Totaal aantal pageviews

zondag, september 21, 2014

Dam tot Dam 20-9-2014 / 26 km

Dam tot dam 2014

De dam tot dam wandeltocht is uitgegroeid tot een massaal evenement waar veel wandelaars op afkomen, er hebben zich 17.500 mensen voor ingeschreven, een record! Er zijn dan ook verschillende afstanden te lopen, 9, 18, 26 en 40 km waarbij de 18 km verreweg het populairste is.
De tocht is georganiseerd door Le Champion en dat garandeert een perfecte verzorging en route! Ik heb me ingeschreven voor 26 km en ga deze samen lopen met Silvia en Rob. Op de afgesproken tijd ontmoeten we elkaar bij het Centraal Station waar het al krioelt van de wandelaars! Het is prachtig weer, over de 20 graden en ik heb daarom ook mijn korte broek aan en de jas heb ik thuis gelaten.

De start van de tocht is in het Victoria Hotel waar we traditioneel een kopje koffie/ thee gaan drinken. Helaas is de serre weg zodat we nu niet meer naar de voorbijlopende wandelaars kunnen kijken maar het is toch gezellig.

We starten vanaf de Dam midden in Amsterdam om straks na 26 km in Zaandam uit te komen. Silvia heeft een T-shirt besteld die ze nu op kan halen, een mooi techno shirt in het roze, hij is erg leuk! Ik heb spijt dat ik er ook niet een besteld heb!

We lopen vervolgens de stad in. Langs het entrepotdok waar veilinghuizen omgebouwd zijn tot appartementen en we lopen achterlangs Artis. Na ongeveer 5 km komen we bij de eerste rust- en controleplaats waar we Albert en Meintsje tegenkomen. Albert H. Gort heb ik al gezien bij het station en hier zie ik hem nu weer.......en er worden natuurlijk weer foto's gemaakt.....
De trommelende dames staan er zoals ieder jaar weer om de sfeer te verhogen.

We lopen de Amsterdamse brug over het IJ naar Schellingwoude en onder aan de brug ziet Rob een blond pagehoofdje. Hij zegt: dat lijkt Gon wel en hij roept. Ja hoor, zij is er ook bij dit jaar, ze loopt samen met haar maatje Sandra.
Voordat we de Schellingwoudse brug over mogen moeten we wel erg lang op het stoplicht wachten, het gaat bijna op rusten lijken! De brug steken we over aan de linkerkant en kunnen niet meer met de trap naar beneden, we worden met een kleine omweg naar de dijk geleid.
Aan de noordkant van het IJ lopen we langs de Oud-Hollandse dijkwoningen met hun karakteristieke uitstraling. Het is hier ook erg gezellig maar ook druk, we lopen soms zelfs in een file! De bewoners van deze dijk moeten de drukte op de koop toe nemen wat sommige van hen wat ongeduldig maakt helaas.....soms is tolerantie ver te zoeken.......een dame die vandaag kiest om haar hardlooprondje nu net hier te lopen....verkeerde keuze kijkt mij!

Sinds een paar jaar kiezen wij ervoor om op 10 km een extra rust in te lassen, hier is namelijk erg lekkere appeltaart te krijgen! Silvia is wat op ons vooruit gelopen en ze ziet net twee mensen vertrekken waardoor er een plekje voor ons vrij komt.
Hier genieten we van een heerlijk kopje koffie met appeltaart, hij smaakt weer voortreffelijk!
Na deze rust vertrekken we weer voor het vervolg van de route, maar mijn sok voelt niet goed aan dus na een paar 100 meter ga ik eventjes checken of alles nog op zijn plaats zit. En jawel, alles zit goed, maar het voelt nog steeds niet lekker aan. Misschien ligt het aan mijn extra zooltjes?
Als we door een klein parkje lopen roept moeder natuur voor een pitstop achter een boom! En als we even later op de foto worden gezet door een fotograaf loopt Silva door en Rob en ik lopen verder in ons eigen tempo, we hebben geen haast vandaag! Genietend van alles wat we tegenkomen, de route is voor mij heel bekend omdat het mijn negende editie is, Rob loopt hem voor het eerst en is verrast door de afwisseling.

Op het Barkpad is weer een rust- en controlepost en hier eten we even wat, niet lang omdat we net een rust gehad hebben. We krijgen hier een stolletje en een flesje drinken zonder dop, ijskoud dus maar even staand opdrinken want dat lukt me niet lopend. Wel vreemd dat de dop eraf is, we zien onderweg ontzettend veel bergen met achtergelaten flesjes, veel zijn er nog vol!

De rust in het Molenwijkpark zit op 18 km, daar is het ook weer erg druk en gezellig en hier mogen we een stukje fruit uitkiezen, ik kies dit keer voor een banaan. We gaan er toch eventjes bij zitten en luisteren naar de live muziek.

Vanaf hier nog 9 km naar de finish. We gaan nu naar de wijk Kadoelen, dit vind ik altijd een mooie wijk om door te lopen en de mensen maken het hier ook gezellig door de vele versieringen en muziek. Als ik een paar bankjes zie om op te zitten, hier kan je ook iets kopen, ga ik mijn zooltjes eruit halen, het zit me toch niet lekker. En is tevens weer een rustmomentje........
Vanaf de Kadoelen is de route niet erg inspirerend, want we lopen een stuk langs de rijksweg om dan vervolgens op een industrieterrein uit te komen.
Maar ach, al kletsend komen we dit ook wel weer door. De laatste rust bij de brandweer is ook weer erg druk, hier krijgen we een koekreep en gratis koffie of thee. En er is ook een mogelijkheid voor het vullen van je waterfles of lekker je handen te wassen.

We maken ons hier op voor de laatste kilometers naar de finish in Zaandam. De finish is al te zien vanaf de brug. Het hotel naast het station is hoog en torent boven de huizen uit. Een paar honderd meter voor de finish komen we uit in het bruisende centrum van Zaandam, de terrasjes zitten bomvol!! Na een finishfoto en een stempel in ons boekje gaan we nog even wat drinken en een plekje zoeken op het plein wat nog niet meevalt maar uiteindelijk wel lukt.
Hier genieten we van de muziek en van de sfeer. Het werd erg laat!
Ik kijk terug op een unieke Dam tot Dam, door de sfeer, het weer en het gezelschap. Ik ga zeker volgend jaar weer, mijn tiende keer!


2 opmerkingen:

Noortje zei

Ik had al wel gedacht dat je dit jaar ook weer de Dam tot Dam tocht zou doen.

Ik wandel de laatste tijd tochten van niet meer dan 15 km. Ik heb nogal last van mijn spieren. Ik hoop dat het snel beter gaat.

Albert en Meintsje zei

Mooi verhaal Ineke, als je het goed vindt linken we je ff op onze site....groetjes Albert en Meintsje