Totaal aantal pageviews

maandag, juni 09, 2014

Haring- en bierwandeltocht Vlaardingen 7-6-2014 / 25 km

Bij deze tocht gaat het meer om de gezelligheid dan om het trainen! Vandaag is de haring- en bierwandeltocht, met na afloop een heerlijke haring happen en een biertje. Daarom laat ik mij brengen naar de startlocatie, cafe d'Oude Stoep in Vlaardingen. Ik heb me al een tijdje geleden via internet opgegeven, dit keer ook al betaald dus het aanmelden is zo gepiept! Letterlijk, want we worden gescand! Een hele vooruitgang met andere jaren!
We krijgen een boekje mee voor de route, daar staan ook alle bezienswaardigheden in die we tegen kunnen komen, maar ja, ik neem geen leesbril mee op een wandeltocht, dus het boekje gaat ongelezen mee terug! De route is zodanig goed en duidelijk gepijlt middels gestempelde visjes dat je de routebeschrijving ook niet meer nodig hebt!

We worden klokslag 8 uur verrast op een toespraak van de stadsomroeper en met de lach op de hand kunnen we vertrekken. Het weer is uitermate goed te noemen, geen jas mee en een korte broek en topje dus goed insmeren! En dat heb ik ook gedaan......

Het eerste stuk gaat door de bebouwde kom van Vlaardingen en langs de grote kerk in het centrum. Zigzaggend door de straatjes lopen vind ik op zich niet vervelend, je ziet heel veel onderweg en doet de meters onder je voeten vandaan snellen.
Wat ook heel leuk is, deze tocht is elk jaar anders! Ik ben benieuwd waar we dit keer op getrakteerd worden! We hebben al gezien dat we niet richting Bommeer lopen, en ook geen cruise gaan maken..........
En verrassing: we mogen door het theater van Vlaardingen lopen, de Stadsgehoorzaal! Wat leuk is dit! We komen uit op de buhne en mogen een selfie maken in de spotsligths! Wij laten dat dus doen, een selfie lukt meestal niet goed, en we staan er weer gekleurd op! Er is ook een mogelijkheid om koffie te drinken maar daar is het dringen geblazen, dus dan maar even niet. Om bij het volgende rustpunt te komen moeten we een klein stukje door het park, over een onverhard paadje. Er is zelfs aan rolstoelers gedacht, want die worden omgeleid! We zijn een goed uur onderweg en dan komen we bij de volgende verrassing, de flesjes van R&B. Maar wij hebben niet zo'n zin in een fles mierzoete drank en slaan deze even over! In een winkelcentrum bij de Jumbo in de wijk Vlaardingen Ambacht krijgen we een eierkoek en water en er staan bankjes, dus nu gaan we wel even zitten!

Dan steken we de weg over richting Vlaardingen Holy, ook dit keer een groot gedeelte door de bebouwde kom. Broekpolder en Holy worden gescheiden door de Vaart. Die steken we nu over middels een brug, helaas niet d.m.v. een bootje! In Holy kom ik een bekende tegen en we kletsen wat waardoor mijn maatjes iets op mij uitlopen maar die haal ik zo weer in. Als we bij de volgende rust komen in Broekpolder krijgen we een appeltje en er staan dixies waar ik even gebruik van maak, we rusten wat op een bankje en ik neem afscheid van hem want hij houdt niet zo van rusten. Nou.....wij wel! En we genieten nog even van het mooie uitzicht op de plas die volstaat met Schotse Hooglanders! Zij zoeken ook de koelte op, het is nu wel erg warm! Het is een mooi stukje natuur waar we doorheen lopen. De naam Broekpolder is afgeleid van Broek, wat "moerassig land" betekent. Dit van oorsprong vennen- en kreken gebied werd uiteindelijk ingepolderd om dit gebied voor agrarische doeleinden in te richten en had al in de 11 eeuw een verkaveling. Bij opgravingen in 1958 zijn fragmenten van aardewerk gevonden die terug gaan naar de 3e en 4e eeuw voor Christus. In de periode 1958 tot 1975 is de polder opgespoten met Rotterdams havenslib, met als doel het gebied te bebouwen. Echter door bodemvervuiling zijn deze plannen van de aan en wordt het nu gebruikt als recreatie gebied. Men is lang bang geweest dat de vegetatie niet zou gedijen op dit havenslib, maar met het zien van alles wat er groeit en bloeit doet toch anders vermoeden. Bron: routebeschrijving
Als ik een beetje begin te snakken naar een heerlijk kopje thee met een daarbij behorende snack, komen we langs een soort B&B genaamd Buitenhotel, we hebben eerder een bonnetje gekregen voor een lunch hier. maar we besluiten toch eventjes verder te lopen naar een restaurant genaamd "Buitenplaats". .

Het restaurant heeft een leuk terras waar we dan ook plaats nemen. Even heerlijk de schoenen uit! Daar ben ik wel even aan toe zeg!
We nemen een broodje en wat te drinken en we genieten van deze rust. Maar deze rust is relatief van korte duur, ik had nog wel langer willen blijven zitten maar ja, we moeten toch een keer naar de finish lopen dus vooruit dan maar!

Het volgende gedeelte van de route gaat door bebost gebied, en onderweg komen we wandelaars tegen die wel een paar veters willen kopen. Dit al lopende doen, is wel lastig want mijn wandelmaatje heeft de losse veters aan zijn tas hangen, ik heb alleen maar sleutelhangers en laat zij nu net een paar losse veters willen! Maar ja, alles voor het goede doel en de dame in kwestie is er blij mee ook al loopt ze niet de vierdaagse zegt ze nog!

Bij de post voor stoere wandelaars krijgen we een stempel op onze schouder, een zogenaamde tattoo! Grappig, ik krijg er twee, waarom weet ik niet. Maar dan begint het te druppelen en de druppels worden regen. We lopen langs de Nieuwe Waterweg, het laatste stuk van de verbinding van Rotterdam met de zee. Hier varen veel vrachtschepen en ook wel plezierjachten waar we er eentje van zien varen, wat een joekel zeg! Dat kost wel een paar tonnen!!! De regen valt gestaag op ons neer maar echt onaangenaam is het niet want de temperatuur is goed. Ik vind het wel prettig, een beetje minder benauwd is het nu. Al snel houdt het weer op te regenen.

Dan volgt een stukje industriegebied waar we niet aan kunnen ontkomen om weer in het centrum van Vlaardingen te kunnen geraken. Dit gedeelte vind ik altijd wel jammer maar helaas, het is niet anders. Mijn benen willen eigenlijk ook niet meer, de zin is weg. Maar het is nu niet lang meer weet ik. Als we de spoorlijn weer over mogen steken komen we bij de op een-na laatste verrassing, een flesje water en een stel muziekinstrumenten van hout. Ik wil daarmee wel op de foto met mijn wandelmaatje! Zo gezegd zo gedaan.
De allerlaatste verrassing is een borreltje en een ijzerkoekje in het centrum van Vlaardingen bij distilleerderij H van Toor. Dit laten we ons wel smaken! Bij de finish zijn deze koekjes ook te koop en dat doe ik dan ook. Ik meld mij af en mijn wandelmaatjes gaan bier en haring halen, ik ga even een plekje voor ons zoeken op het volle terras. Nog even nakletsen en genieten van de sfeer en de haring en er is lifemuziek maar dan is het weer tijd om op huis aan te gaan.

Deze wandeling blijft op mijn favorieten-lijstje staan! Het is de vierde keer op rij voor mij en wat mij betreft mogen er nog vele volgen!
Het aandenken gaat op mijn wandeltasje en gelukkig is de serie weer compleet want ik had er eentje verloren. Aardige lui, die Vlaardingers!
Bedankt voor deze topdag!
Nog een paar foto's staan aan de rechterzijde.

Geen opmerkingen: