Totaal aantal pageviews

zondag, september 18, 2011

Dam tot Dam wandeltocht 17-9-2011 / 25 km


Voor de zesde keer op rij ga ik de Dam tot Dam wandeltocht doen, 26 km door Amsterdam en Zaandam. Traditioneel de eerste wandeltocht na de Vierdaagse, maar dit jaar de tweede wandeltocht en dit keer met wandelmaatje Silvia. We ontmoeten elkaar op station Schiedam om van daaruit naar Amsterdam te reizen met een goedkope dagkaart van AH. Dat scheelt enorm!

In Amsterdam aangekomen gaan we eventjes op de hoek vlakbij de Dam een kopje koffie drinken en meteen even van het toilet gebruik maken. Het sanitair is zoals elk jaar weer goed geregeld tijdens deze tocht, maar je kan het maar vast kwijt zijn!

Als wij na het bakkie troost naar buiten gaan is het fris en een beetje druilerig, wel jammer! De start verloopt snel en we krijgen een lekkere gevulde fruitreep mee. Vlak na de start gaat de poncho aan maar niet veel later weer uit. We lopen langs het entrepotdok, hier staan erg leuke huizen met een fijn uitzicht en ik zet de Dam op de foto en een mooie molen. Ook de Bijenkorf zit in een mooi en statig pand!

Ik heb een nieuwe gadget op mijn telefoon: RunKeeper. Daarmee kan ik mijn gelopen afstand meten en de snelheid. Die vergeet ik prompt aan te zetten maar Sil herinnert mij er gelukkig aan het snel te doen. Na afloop kan ik zien wat de netto-looptijd is en de gemiddelde snelheid, wel grappig hoor!

De eerste rust verschijnt alweer snel, na 5 km gewandeld te hebben bij de Schellingwouderbrug waar twee dames traditiegetrouw staan te trommelen. Het is er niet druk meer, we lopen in de achterhoede maar er is nog genoeg te krijgen: een flesje water en een appel. De appel laat ik aan me voorbij gaan, het flesje water gaat er wel in! We nemen heel even plaats op de bankjes en ik maak gebruik van de Dixie waar geen rij voor staat. Het is fris dus we stappen weer snel op.

We steken de brug over om naar de wijk Schellingwoude te gaan en daar gaan we even na 10 km een kopje koffie drinken met, jawel, een stuk appeltaart met slagroom. Het is weer genieten, dat trainen op rusten!

In plaats van over de Nieuwendammerdijk te lopen, gaan we een leuk parkje in en worden even later op de foto gezet. De tweede rust is bij de Marjoleinstraat waar we ook een tussendoortje krijgen en een flesje water. Daar gaan we heel even bij zitten en dan weer verder.

We lopen de wijk Kadoelen tegemoet, dit is een mooie wijk met schitterende huizen. De tuintjes zijn zoals altijd versierd met vlaggetjes en af en toe een tuintje waar je even kan uitrusten of een snack kan kopen. Maar helaas het weer leent er niet voor om even plaats te nemen of stil te staan bij het aangeboden drink-en etenswaar!
De verdiensten zullen niet echt veel zijn vandaag......

De derde rustpost is in het gezellige Molenwijkpark waar een dame staat te zingen en ze doet het nog goed ook, het swingt de pan uit! We krijgen een stukje fruit en gaan er weer even bij zitten om te genieten van deze muziek. Een wandelaarster staat er bij te dansen, leuk gezicht!

Het volgende gedeelte van de route is meer dan saai, we lopen langs de A8! En er rijdt bovendien een wagen achter ons, die de afstanden van de hardlopers op de weg aan het plakken is, waarom moet dat net nu de wandelaars bezit nemen van dit stuk parcours? Beetje raar wel! Langs dit stuk staat een kar met fruit en een "hete hondenverkoopster". Ook wordt er lekkere muziek gedraaid, dat fleurt de boel een beetje op.....Het is inmiddels flink gaan waaien en mijn jasje gaat weer aan. Al met al heeft het weer zich koest gehouden tot nu toe!

Bij de laatste rustpost op de Vredeweg, zijn ze al aan het opruimen! Terwijl de mensen nog ruim een uur de tijd hebben om hier aan te komen. Beetje snel dus, dat opruimen kan toch ook later?? Hier genieten Sil en ik even van een lekker spijsbroodje van Appie Hein. Gratis koffie is hier ook nog te krijgen maar daar hebben we allebei geen behoefte aan. Nog vijf kilometer stappen en dan is de finish in zicht in Zaandam. Het is er al lekker druk en het scoren van een stempel voor in het boekje gaat eventjes moeizaam maar ik heb hem toch, en een ieniemienie stickertje! Zeker bezuinigingen??

We zien erg donkere wolken opdoemen en nadat wij op de foto zijn gezet door Agis, gaan we weer snel richting trein, maar helaas houden we het nu niet meer droog. Bij het station aangekomen is het erg druk met wandelaars en we komen ook nog Marianneke a.k.a. Mirjam tegen die naar Hoofddorp reist. Wij reizen één halte met haar mee om in Sloterdijk over te stappen op de trein naar Rotterdam. Maar dat gaat helaas mis, we zitten in de trein naar Den Haag die niet verder gaat dus dat wordt weer overstappen op Holland Spoor. Uiteindelijk zitten we in de goede trein en komen op Schiedam om 18.15 uur aan.

Helemaal koud geworden neem ik plaats bij Hans in de auto, we rijden samen naar Spijkenisse. Moe maar voldaan stap ik meteen onder de douche, na te genieten van deze gezellige wandeldag! De cijfers: 25,17 km - 5,26 min/km - 4.45 uur netto looptijd. Netjes toch?
Meer foto's staan rechts onder "Foto's"

2 opmerkingen:

Silvia zei

Super verwoord Ien!!! Het was ondanks het weer een supergezellige dag!!!

Monique zei

Hoor van meer mensen dat het een heerlijk gezellige tocht moet zijn. Helaas is het erg druk op het moment met tochten dus ik kom er maar niet aan toe......