Totaal aantal pageviews

zaterdag, mei 22, 2010

Schie- en Delflandtocht 25 km 22 mei 2010



Omdat het dit weekend Pinksteren is, ga ik eerst even met Hans boodschappen doen dus we staan al om 8 uur voor de deur bij Appie Hein. Om half negen rijd ik naar Schiedam, omdat ik de Schie- en Delflandtocht ga lopen samen met Sabine.
Zij zit al lekker in het zonnetje te wachten op mij als ik 8.55 uur arriveer. Na de inschrijfrituelen gaan we samen op pad. De zon schijnt uitbundig daarom heb ik geen jas en een korte broek aan. Daar heb ik geen spijt van!



De route is zoals gewoonlijk uitstekend gepijld, de routebeschrijving kan in de tas. Bij het gehucht Windas gaan we de dijk op richting Delft. We lopen heerlijk langs de Berkelse Zweth.
De Zweth is een buurtschap gelegen langs de Delftse Schie en de oude weg van Delft naar Rotterdam. Na de gemeentelijke herindeling op 1 januari 2004 behoort het voormalig Delftse deel van De Zweth en een deel van de Ackerdijksepolder tot de gemeente Midden-Delfland. Aan de andere kant van de ophaalbrug over de Berkelse Zweth begint de Rotterdamse deelgemeente Overschie. De naam is Zweth afgeleid van 'Zwet', dat grens betekent.
Aan de overkant zien we het restaurant de Zwethheul die twee Michelinsterren heeft.
De Kandelaarbrug over de Schie en de doorgang onder de rijksweg A13 vormen samen met de twee fietstunnels onder de spoorbaan Delft-Schiedam een mooie en recreatieve noord-zuid verbinding voor fietsers en wandelaars. De Berkelse Zweth is een geliefde plek voor vissers, we lopen er twee voorbij.

De Kandelaarbrug is vernoemd naar het buurtschap aan de andere kant van de Schie (gemeente Rotterdam).
Schiezicht, waar de eerste rust zou zijn is dicht, maar na 5km zijn we nog niet moe.

De tweede rust zit in de kantine van het Delftse Vitesse waar net de kampioenen (mini's) worden gehuldigd met luid commentaar. We zoeken een plaatsje buiten maar dat is niet te vinden, dan maar wachten tot hij klaar is. En dat is al snel dus kunnen we even een bakkie doen hier. Ik kom Dirk van "Botu" tegen, we lopen de rest van de tocht gedrieën verder.

Het tempo daalt want ik heb enorm last van een onwillige spier in mijn linkerbeen, die ik even later insmeer met een monsterverpakking Perskindol. Gelukkig trekt de pijn wat weg en na de tweede pauze is het zo goed als verdwenen. De route gaat over een stuk weiland en dit keer staan er hekken waar we overheen moeten klimmen. Sabine is geen fan van klimmen maar het gaat haar toch goed af. Aan het eind van het veld staan twee koeien die niet opzij willen, twee wandelaars voor ons zijn er een beetje bang van. Dirk stuurt ze weg met een armzwaai en wij kunnen er langs. Ze kijken ons aan van: "wat moeten jullie HIER nou doen?". En wéér over een hek om vervolgens naar de rust te lopen via een lange, rechte weg (een klein minpuntje dus!)

Onze tweede rust (= de derde op papier) is een wagenrust van RWV waar ik twee lekkere bekertjes ranja drink, het is dorstig weer. Daar leer ik ook twee buikspieroefeningen van een RWV medewerkster, handig voor als je wat stijf bent.

Onderweg hebben we enorme lol om de uitspraak van Eric van Thijn, het jurylid van X-factor. Want die zegt steeds: "Sorry, maar dat vink gewoon nie goed", en om de haverklap komen we op die zin. Ik krijg pijn in mijn buik van het lachen en op een gegeven moment kan ik gewoon niet meer verder lopen, zo erg moest ik lachen. Mensen zullen wel gedacht hebben: wat heeft DIE nou weer?

Na héél veel schelpenpaadjes en vlondertjes komen we weer in de bebouwde kom van Schiedam. We lopen een stukje langs het Vlietlandziekenhuis en de Margriethal om vervolgens weer terug te komen bij de kantine van DWS waar het gezellig is i.v.m. het wandelweekend wat daar gehouden wordt.

Na het afmelden en een praatje met de dames achter de tafel en Danyell, keren we huiswaarts. Sabine zet ik bij het station Schiedam uit de auto en ik rij verder naar huis waar ik even over vier uur weer over de drempel stap.

Ik heb genoten van deze wandeling, het was heerlijk weer, leuk gezelschap en een mooie route!

Geen opmerkingen: