Totaal aantal pageviews

zaterdag, mei 21, 2011

Marijketocht 21-5-2011 / 35 km


Het is de bedoeling om hier 40 km weg te trappen maar daar komt in de middag verandering in, daarover later meer.........
Vanmorgen héél vroeg (6.30 uur) stap ik in de auto, het is nog fris en de ramen even van vocht ontdaan en rij weg richting Barendrecht. De wandelvereniging Marijke heeft aldaar een mooie route uitgezet en die wil ik wel eens lopen. Dit is mijn eerste kennismaking met Marijke en ik ben benieuwd, ik heb er zin in!

Bij het startbureau aangekomen, nadat ik eerst nog een goede parkeerplek moet zoeken, ga ik in een klein rijtje staan en zie al snel Leo "van de buren", Carla van de Dordtse bende is er nog niet. De inschrijving is snel gepiept en we gaan op pad. Het jasje kan snel uit, het is al behoorlijk warm!

De routebeschrijving krijgen we uitgereikt bij het verlaten van het gebouw en ziet er keurig uit, geen lange rechte stukken zo te zien (wat later een vergissing blijkt!) en de afstanden goed uitgeschreven, daar hou ik van. Dus het begin is al goed. We komen na 100 meter Carla tegen die was iets verlaat door haar zoon, zij zal ons later weer inhalen.

De Avenue Carnisse langs de trambaan af en dan naar de Avenue Carre (wat een dure benaming voor een paar gewone straten) en het kletst lekker weg met Leo. In een parkje bij Lombardijen lopen we Marcel Dekker tegen het lijf, hij is zich aan het "inlopen" -60 km!- voor de Kennedymars in Oisterwijk die vandaag om 20.00 uur van start gaat. Hij moet dus doorlopen en het blijft bij een klein kletspraatje.

De wandelvereniging SDS organiseert hier ook wandeltochten die ik al vaker gelopen heb en sommige stukken komen dan ook bekend voor, maar dan in andere richting. Zo lijkt het net of je toch ergens anders loopt. De mooie rotonde op de Barendrechtse weg zet ik nu eens op de foto. Ik ben er al zo vaak langs gelopen en dat heb ik nooit gedaan. Leo neemt er eentje met mij op de voorgrond, ook eens wat anders.

Langs de Dierensteinweg, waar het startbureau van SDS zit en zo naar het station Barendrecht. Bij een vijvertje ga ik eventjes mijn linkerzool verwisselen, want hij zit niet lekker en mijn jasje wil ik onder de tas binden. Daar komen we ook Carla weer tegen.Bij het station komen we Ardie tegen, die in haar gebruikelijke snelle tempo ons voorbij loopt. Hallo, dag en tot ziens!
Het spoor van Barendrecht heeft negen(!) sporen en daar is een daktuin overheen gebouwd, daar lopen wij over. Heel apart.

Via de Gebroken Meeldijk lopen we naar de Noldijk maar niet over de dijk zelf wat ik nogal jammer vind want er staan daar mooie huizen. We lopen over schelpenpaadjes, niet mijn favoriete ondergrond!

We lopen langs een mooi natuurgebied, en het watertje heet de Waal of het Waaltje. Straks komen we dit water weer tegen maar dan aan de andere kant, in Heerjansdam.
Vanaf de Noldijk is het nog een lange, rechte weg (toch nog!) naar de eerste rustlocatie bij de kinderboerderij De Kleine Duiker. Het is mooi weer en we gaan lekker in het zonnetje zitten en een beetje bijkomen want het is best warm. De koffie is gratis, wat een service, en de vrijwilligers erg aardig.

De route vervolgt richting Heerjansdam en daar aangekomen lopen we het dorpje door. Ik ben hier nog nooit geweest. Het gaat niet zo lekker nu, naar later blijkt vermoeidheid van het tuinieren de vorige dag, mijn benen voelen als lood! Even een tandje lager en later kom ik over de dip heen na het eten van een banaan en een yoghurtje.

Heerjansdam heeft een mooi zwembad, een ijsbaan en een tennisvereniging waar we langs lopen. Nadat we Heerjansdam uit lopen, is de route nogal saai helaas, we lopen een heel lang stuk langs de HSL lijn. Maar we lopen aan één stuk te kwebbelen en te lachen wat voor veel afleiding zorgt en is deze hindernis weer snel voorbij gelopen.

Ik herken stukjes die ik tijdens de Kennedymars ook gelopen heb, dat is wel leuk, bijvoorbeeld de Lindeweg, Minnikensteeg en de Lintsedijk.

De volgende wagenrust is in het recreatiegebied langs de Oude Maas. Daar kunnen we onze flesjes vullen en we nemen er een bouillonnetje bij die erg zout is, maar ja, dat hebben we wel nodig dat zout. Het WC-blok zit een eindje terug maar ik kan het nog wel ophouden, wie weet komen we onderweg nog een toilet tegen en anders duik ik wel de bosjes in.

Langs de Oude Maas is het goed recreëren, het is vandaag best druk vanwege het mooie weer. Daar loopt ook een mini-spoorlijntje, we mogen een stukje van de route van dat lijntje volgen. We zien een dioramazuil van de Barendrechtse brug, eigenlijk een miniatuuruitgave ervan maar ze noemen het diorama. Even later zien we het minitreintje bij het ministationnetje staan met echte minimensjes erin! Wat grappig......

Vlakbij het Pannenkoekhuis is een speelterrein en ik ontwaar een dixie waarvan ik dankbaar gebruik maak. Mijn water is ook bijna op en daarom ga ik nog een flesje water bijhalen, die lekker koud is. Leo rekt zijn rug een beetje door wat oefeningen te doen in het gras en Carla gaat eventjes op een bankje zitten om met een mijnheer te kletsen die daar eventjes uitrust van zijn fietstochtje.

Op de routebeschrijving zie ik dat we naar de Heinenoordtunnel gaan, ook weer een bekend stuk van de Kennedymars. Maar hier heb ik toen een beetje lopen slaapwandelen, nu weet ik waarom: zo vreselijk saai dit!
We zien drie dames lopen waarvan er één met nordicstokken loopt te spelen. En ze lopen bovendien aan de verkeerde kant van de weg wat voor hachelijke situaties zorgt. Als we ze inhalen maak ik daar een opmerking over en ze gaan gehoorzaam aan de goede kant lopen.
Er komt geen einde aan deze weg, zo saai en ben er een beetje klaar mee. Leo heeft een plannetje bedacht, bij de berg die op de Oude Maasheuvel staat gaan wij rechtsaf richting Barendrecht. Zo steken we een stukje af van 5 km. Hier nemen we ook afscheid van Carla, zij loopt haar eerste 40 van dit seizoen en wil het afmaken. Gelijk heeft ze, maar voor mij is het klaar. Ik loop met Leo mee naar het startbureau waar we om 14.15 uur aankomen.

We melden ons af en drinken en kletsen nog wat. Na een half uurtje uitpuffen gaan we ieder ons weegs, ik naar Spijkenisse met de koets en Leo naar Rhoon met de fiets.
Om 15.15 uur kom ik daar weer aan, best wel moe. Maar na een lekker bakkie koffie en een douche knap ik al snel weer op. Dit was weer een leuke, gezellige en mooie wandeldag, ondanks de lange saaie stukken die erin zaten!
Foto's staan aan de rechterkant en als je dit gelezen hebt, zou ik het leuk vinden als je een reactie plaatst hieronder.

4 opmerkingen:

Carla zei

Ineke het was weer gezellig lopen, ook met Leo was het leuk lopen, omdat hij zoveel van de omgeving kon vertellen. Ikzelf was om 16.00 uur binnen, dus best wel snel gelopen.
Ineke en Leo bedankt en tot de volgende keer.
Goed verslag trouwens, wil je onze foto nog naar mij doorsturen?

Hartelijke groeten
Carla

Larissa zei

Leuk dat je zoveel van de Km opnieuw zag, de heijenoord tunnel kon ik me nog wel herinneren.
Groetjes Larissa

walking zei

Hallo Ineke,

Het verslag van de Falcon Walk staat op mijn blog. Leuk om te lezen dat je veel bekends zag van de KM Ik herinner me inderdaad ook de saaie stukken nog goed. (Hoewel wij ons altijd voorhouden je moet er toch 80 lopen....)
Wij waren gister rond 12 uur al terug (van de 10 km) dus hebben van de warmte geen last gehad. Zeker niet onder de bomen van Schaarsbergen. Overigens een leuke tocht om eens te doen. Niet zozeer voor het parkoers maar wel voor de gezelligheid er omheen. En de gratis pannenkoeken!

Groeten, Monique.

Fred zei

De tocht is inderdaad een beetje saai, maar wel erg goed als training voor Nijmegen, zo kan ik mij herinneren van enige jaren terug. In Nijmegen is tenslotte ook niet alles even interessant of mooi. Alleen het deel door de grienden (dat jij waarschijnlijk nu hebt gemist) is wel mooi, maar waarschijnlijk niet onbekend. Gelukkig had ik gekozen voor de Falcon Walk.