Totaal aantal pageviews

maandag, april 26, 2010

ATV Scorpio wandeltocht 25 april


Een beetje twijfelachtig om te gaan wandelen sta ik zondagochtend vroeg op. Zal ik een eigen rondje gaan of in Oosterhout een rondje lopen? Ik heb het adres al in de TomTom staan en besluit toch richting Brabant te rijden.
Het is heel erg rustig op de weg, en half negen kom ik bij ATV Scorpio, die de wandteltocht organiseert aan bij het clubgebouw. Omdat de parkeerplekken vol zijn worden we naar een nabijgelegen fabriek geleid, waar plek zat is en d.m.v. een hekje kunnen we zo naar de atletiekvereniging lopen. Prima geregeld!

In de kantine kom ik Suze van RWV tegen, zij is meegereden met twee Botu-mannen. We maken even een praatje en ik meld mij aan voor 25 km. Zij gaat nog even een bakkie doen met de mannen.

Het eerste stuk van de route, wat later blijkt ook het laatste stuk te zijn, valt een beetje tegen. Alsmaar op een fietspad lopen, de wijk langs en langs een stuk water. Ik loop voorbij de Waranda, een natuurbad waar wij vroeger veel kwamen toen we nog op de camping stonden bij opa en oma. Het is er nu erg verlaten en stil, zou het dicht zijn??

En dan gaan we het bos in, een eindeloos lang pad en veel joggers en fietsers stuiven langs ons heen. Ik loop te genieten, het kan me niet lang genoeg duren dat bos. Maar helaas. We gaan het bos weer uit en lopen een flink stuk langs de plaatselijke golfbaan. Het is een onverhard pad en dat loopt niet zo lekker. Het tempo gaat daardoor flink omlaag. Via een leuk (steil!) pad, lopen we richting Markkanaal. Dat is ook een lang, recht eind naar de Rood/Blauwe brug die we via een omweg oplopen. We komen in een andere gemeente, Drimmelen. Hier is de eerste rust, Port de Peche. Een franse benaming voor visvijver. Het is er erg druk met vissers. Wij zitten heerlijk in het zonnetje te genieten, en daar is Suze ook. Zij is later gestart, maar komt gelijk met mij bij de rust aan. Hier doe ik even mijn schoenen en sokken uit om ze lekker te luchten, iets wat Suze nooit zou doen zegt ze. Mijn voeten hebben er baat bij en protesteren niet als ik ze weer in de sokken en schoenen steek.

Na deze rust vervolgen we onze weg langs een watertje, ik denk weer het Markkanaal. Dit is een heel erg lang stuk over zand en (een beetje) gras. Wat een afwisseling! Maar ik loop flink te zweten van de warmte, het is best benauwd nu.

De tweede rust is al na vier km in een Pannenkoekenhuis. De controle zit daar lekker in de zon maar ik besluit na een stempeltje en een appel door te lopen naar de volgende rust die 7,5 km verder zit.

We gaan richting den Hout en dit zijn Biwanto-wegen (= recht-toe-recht-aan) en ik zet mijn MP3 op vol vermogen! Wat een saaiheid! Het laatste stuk tot aan de rust gaat weer door een leuk stuk natuur, wel langs een rijksweg maar daar merk je niks van. Ik ben het laatste saaie stuk alweer vergeten, dit is genieten met een grote G.
Bij Herberg 't Klosterke neem ik een lekker zout soepje, om bij te komen. Hier knap ik van op, de eigenaar zegt dat ik er moe uitziet (dat ben ik ook!)

Hier kom ik Suze weer tegen als ik op stap voor de laatste 5,5 km. Een kerkhof langs en zo richting Oosterhout. Hier valt niet zo veel over te zeggen: saai. Langs een autoweg richting de Vrachelsbrug. Bij de brug een fietspad op die ons naar het startbureau zal leiden, het eerste stuk van de route dus.

Ik ga na afmelden nog even van het zonnetje genieten met de gratis koffie en een gratis sapje en ik maak nog even een praatje met de organisatie. Al met al heb ik wel genoten van de tocht, met name door de afwisseling. De lange, rechte wegen zal ik ze maar vergeven! Om vier uur kom ik aan in Spijkenisse.
Vergeet mijn gastenboek niet, of zet hieronder een berichtje

1 opmerking:

noortje zei

Ik zag dat je zondag ook gewandeld hebt. Ik was in Limburg en heb daar een tocht van 15 km gelopen. Wat heuvelachtiger dan bij ons in het Noorden. Vast een oefening voor de Zevenheuvelenweg van de 4daagse dacht ik toen ik er liep.
Groetjes van Noortje