Totaal aantal pageviews

zaterdag, juli 22, 2017

Vierdaagse Nijmegen 2017




Maandagochtend 17 juli word ik wakker na een onrustige nacht want deze week ga ik mijn 10e Nijmeegse Vierdaagse lopen! Ik heb genoeg trainings kilometers in de benen dus dat zit wel goed maar ja......de zenuwen blijven en ik denk dat dit nooit anders zal zijn.
Mijn logeer adres is hetzelfde als vorig jaar bij Annemiek en Petra in Nijmegen, een heerlijke thuishaven voor deze week! Met Hans ga ik naar de wedren om mij aan te melden. De aan- en afmeld procedure is dit jaar gewijzigd. De 40-km en voor het eerst dit jaar ook de 30-km wandelaars zijn ingedeeld in twee groepen: wandelschoen of gladiool. Ik heb de wandelschoen en mag op dinsdag "laat" starten. Je kan naar elke willekeurige tafel lopen, daar waar de minste mensen voor staan. Als ik er ben staan er geen rijen....ideaal! Het is lekker warm en we gaan na het eten van een broodje nog even wat drinken op het "brandweerplein", een leuk pleintje waar ze jaren 80 muziek draaien. Hier kletsen we nog even met Ton, de broer van Fred.
Ik neem afscheid van Hans en ga ik mij installeren op mijn zolderkamer die ik deel met Gerda. Zij logeert voor het eerst bij ons.

Dag 1 Elst andersom
Vanmorgen gaat de wekker om 5.00 uur, ik heb late start. Na een opstartkoffie op de wedren gaan we er lekker bij zitten om de rij wachtenden te aanschouwen. Tot het 6.26 uur is en wij meteen door kunnen lopen, niks niet wachten in de rij.....
Vandaag is de tweede verandering doorgevoerd: de route is nu andersom! Dat betekent dat de Oosterhoutse dijk niet meer aan het eind is maar aan het begin. Aan het eind van de Waalbrug komen we in een fuik terecht vanwege de roadblocks die daar staan, het is niet anders. Schuifeltje schuifeltje lopen we de dijk op en het duurt nog wel even voor we een beetje fatsoenlijk kunnen lopen, het is erg druk!

In Oosterhout had ik een leuk plas adresje maar omdat we nu anders lopen kan ik deze niet vinden, dan maar ergens anders plassen. Ik doe dat meestal bij de mensen thuis, ik heb een hekel aan wachten in een lange rij, zo zonde van de tijd...
In Slijk-Ewijk zijn de plaatsnaamborden waar een streep doorstaat beplakt met een vierdaagse rozet. Hier is mijn eerste paaldansmomentje, er zullen er nog veel volgen!
De eerste koffiepauze houden we in Valburg, bij de Pannenkoekenbakker. Maar daar is het onwijs druk, ze hebben er niet op gerekend dat er zoveel mensen tegelijk koffie komen halen. Er is genoeg zit ruimte, dat wel.
Na de lange pauze gaan we weer door, op naar Elst. Daar zit Eric en in de Oase is een heerlijke rust voor ons geregeld. Hier krijgen we de liefdevolle aandacht van Carla en Eric die ons kippensoep serveren, eventjes het zoutgehalte bijtanken! En we worden verrast met een leuke gadget: een groene flesopener met de tekst: AGS 10 jaar!
AGS staat voor Auto Gaat Sneller, zijn nickname op het forum waar ik lid van ben.

Mijn fototoestel zit nog in de koffer, en met mijn telefoon foto's maken heb ik niet zo'n zin in dus ik heb weinig beeldmateriaal van deze dag. In Elst is het wat minder druk en uitbundig dan andere jaren en we kunnen goed doorlopen. De dierenwinkel waar ik altijd zit kan ik niet vinden dus we lopen door tot de Rijkerswoerdse plassen. Bijna lopen we verkeerd, omdat het zo rustig is op de 40 km lopen we rechtdoor met de meute mee. Gelukkig wordt er door anderen opgelet die ons de goede weg wijzen! Leve de polsbandjes....
Hier is het op de lange stukken uitgestorven, het is net of we geen vierdaagse lopen maar een willekeurige andere wandeltocht. In de schaduw van de bomen pauzeren we even, heerlijk de benen strekken.

Na de plassen komen we op het saaiste stuk van het parcours langs de snelweg. Het is behoorlijk warm en in dit open gebied ontsnappen we niet aan de felle zon. Maar we kunnen met andere wandelaars een beetje kletsen en ouwenelen zodat we redelijk snel in Bemmel aankomen. Hier is het wel een feestje, ze moeten voortaan deze dag de dag van Bemmel gaan noemen!

En dan het laatste gedeelte door Lent, ook al zo'n tamme bedoening! Ik wil hier eventjes zitten met een stukje meloen die verkocht wordt langs de route, de hitte gaat me parten spelen. Op een houten bankje zit een moeder met een kindje, ze maakt een plaatsje voor me vrij.
De Waalbrug nog "even" over maar voordat we dat doen zeggen we Sabine gedag, zij zit de gehele dag aan de kant alle bekende wandelaars aan te moedigen en dat zijn er nogal wat. Haar snoep bakje is nagenoeg leeg.....
Om 16.15 word ik gescand bij de "wandelschoen", ik ben ruim op tijd! Er staan ook dit keer geen rijen wachtenden, het nieuwe systeem schijnt te werken. Daarna gaan we nog eventjes afbieren met wandelvrienden op het brandweerplein.
Omdat ik nog naar de fysio moet, zoek ik op tijd mijn fietsje op om naar de Broerdijk te fietsen. De fysio behandelt mijn kuiten waar een paar flinke knopen in zitten!
Voor tv kijken heb ik nu geen tijd, het is morgen weer vroeg dag want dan heb ik vroege start!

Dag 2 Wijchen

Vandaag gaat de wekker erg vroeg, om 04.00 uur want ik heb om 05.00 uur op de wedren afgesproken. Minder stijf dan andere jaren maak ik mij op voor een nieuwe wandeldag, zou dat door de massage komen!?
Langs een lint van studenten vertrekken we om 05.34 richting de straten van Nijmegen, hier loop ik meestal te slaapwandelen maar dit keer kletsen we wat af en ongemerkt komen we bij het Shell station waar ook Tamara staat met haar handel. Het is opvallend rustig, wat is er aan de hand, zou ze ziek zijn ofzo? Ik zie spandoeken hangen: "wellicht dit jaar niet zo luid, maar rust hier dan loopt u de vierdaagse uit" en "wie maakt me los?".
Dus nog een verandering t.o.v. andere jaren.......

Langs de route staan diverse tafels met koffie e.d. bemand door bewoners en ik vraag of ik even van het toilet gebruik mag maken. Zegt de goede man: "ja dat mag, als u een koffie afneemt!" Beetje vreemd om dat te zeggen, hij is toch geen handelaar??! Maar goed, ik moet nodig en ben blij dat ik mag daarom neem ik toch maar een bakkie. Die is gloeiend heet, ik ga er maar eventjes bij zitten hoewel ik nog niet aan zitten toe ben....

Zitten doen we pas over de brug bij de eierboerderij. Daar is gratis koffie, alleen geen stoeltjes meer beschikbaar dus dan maar eventjes in het gras zitten, tegen een hekje aan. Is ook wel lekker hoor! We zien hier vandaan het wandellegioen voorbij schuifelen.
Het is vandaag Roze Woensdag, veel mensen hebben roze kleding aangedaan.
Ik begin last van mijn knie te krijgen en neem een pijnstiller in, gelukkig kan ik straks naar de massage bij de fysio, dan kan hij er even naar kijken.
Het gedeelte naar Wijchen toe vind ik altijd erg saai, er lijkt geen eind aan te komen voor we in Wijchen zijn. Daar staat Hans om mij aan te moedigen op het 15 km punt vlakbij bij de EHBO post. Dat is een welkome rust, lekker even langs de kant als toeschouwer fungeren met een heerlijke ijskoffie en een pannenkoek speciaal gemaakt voor mij, wat een verwennerij!!
Ik zal hem nog twee keer zien, in het centrum van Wijchen en vlakbij Beuningen net over de snelweg.

Het is vandaag weer erg warm, dat lijkt ook een traditie te gaan worden! Veel mensen staan langs de kant met waterslangen, we hoeven niet zonder te zitten. Ik maak daar goed gebruik van.

De rust bij de Oase komt ook als geroepen, daar worden we verwend met een pannenkoek met spek! Hmmmjammmie.....

Het laatste gedeelte van de route vind ik het leukste van deze dag, eerst over de Waalkade met al zijn verschillende eetkraampjes, dan de Voerweg omhoog naar de Hertogstraat. Wat een feest is het daar, met heel veel publiek en verklede mensen. Vandaag is het de dag van de homo acceptatie en ik kijk mijn ogen uit hier.
Moe maar voldaan meld ik me af om 16.39 en er staat weer geen rij! We gaan hierna weer afbieren op het brandweerplein met onze wandelvrienden. Maar mijn knie doet behoorlijk zeer, blij dat ik naar de fysio mag straks. Daar krijg ik een massage en tape opgeplakt want het blijkt de aanhechting van mijn hamstring te zijn die geïrriteerd is. Maar als ik bij mijn fiets kom bedenk ik ineens dat mijn sleuteltje nog thuis ligt en ik bel naar Annemiek. Zij zorgt ervoor dat ik toch nog terug kan fietsen, ze woont heeeeel dichtbij maar ik had echt geen zin meer om heen en weer te lopen....!

Dag 3 Groesbeek

Om 05.30 uur worden we donderdagochtend weer gescand zonder in de rij te hoeven staan, wat fijn! We worden toegejuicht door de studenten om vervolgens de straten van Nijmegen te bewandelen, bijna hetzelfde stuk als gisteren tot het Shell station. Daarna gaan we naar links richting Mook.

Vanmorgen bij het ontwaken hoorden we de regen tegen de ruiten slaan en het onweerde zelfs! Maar bij de start druppelde het alleen nog een beetje.
Onderweg zien we twee meiden, de een met Jut op haar pet en de ander met Jul. Ik maak een foto en we kletsen wat, we vinden het een grappige vondst.

Ik kom Wil en Maria tegen van de Brugrunners en vraag waar Han zit, van de Eneco rust. Ik hoor dat ze moesten bezuinigen en dat ze maar een klein ploegje hebben. Gelukkig zie ik hem staan in Malden en hier rusten we wat en krijgen een bakkie koffie. En het begint ook weer te plenzen, gelukkig zitten we onder een afdakje! Als het droog is gaan we weer verder.

Harm Edens van tv Gelderland is hier in de buurt aan het filmen en als ik even later bij het toilet hem op de deuren hoor kloppen met:"toiletcontrole, is het hier lekker fris?" doe ik open en word ik gefilmd! Maar als ik de beelden later op de avond terugzie blijk ik eruit geknipt te zijn....jammer!!

In Mook staat Gerard weer met zijn camper, deze keer vergezeld door Marja die dit jaar niet meeloopt ivm haar werk. We worden weer in de watten gelegd, en ik kom hier Millie en haar dochter Mex Mira tegen. Gezellig!
Op weg naar Plasmolen zit de verzorgingspost van Anita van PostNL en hier nemen we even een bakkie "met" en ik krijg een warme knuffel van Anita, ik heb het koud gekregen! En net als we zitten komt er wéér een plensbui naar beneden, wat een geluk want we zitten nu ook weer droog onder de tent. Als het opklaart worden we vriendelijk doch streng gemaand weer door te lopen om plaats te maken voor PostNL mensen.

Vlakbij Plasmolen kom ik Olga tegen met haar zus en we kletsen wat tot we bij het Pannenkoekhuis aankomen waar mijn rust is en we nemen afscheid. Hier is het heerlijk rustig en als we net gaan zitten komen ook Jan en het Groot Geel Genneps Genootschap aan! Gezellig eten we hier wat en Jan trakteert, bedankt Jan de soep smaakte voortreffelijk!

Na deze gezelligheid moeten we weer vertrekken, op naar de heuvels, Milsbeek en Groesbeek. De eerste heuvel bij Milsbeek is het zwaarst, dan loop je ook een stukje door Duisland. In Breedeweg is het weer lekker druk tot aan het centrum van Groesbeek waar ik eerst een kerk binnenstap, ik heb even behoefte aan rust en wil een kaarsje voor Marina opsteken. Heerlijk in de koele kerk! Na dit moment van bezinning gaan we pauzeren bij pizzeria Caïro en vinden warempel snel een plekje.

En weer door naar de Zevenheuvelenweg waar het een feestje is met de vele Campers langs de weg. Maar vergis ik me nu of zijn het er minder dan andere jaren? De herrie is er niet minder om en af en toe stop ik mijn vingers in de oren.......wat een volume komt er soms uit de speakers!

Op 8 kilometer voor de finish hebben we weer een fijne rust bij de Oase! Hier worden we in de watten gelegd met een broodje knak en wat te drinken, zo lekker.
Ik ben de hele dag een beetje uit mijn hum......weet niet wat er is, maar dat heb ik wel vaker tijdens de vierdaagse. Daar kom ik wel overheen......mijn knie houdt het goed en blaren heb ik (nog) niet, een kleintje onder mijn hiel dat is alles. Maar pijn is een emotie en emotie kan je uitschakelen dus we gaan gewoon verder! Vierdaagsetranen horen er een beetje bij....
Vanaf hier lopen we zonder rust maar de finish, vanaf Berg en Dal loop je als het ware een "heuvel" af naar beneden. In Nijmegen aangekomen lopen we door de "witte straat", waar de mensen op straat in het wit een feestje vieren, alles is wit versierd, en door de "rode straat", hetzelfde maar dan in het rood. Door deze straat moet ik straks fietsen maar tegen de tijd dat ik op mijn fiets stap zal het wel opgeruimd zijn!
16.44 word ik gescand, ik heb nog een kwartier over! Daarna een lekker biertje op het brandweerplein. Mijn knie heeft zich goed gehouden en ik besluit niet meer naar de fysio massage te gaan, ik ben laat en te moe om mij nog te gaan haasten.
Na een heerlijke maaltijd gemaakt door Annemiek sluit ik de dag af met kijken naar tv Gelderland.

Dag 4 Cuijk

Fris en fruitig - nou ja, na een paar blaren doorgeprikt en afgeplakt te hebben - stap ik weer op mijn fietsje naar de wedren. Na een startersbakkie gaan we weer lekker vroeg op pad, 05.21 worden we weggescand. Een beetje slaapwandelend lopen we door de straten van Nijmegen tot het Shell station waar mijn maatje iets in de schoen voelt, en we even langs de kant gaan zitten bij mensen die twee stoeltjes vrij hebben. We voelen ons even publiek en moedigen de lopers aan wat hilarische momentjes oplevert, ik heb gewoon spierpijn in de kaken van het lachen!

Bij de Hatertse brug zien we Mar en Erik stevig doorstappen, die redden het wel.
Ik heb de eerste pauze gepland bij St.Walrick, maar voordat we daar aankomen hebben we een leuk gesprek met Patricia en Wendy. Bij de rustplek aangekomen nemen we afscheid en zoeken een plekje wat niet meevalt, het is bijna vechten om een stoel. Uiteindelijk lukt het wel en de appeltaart en kersenvlaai smaken voortreffelijk! Hmmm....de vierdaagse is niet compleet zonder deze lekkernij.

Het is vandaag een heerlijke dag om te wandelen qua temperatuur en het zal ook droog blijven. Gelukkig hoeven we geen regenkleding mee te nemen! We lopen lekker naar Overasselt waar ik een fijn plasadresje vind. Die dixies......niks voor mij hahaha.
Hier gaan we even een kerk binnen, een kaarsje branden voor Marina. Als ik de kerk uitloop, komen we Karin tegen, een Spijkcitygirl! Maar als we in gesprek raken gaat haar telefoon en weg is ze!

De dijk naar Linden is lang, heeeeel lang. Maar omdat we steeds met iemand anders in gesprek raken en lopen te dollen met anderen lopen we ongemerkt de dijk af. Een heeeeele lange rij voor de dixies zet ik op de foto, gelukkig hoef ik hier niet in te staan! Op de brug over de Maas komen we Patricia en Monique tegen, en Bert is verstoppertje aan het spelen, die duikt ineens op aan het eind van de Brug.

De volgende pauze is gepland bij Gerard en Marja in de camper vlakbij de ingang van Linden. Een heerlijke onderbreking met een broodje bal en een kopje thee. Een jonge knul komt op de camper afgelopen en vraagt zuchtend en steunend of hij mag gaan zitten hier en ook hij wordt in de watten gelegd! Iedereen is gewoon welkom bij deze gastvrije mensen!

En dan lopen we door Linden, het thema voor vandaag is romantiek. De bewoners hebben hun best gedaan, hun tuintjes zijn prachtig versierd en mijn fototoestel maakt overuren. En we zien zelfs een bruidspaar lopen, ik herken haar van tv-beelden van vorig jaar waarin ze vertelde dat haar man ernstig ziek was. Nu heeft ze kennelijk een nieuwe liefde gevonden....

Na Linden lopen we een stukje van de route van de Kennedymars van Cuijk richting Beers. Hier is het tijd voor een kopje soep. Na de soep gaan we verder maar ver komen we niet want we zien weer een paar wandelvrienden zitten en gaan er even bij zitten.
Dan wordt het toch tijd om verder te gaan, Cuijk wacht!

Bij een plasadresje vraagt de bewoonster of ik in ruil voor deze service reclame wil maken voor hun website, en dat doe ik met plezier! Ik laat mezelf fotograferen met het bord waar de website op staat: zorgvilla Later blijkt mijn huisgenoot in het logeerhuis (er slapen nog 3 dames) ook bij dit adres een sanitaire stop had......wat toevallig!!
Dan lopen we verder tot Cuijk waar de pontonbrug ligt. Die wordt ieder jaar speciaal voor de wandelaars over de Maas gelegd door het leger. Met de mooie kerk op de achtergrond nemen we foto's van het spektakel als we even uitpuffen op het gras.
Nog ruim 14 km is het nog naar de finish!

In Mook begint de Via Gladiola maar die is nog erg lang! Eerst nog naar Molenhoek en Malden. In Malden zit de Oase weer, onze laatste rust. Veel wandelvrienden zijn hier te vinden en we worden wederom in de watten gelegd, warme balletjes en wat te drinken!
Mijn doel was om rond 15.00 uur bij Eric te zijn en dat lukt nog ook! Dus nog tijd genoeg voor de laatste 8 km!!

Heerlijk ontspannen loop ik naar de finish, op 3 km voor de eindstreep staat Hans om mij aan te moedigen, hij haalt me straks op. Ik krijg van iemand langs de route een bekertje Boswandeling....hmmm lekker! Hierdoor vlieg ik over het parcours en als ik Hans langs de kant zie vlieg ik in zijn armen, en moet vreselijk huilen. Door lopers word ik getroost dmv een schouderklopje en ga weer verder.
Met het bekertje in de hand loop ik langs het publiek en zodra deze leeg is krijg ik ongevraagd er weer bier in. In een roes loop ik op de finish af, wat is dit kicken zeg! Ik geniet met volle teugen van de victorie, ik voel mijn voeten niet meer, de vermoeidheid ook niet, ik voel me onoverwinnelijk hahaha!
Ik meld mij af bij het bordje 9-16, ook weer een nieuwe procedure want nu hoef je niet in een lange rij te gaan staan. Hier krijgen de mensen die de beloning 9 t/m 16 krijgen, daar val ik dus onder want ik ga mijn tiende kruisje ophalen!!
Met mijn beloning in de hand loop ik naar het brandweerplein en zie ik Fred lopen. Ik raak, door de alcohol en adrenaline, wat emotioneel en Fred vangt mij op. Samen maken we nog een finishfoto, net als vorig jaar. Daarna puf ik uit op de wedren bij de wandelvrienden van Fred waar ik uiteindelijk ook door Hans gevonden word.
We vieren een feestje op de overwinning, iedereen heeft de finish gehaald, Fred voor het eerst op de 30 km. Na nog een groepsfoto neem ik afscheid en ga mijn fiets ophalen, ondersteund door Hans fiets ik langzaam naar de Broerdijk waar de gastvrouwen op mij wachten. De gasten zijn inmiddels vertrokken.
Ik rij samen met Hans weer naar Spijkcity, moe maar heel voldaan over deze fantastische vierdaagse! Ik heb genoten van alles, de wandelaars, de mensen langs de route, de perfecte verzorging, het superfijne logeeradres, de massages en de heerlijke maaltijden, kortom: het wordt weer afkicken en aftellen naar de volgende Vierdaagse!

bekijk hier mijn fotoverslag

4 opmerkingen:

Mirjam zei

Ineke, gefeliciteerd met je Gouden Kruisje, blijft toch speciaal. Herkenbaar verhaal :-). Mooi toch die Vierdaagsetranen die zomaar ineens opkomen en niet tegen te houden zijn. Volgens mij heb ik je woensdag in Wijchen gezien, ik zei je nog gedag maar ik denk dat je niet wist dat ik dat was. Jij zat langs de kant net na de sporthal en de splitsing tussen de 30 en 40.

Succes verder en op naar Goud met een Kroontje !!
Groetje van Mirjam

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Nogmaals van harte gefeliciteerd met je goudenmedaille fantastisch !!!
Je hebt er ook genoeg trainingsdagen voor gemaakt.
Daarom heb je hem ook met veel verve verdiend.
Het wandelverslag van de Nijmeegse 4Daagse kan ik eigenlijk maar
heel kort over zijn.
Geweldig geschreven, van dag 1 tot en met dag 4 heel leuk om dit te lezen.

Groeten,

Jan

Unknown zei

Wat een leuk geschreven blog over jouw ervaring met de vierdaagse in Nijmegen.Ben je er aankomend keer ook weer van de partij?groetjes Perry van Empel.

Ineke zei

Hoi Perry,

Bedankt voor je reactie op mijn blog. Vorig jaar heb ik ook een verslag gemaakt en ik hoop het dit jaar ook te doen! Want ik ga weer naar Nijmegen