Totaal aantal pageviews

zondag, april 12, 2009

Paastocht Gouda 11-4-09 / 40 km

Voor vandaag heb ik een lange wandeldag op de planning staan: 40 km in Gouda. Maar ik word helaas te laat wakker van de wekker, het is inmiddels 6.15 uur. Ik wil om 6.45 uur vertrekken naar Gouda dus dat wordt opschieten!
Snel wassen, aankleden, eten, tas inpakken en wegwezen. Ik kom om 7.25 uur aan in Gouda, mijn Tomtom brengt me keurig bij de startlokatie in Gouda en kan om 7.30 uur precies vertrekken.
Het belooft een mooie dag te worden en al snel gaat mijn jasje uit.

Het eerste gedeelte van de route gaat door de binnenstad van Gouda, het is nog rustig en stil. De markt wordt opgebouwd en af en toe kom ik wandelaars tegen. Even raak ik van de wijs, blijkbaar een pijl gemist van de overigens goed aangegeven route. Maar ja, af en toe moet je zelf ook goed opletten! Al snel raak ik weer op het goede pad en kom ik buiten de binnenstad aan en de weg gaat naar de Zuiderijsseldijk. Ik geniet van de mooie omgeving en al snel kom ik bij de eerste rust, de scouting stelt zijn clubgebouwtje open. Daar is de koffie heet en niet duur.
Ik zit inmiddels op 12,3 km en het gaat lekker.
De Vlietdijk is heel erg lang en ik zet mijn muziek op. Hoewel ik een beetje twijfel omdat deze dijk erg smal is en er vaak auto's moeten passeren, zet ik toch de muziek op maar dan wat zachter zodat ik de auto's hoor aankomen.
De Twaalfmorgen is ook erg lang en de Oukoopsedijk dijk ook.
Dan word ik verrast door een leuk stukje: de kippekade, een heel smal stukje dijk. Het lijkt een beetje op de Grienden. Ik kom uiteindelijk aan op een grasdijk die ik als een berggeit moet beklimmen! Die dijk voert mij naar het eindpunt: een hek waar ik overheen moet klauteren!
Na ongeveer 13 km kom ik aan bij camping Het Reeuwijkse Hout en jammer genoeg verkopen ze daar geen soep, iets waar ik nu enorm behoefte aan heb! Een gemiste kans, want er wordt veel naar gevraagd. Dan maar een kopje koffie. Ik ga eventjes buiten zitten om mijn voeten te luchten en raak in gesprek met een dame die mij vertelt dat haar kleinzoon jarig is vandaag en dat ze een paar keer een Kennedymars gelopen heeft.

Na deze lange pauze vertrek ik weer richting polders. De komende negen kilometer gaan zo te zien aan de routebeschrijving ook over lange wegen. Er staan mooie huisjes en ik loop een flink stuk langs het water. Ik kijk mijn ogen uit. Hier staat behoorlijk wat kapitaal!

Een gedeelte van de route gaat langs de rijksweg richting Waddinxveen en nu kan ik de muziek lekker hard zetten want o, o, wat is dit saai! Eindelijk is de laatste rust in zicht, restaurant 't Baarsje. Ik ga lekker in de zon zitten en bestel een colaatje die ik vervolgens geserveerd krijg in een wijnglas............

De laatste 6 km gaat o.a. over een lange, lange dijk recht door de polder. Links en rechts van de dijk is water en volkstuintjes en ik zie veel watervogels en zwanen. Even zit de schrik in de benen: het pad gaat over een oversteek met wildroosters en is flink hoog! Een wandelaarster helpt mij over deze hindernis........wat ben ik een watje! Aan het einde van de dijk gaan we de rijksweg onderdoor, richting Gouda.

Ik kom precies om 16.30 uur aan bij de finish, negen uur bruto looptijd. Het is prima gegaan en ik heb genoten van deze Paastocht. De rusten waren goed verdeeld en de route goed aangegeven. De foto's staan rechts en ik vind het leuk als je mijn gastenboek tekent.

2 opmerkingen:

Gon zei

Wat is het lekker wandelweer he? Hier is het al 2 dagen mistig vanwege de paasvuren in Duitsland en het oosten des lands...

Knuffel van mij

Noortje zei

Even een late reactie. Ja ik heb me voor de 4 daagse ingeschreven maar het is wel heel spannend of ik ingeloot zal worden. Ook is het dan nog te hopen, als ik ingeloot wordt, dat mijn wandelmaatje ook ingeloot zal zijn. We moeten dus maar afwachten. Vandaag is de loting. We gaan er de hele tijd al vanuit we er niet bij zullenl zitten dan is de teluerstelling ook niet zo groot. Hoewel we wel steeds trainen volgens het schema van de 4daagse want wandelen is onze hobby.
Groeten van Noortje
http://noortjesvoetstappen.web-log.nl/