Totaal aantal pageviews

zondag, januari 22, 2012

Midwinterwandeltocht De Lier 21-1-2012


De tocht die vandaag op de planning staat ga ik voor het eerst lopen en wel de Midwintertocht van wandelvereniging Comtu in het Westland. Met een aantal walkers heb ik rond 8.30 uur afgesproken om te beginnen met koffie en boterkoek van Ed! Altijd lekker. Als ik aan kom rijden staat Paul, bestuurslid van RWV naast me geparkeerd en samen lopen we naar de kantine van sporthal Vreeloo. Het is daar al behoorlijk druk en ik zie ook al wandelaars vertrekken, die gaan zeker 40 km lopen. Wij schrijven ons in voor 25 km, lang zat!

Na wat bijgekletst te hebben vertrekken we richting het dorp De Lier. Eerst gaan we door een paar woonwijken, ik kom door de Prinses Irenestraat waar oma van Mil woonde, om vervolgens langs de kassen van het Westland onze route te vervolgen.
Dan zie ik tot mijn schrik dat we over een grasdijk moeten, die is behoorlijk glibberig en drassig. Als we bijna bij het eind aankomen ga ik bijna op mijn plaat! De schoenen een kilo per stuk zwaarder geworden van de modder mogen we gelukkig weer over asfalt lopen! Robert gaat zijn eigen tempo lopen en gaat er vandoor.

Het weer is bewolkt en winderig, wat later op de dag overgaat in nattig! Het kleine dorpje Schipluiden doen we ook aan, we fotograferen er lustig op los. De eerste rust is in een voetbalkantine waar we na 10,4 km aankomen. Heerlijk genieten van een vers bakkie koffie! En een mueslibol met smeerkaas, die ik beter weg kan krijgen dan een gewone boterham. Hennie en Silvia hebben de vaart erin gehouden, zij zitten al een kwartier op ons te wachten als Paul Ed en ik aankomen! Sabine, Lex en Nienke hebben de 15 km route gekozen.

Na deze welverdiende rust mogen we onze route weer vervolgen richting Den Hoorn en het natuurgebied van Kerkpolder. Hier is het lekker rustig.Een klein stukje door het kleinste dorp van Nederland, 't Woud en dan richting tweede rust voor een lekkere bak met erwtensoep. De broodjes worst zijn gratis, bij het inschrijfgeld inbegrepen. Ook de koffie en de chocolademelk. Hier is het heel erg druk en het is even wachten op een zitplaats. Maar na zacht aandringen: "U zit hier al een tijdje toch?" stappen er een paar mensen op en kunnen wij van de soep genieten! Het is leuk dat ik herkend word door twee dames uit Spijkenisse als zijnde de schrijfster van de stukjes in de WSB! Grappig!!

Het weer is drastisch aan het veranderen: hardere wind en het begint te spetteren! Het laatste stuk is ook vreselijk lang en saai en ook nog wind tegen met regen! Die steeds harder naar beneden valt. We raken drijfnat en krijgen flashbacks naar Ouddorp waar we ook zeiknat zijn geregend. Mijn poncho is thuisgebleven, dan maar nat....en ik vind het niet leuk meer! Tot overmaat van "ramp" lopen we ook nog verkeerd zodat we de laatste rust met anijsmelk missen! Uiteindelijk komen we wel aan de 25 km dus we zijn niet echt om gelopen maar toch! Echt wel jammer dit......

De kantine zit vol met geestelijk gehandicapte kinderen en er is geen plek voor ons. Uiteindelijk, na het afmelden, zie ik Paul en Ed die een rustig plekje hebben gevonden en ga toch nog even bij ze zitten om uit te puffen. Van Sabine krijg ik haar warme fleecevest om warm te worden van al die nattigheid!

Na een versterkend bakkie cappuccino van Sil, vertrek ik weer richting Spijkenisse en zet de autokachel op 10! Jammer dat ik op het einde in een file terecht kom (waar moeten al die mensen naar toe in Spijkenisse, het is toch zaterdag?).
Bibberend van de kou kom ik thuis waar ik meteen onder de douche spring.
Leuke tocht geweest, jammer van het laatste stuk! Goed gepijld en leuk gezelschap, zo is wandelen bedoeld!
Foto's rechts van dit stukje

3 opmerkingen:

Larissa zei

Was echt effe te verkouden om mee te lopen en als ik het zo lees denk ik dat ik het met die bui toch goed aan gedaan heb om maar thuis te blijven.
Hopelijk zie ik je volgende week weer eens.

Danyell zei

Heerlijk buitje hè, van een uur?! Ik heb ook lopen "genieten" en lopen soppen in m'n schoenen. En die file Spijkenisse in stond er nog steeds toen ik er langs kwam en ik was nog wel eerst een bakkie wezen doen bij m'n broertje. Populair dorp (of is het stad?)dat Spijkenisse!

Silvia zei

Oh balen is zo'n file bijna bij huis dan hè?? Krimpen in was ook al zo druk en koud dat ook ik het had!!!! Kreeg ik door de kou en het schakelen ook nog kramp ik m'n koppelbeen, dus dat reed niet prettig meer.... Maar het warme bad was besteld en stond dus ook al kant en klaar te wachten!! Zo'n schat die man van me!!!