Ik meld mij aan en wat is het leuk om zo enthousiast begroet te worden: “hee Ineke!”
Onze namen staan op de lijst, afvinken en gaan. De routebeschrijving kan in de zak want uit ervaring weten we dat we die de rest van de tocht niet bekijken. Behalve om te zien waar de rust is, we gaan dit keer weer lekker voor de 15 km.
Het is best druk overal, met hardlopers en wandelaars. Wat ook opvalt zijn de vele deel scooters! Werkelijk overal zie je ze staan of erger, liggen! En ze staan ook vaak in de weg….jammer hoor. Maar het laat mijn stemming niet bederven want het is heerlijk wandelweer. Wel fris met een windje maar al lopend worden we warm en deert het ons niet. 
Dit keer is de route De Esch andersom! Ook leuk want dan zie je alles met een ander gezichtspunt en lijkt het of je een andere route loopt. Desondanks loop ik te genieten van al het moois rond de Kralingse Plas en het Oude Kralingen en de Vijverstraat met zijn monumentale woningen.
De route gaat dus richting De Esch, een watertoren gebouwd in 1875 met een reservoir van 1 miljoen liter water. De aanleg van een buizenstelsel waardoor zuiver water kon worden getransporteerd, was een belangrijk middel tegen de strijd tegen cholera en andere besmettelijke ziekten. De Rotterdamse Drinkwaterleiding, de DWL opgericht in 1874, vertrok in 1977 naar de Schaardijk naast de Van Brienenoordbrug en is inmiddels opgegaan in waterbedrijf Evides.
Sommige van de filtergebouwen hebben een woonbestemming gekregen en zijn herkenbaar aan het halfronde middendak. De toren, nu deels restaurant, de pomp huisjes en andere bijgebouwen werden in 1981 verklaard tot rijksmonument. Enige bassins worden nu gebruikt door vissers. Als wij langslopen zien we dan ook een visser langs de kant.

Hier gaan we weer terug naar het Kralingse Bos en gaan we een bakkie doen bij De Big.



De uitbaatster is in een niet best humeur en zegt dat ze geen tijd heeft om onze QR code te scannen maar wil hem wel zien…. We komen een beetje bij na 9 km stappen. 
Het is druk en de uitbaatster loopt te mopperen op iemand die de deur van de wc open laat staan en dat laat ze luidruchtig weten. 

Na de rust lopen we de rest van de route door het bos en genieten van de mooie herfstkleuren. Het is nog steeds druk met recreanten en dat verbaasd me niets, met dit mooie weer wil je buiten zijn!

Als we denken een D-tour te nemen naar de finish komen we bedrogen uit, de mega grote tent blokkeert de doorgang. Nou ja maakt niet uit. Hans gaat de auto halen en ik loop door tot de finish en meld mij af. Ze zijn de tent al aan het opruimen, het is inmiddels 13.45 uur. Ik haal mijn doppen op bij Julia (plastic doppen voor de KNGF honden, ik spaar ze nog steeds en mensen weten dat) en we rijden moe maar voldaan naar huis. Het was weer genieten met een grote G! Mooie route, goed gepijld ondanks al die herfstbladeren op de paden goed te zien. Hulde! Bedankt RWV voor een heerlijke dag buitenspelen.

Geen opmerkingen: